Pystytkö menemään väkisin aikaisin nukkumaan jos on aikainen aamuherätys?
Minä en pysty. Esim iltavuorosta vaihtuu aamuvuoroon, toiset ihmiset vaan menee sit 21.00 nukkumaan ja nukahtavat saman tien. Minua ei väsyttä yhtään ja pyörin virkeänä sängyssä vielä 01:00 ja jälkeenkin. Miten jotkut pystyvät nukkumaan kuin nappia painamalla?
Kommentit (14)
En. Aina nukkumaan klo 1-2 oli aamuvuoro tai ei.
V--uun noi videot. En vastaa, vaikka aioin.
Eikö se väkisin makaaminen ole ihan laissakin kiellettyä? 😄
En saa unta, mutta menen kuitenkin sänkyyn. Ajattelen että parempi se on edes levätä pitkällään vaikka uni ei tulisi. Tosin nykyään osaan yleensä nukuttaa itseni kun laitan youtubesta jonkun videon pyörimään "iltasaduksi".
En todellakaan, ennemmin valvon vielä myöhempään kun alan stressata sitä miten vähän ehdin nukkua enkä saa sen takia unta.
Melatoniinilla voi aikaistaa nukahtamista max 2 tunnilla edellisestä illasta. Mutta se pitää ottaa vasta sitten kun alkaa jo vähän väsyttää, mutta ei vielä niin paljon, että uni tulisi. Jos liian aikaisin ottaa melatoniinin, voi se pahimmillaan jopa pitkittää unen tuloa.
Pystyn. Minulla on uniapnea ja nukahdan joskus istuallenikin
Ihan turha yrittääkään nukkumista ennen puoltayötä. Hyvä jos koskaan nukahdan ennen yhtä.
Ei sitä pysty menemään aikaisin nukkumaan, ellei ole herännyt aikaisin. Jos työvuoro vaihtuu iltavuorosta aamuvuoroon vapaapäivän kautta, niin herään siinä vapaapäivänä klo 6, että illalla tulee uni ja saan aamuvuoropäivänä herättyä neljältä. Iltavuorossa ollessani pyrin menemään nukkumaan klo 24 ja heräämään klo 8. Joskus tämä vähän lipsuu, mutta mieluummin pidän jonkinlaista rytmiä ettei tule sitten itku, kun pitää siirtyä aamuvuororytmiin (jolloin pyrin menemään nukkumaan klo 02 ja herään klo 4).
Ei tämä loppupeleissä ole sen kummempaa kuin yövuorosta siirtyminen iltavuororytmiin. Olen sen ajatellut jotenkin niin, että lyhyempien unien jälkeen jaksaa valvoa vähemmän. Ja kun iltavuoron jälkeen menen nukkumaan klo 24 ja herään klo 6, niin niillä kuuden tunnin unilla jaksan valvoa 12 tuntia. No oikeasti valvon pidempään, mutta kun on vähän lyhyemmät unet alla, niin saa kyllä viimeistään yhdeksältä unta.
En todellakaan. Menen muutenkin nukkumaan vasta selvästi väsyneenä, muuten pyörin sängyssä turhautuneena tuntitolkulla. Ja sikäli ihan sama vaikka menis yö vähillä unilla koska aina olen aamulla herännyt ja päivän pysynyt pystyssä.
En pysty, ja kamala stressi onkin asiasta aina kun pitäisi niin tehdä… mieluummin samoilla silmillä töihin ja rukoilla ettei ainakaan kovin montaa vuoroa joutuisi kestämään aikataulujen rajua vaihtelua. Onneksi työpaikassani osataan ottaa vuoromieltymykset huomioon, eikä niitä sotketa ellei se ole ihan välttämätöntä.
Nuorempana oli niin suuri unentarve, että iski ihan kauhea paniikki siitä jos ei saa unen päästä kiinni ajoissa. Nyt onneksi tiedän, että pärjään ihan hyvin yhden päivän vaikka parin tunnin yöunilla, ja kun ei stressaa aiheesta niin kummasti se unikin tulee helpommin. Auttaa tosin sekin, että työni ei ole enää stressaavaa kun vaihdoin työpaikkaa.
En saa aikaisemmin unta väkisinkään. Paljon tutumpaa valvoa koko yö kun ei saa unta. Iän myötä tuokin vaiva on pahentunut. Ainoa mikä auttaa on lääkkeet ja niitä lääkärit pihtaa.
En todellakaan, tai voin mennä, mutta nukkuminen jää vähiin. Nukun muutenkin huonosti nykyään, jatkuva univaje. Vaihdevuodet vielä pahentaa tilannetta.