Realistinen painonpudotus 11kk:lle?
Eli paljonko olisi realistista pudottaa painoa 11 kuukaudessa? Lähtöpaino on kauhistuttava 125kg. Pakko tehdä asialle jotakin. Toki painonpudotus jatkuu tuon 11kk:n jälkeen, mutta ajattelen tässä lapsen yo-juhlia jotka ovat ensi keväänä. Olisi kiva olla edes vähän pienempi.
Suurin merkitys on totta kai ruokavaliolla ja se pitää laittaa totaaliseen remonttiin. Annoskoot on pielessä sekä herkut ja siideri maistuu liikaa. Siinä saa jo paljon aikaan kun tiputtaa herkut ja siiderin pois. En tietenkään miksikään absolutistiksi tai ikuiseen herkkukieltoon ala vaan jotakin järkeä siihen touhuun. Kasvisyöjäksi tai vegaaniksi en ala joten sitä on mulle turha tyrkyttää. Ihan perusruokaa aion syödä kuten yleensä syön nytkin, mutta pitää alkaa katsomaan annoskokoja.
Liikuntaa on pakko lisätä, että saa kuntoa kohotettua. Pyöräilemässä käyn nyt jo ja teen metsässä kävelyjä. Kuntosalille en halua mennä, en pidä siitä kun siellä on muita. Sama juttu jotkut ryhmäliikuntatunnit. Uintia ole miettinyt koska siitä olen aina pitänyt. Lonkassa ongelmia joten sekin kyllä vähän tuo rajoituksia koska esim. pitkät kävelyt ei onnistu tällä painolla. Ei, lonkan ongelmat ei ole ylipainon tuomia ongelmia ja sen on ihan lääkäri todennut. Siihen mulla on omat jumppaliikkeet jolla pitäisi nyt ensin saada toimivuus paremmaksi, että onnistuu pidemmät kävelyt.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
1 kilo per viikko ensimmäisellä puolella vuodella ja sen jälkeen 1 kilo per kaksi viikkoa. Laske siitä.
Onko kiva veetuilla? Tuosta tulee 70kg mikä on täysin järjetön tavoite. Sitäpaitsi tuolla määrällä laihtuisin 55 kiloiseksi eikä tavoite olla saada painoa lähes alipainon puolelle. 60-65kg on tavoite, jopa 70kg olisi huomattavasti parempi kuin nykyinen paino.
More Than This kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 kilo per viikko ensimmäisellä puolella vuodella ja sen jälkeen 1 kilo per kaksi viikkoa. Laske siitä.
Onko kiva veetuilla? Tuosta tulee 70kg mikä on täysin järjetön tavoite. Sitäpaitsi tuolla määrällä laihtuisin 55 kiloiseksi eikä tavoite olla saada painoa lähes alipainon puolelle. 60-65kg on tavoite, jopa 70kg olisi huomattavasti parempi kuin nykyinen paino.
Se oli vastaus kysymykseesi. Mitä sä täällä kiukkuilet, mee syömään karkkia niin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli vastaus kysymykseesi. Mitä sä täällä kiukkuilet, mee syömään karkkia niin helpottaa.
Mä kysyin realistista tavoitetta. 70kg 11 kuukaudessa ei ole millään tavoin realistista eikä kyllä järkevääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto sua ap oikein vaivaa? Haluatko mielipiteitä vai et? En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta tuohan on täysin realistinen painonpudotustahti sellaiselle joka ottaa asian tosissaan. Eikä todellakaan ole 70kg, opettele laskemaan! Itsekin olen pudottanut painoa about 30kg, ja voin sanoa ettei ollut mikään kevyt urakka ja ”pieni elämän muutos”. Jos asenteesi kerran on että et oikestaan ole valmis juuri mitään muutoksia tekemään, et kyllä voi suuria tuloksiakaan odottaa. Tai tokihan voit kokeilla, mutta tahti on luultavasti niin hidasta että kyllästyt ja luovutat alkuunsa. Ihmettelen kyllä miksi edes kysyit mielipiteitä kun kaikki mielipiteet (paitsi omasi) ovat sitten kuitenkin vääriä.
Proteiinipitoinen aamiainen. Saattaa hillitä ruokahalua koko päivän. Eikä liikaa hiilareita proteiinien kyljessä. Loppupäivän voit syödä ”normaalimmin”.
Vierailija kirjoitti:
Jep! Aikalailla näin se painon pudotus pitkällä tähtäimellä vakiintuu. Alussa ihan ensimmäisinä viikkoina lähtee niin paljon nesteitä että voi mennä useampikin kilo viikossa, mutta aika nopeasti se vakiintuu tuohon kiloon, ja kun painoa on pudonnut jonkin verran tahti hidastuu puoleen. Viimeiset kilot kun aletaan lähestyä normaalipainoa on jo todella tiukassa, hyvä jos saa pudotettua 1kg/kk. Isoin työ onkin sitten pitää se uusi paino.
Sun perusruoka taitaa olla väärin koostettu kun se saa sinut mättämään herkkuja ja kiskomaan sidukkaa. Jos et muuta perusruuan laatua ja muokkaa itsellesi uutta perus ruokavaliota, niin 11 kk tuloksesi on +5-10kg.
Mä olen itse tehnyt vuosien varrella huomioita mikä saa syöntihimot päälle ja mikä ei lisää ruokahalua. Vilja, riisi, perunat ja hedelmät on täytynyt jättää pois, sillä muuten karkaa mopo käsistä ja mätän sokeria kaksin käsin. Ei mahda mitään, mutta noista on vaan tarvinnut luopua, ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto sua ap oikein vaivaa? Haluatko mielipiteitä vai et? En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta tuohan on täysin realistinen painonpudotustahti sellaiselle joka ottaa asian tosissaan. Eikä todellakaan ole 70kg, opettele laskemaan! Itsekin olen pudottanut painoa about 30kg, ja voin sanoa ettei ollut mikään kevyt urakka ja ”pieni elämän muutos”. Jos asenteesi kerran on että et oikestaan ole valmis juuri mitään muutoksia tekemään, et kyllä voi suuria tuloksiakaan odottaa. Tai tokihan voit kokeilla, mutta tahti on luultavasti niin hidasta että kyllästyt ja luovutat alkuunsa. Ihmettelen kyllä miksi edes kysyit mielipiteitä kun kaikki mielipiteet (paitsi omasi) ovat sitten kuitenkin vääriä.
Paljonko tuo sitten tekee? Mä laskin sitten myöskin väärin kuten ap.
Ei kun joo luin nyt ajatuksella. Ei kuumeinen pää ole tarkoitettu laskemaan yksinkertaisiakaan laskuja. 😁
10-20 kg riippuen siitä, miten hyvin pystyt vähentämään herkuttelua ja pienentämään annoskokoja. Hidas painonpudotus ja elämäntapojen muuttaminen ovat pitkällä tähtäimellä järkevin tapa kohti terveellisempää painoa.
Herkuttelun ja alkoholin suhteen kannattaa tehdä terveellisempiä ja vähäkalorisempia vaihtoehtoja. Enkä tarkoita nyt, että sipsit pitää vaihtaa lopullisesti porkkanaan vaan ennemminkin sipsien korvaamista esimerkiksi kattilapopcornilla (tai osta Lekuen mikroon laitettava popcorn-kulho, jolla saa popparit helposti vähemmällä rasvalla ja suolalla). Siidereissä kannattaa kokeilla myös alkoholittomia vaihtoehtoja. Monet on oikeasti hyviä ja ainoa mistä jää paitsi on se pikkuhiprakka. Sillekin on toki oma aikansa ja paikkansa mutta holittomat ovat hyvä vaihtoehto esimerkiksi mökillä, missä muuten saattaa tulla tissuteltua helposti.
Tsemppiä painonpudotukseen.
39 kg vuodessa tulee tuolla tahdilla, että puoli vuotta kilo viikossa ja seuraava puoli vuotta 0, 5 kiloa viikossa.
Minä uskon, että lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä kohtuullisesti syömistä, varsinkin herkkujen osalta, pääset ilman nälkää ja ketutusta tuossa ajassa noin 20-25 kilon painonpudotukseen. Niin minäkin aikoinaan pääsin. Toivon, että löydät sellaisen liikuntamuodon, että se vie aikaa (silloin on poissa sohvalta syömästä ja mieli piristyy), silloin unenlaatukin paranee ja on virtaa valita parempia ruokia ja liikkua lisää.
Minä laihduin vuodessa 25kg ilman liikuntaa, enkä edes kokenut laihduttavani, kun otin aika rennosti. Lähtöpaino oli 105kg ja vuoden päästä olin 80kg. No ei se 80kg ole mikään hoikka näin 166cm pitkänä, mutta kyllä koin jo tuonkin paljon sutjakampana kuin päälle 100-kiloisena olemisen.
Vaikeinta hommassa oli painonpudotuksen hitaus. Ei meinannut pää pysyä kasassa. Mutta ajattelin sen niin, että parempi näin hissuksiin eikä rykäisemällä.
Olin tuossa 80kg kilon korvilla ja alle vissiin puolisentoista vuotta. Sitten meni 1,5 vuotta että sain taas 20 kiloa painoa lisää.
Ap voisi päästä normaalipainoon parissa vuodessa. Ja kyllä, se on masentava ajatus eikä niin isoon urakkaan meinaa jaksaa ryhtyä, kun kestää ikuisuuden. Mutta siinä jahkaillessa menee helposti useampi vuosi (niin kuin itsellänikin) ja harvoin se paino itsestään lähtee, ilman muutoksia.
Mitkään yo juhlat ei pidemmän päälle motivoi. Mitä jos lapsi reputtaa eikä juhlia tulekaan. Motivaatio pitää kyllä lähteä ihan jostain muualta kuin siitä et haluaa näyttää laihemmalta niiden serkkujen silmissä, joita ei ole nähnyt 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatushäiriö laskuissa, anteeksi nyt kamalasti siitä. Koita kestää.
Mä kysyin realistisia tavoitteita en mitään suunsoittoa ja oletuksia. Oletuksia tässä nyt tehdään ja paljon täysin tuntematta mua. Mun asenne ei todellakaan ole se, että en ole valmis tekemään muutoksia. Muutoksiahan mä nimenomaan olen tekemässä!! Opettele sä itse lukemaan! Enkä ole niin tyhmä, että en tajuaisi ison painonpudotuksen vaativan aikaan. Teillä tuntuu olevan asenneongelmia sen suhteen, että kaikki eivät teet asioita kuten te haluatte.
Lisäksi on ihan turha soittaa suutaan liikunnasta. Se on ihan kylmä totuus, että lonkan ongelmien takia en voi tehdä kaikkea. Ihan turha siitä on herneitä vetää nenään. Lisäksi en näe mitään järkeä yrittää väkisin harrastaa sellaista liikuntaa jota en halua. Siinä loppuu mielenkiinto hyvin nopeasti. Mä voin kyllä tehdä esim. 30km:n pyörälenkin joten ihan turha viisastella liikkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään yo juhlat ei pidemmän päälle motivoi. Mitä jos lapsi reputtaa eikä juhlia tulekaan. Motivaatio pitää kyllä lähteä ihan jostain muualta kuin siitä et haluaa näyttää laihemmalta niiden serkkujen silmissä, joita ei ole nähnyt 20 vuoteen.
Äly hoi älä jätä. Ihan tosissaanko luulet tuon olevan ainoa syy?! Nyt järki käteen hyvä ihminen! Lopeta tuollaisten typerien oletusten tekeminen. Ja mitkä serkut 20 vuoden takaa? Ei sellaisia ole tulossa. Lapsi pääsee ylioppilaaksi kyllä, ehkä ensi keväänä, ehkä syksyllä -22 tai keväällä -23. Ihan sama, mutta ylioppilaaksi aikoo kuitenkin päästä eli juhlat todellakin on tulossa jossakin vaiheessa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin vuodessa 25kg ilman liikuntaa, enkä edes kokenut laihduttavani, kun otin aika rennosti. Lähtöpaino oli 105kg ja vuoden päästä olin 80kg. No ei se 80kg ole mikään hoikka näin 166cm pitkänä, mutta kyllä koin jo tuonkin paljon sutjakampana kuin päälle 100-kiloisena olemisen.
Vaikeinta hommassa oli painonpudotuksen hitaus. Ei meinannut pää pysyä kasassa. Mutta ajattelin sen niin, että parempi näin hissuksiin eikä rykäisemällä.
Olin tuossa 80kg kilon korvilla ja alle vissiin puolisentoista vuotta. Sitten meni 1,5 vuotta että sain taas 20 kiloa painoa lisää.
Ap voisi päästä normaalipainoon parissa vuodessa. Ja kyllä, se on masentava ajatus eikä niin isoon urakkaan meinaa jaksaa ryhtyä, kun kestää ikuisuuden. Mutta siinä jahkaillessa menee helposti useampi vuosi (niin kuin itsellänikin) ja harvoin se paino itsestään lähtee, ilman muutoksia.
No tosiasiahan on, että iso painonpudotus vaatii aikaa eikä tapahdu parissa kuukaudessa.
Tolla asenteella ei saa pysyviä tuloksia. Jotain on nykyisissä elintavoissa pielessä, jos paino on noussut liikaa.
Ihan aluksi kannattaisi miettiä niitä syitä miksi nyt on kyseisessä tilanteessa eli runsaasti ylipainoinen. Lisäksi kannattaa pohtia mikä motivoi pudotusprojektiin ja myös sitä, että minkälaisia pysyviä muutoksia on valmis tekemään elintapoihinsa. Jos valmiiksi on jo asenne, että tuosta, tästä ja tosta en kyllä aio luopua, niin eipä se kovin pitkälle kanna. Joku on nyt ruokatavoissa ollut pielessä ja jotain on pakko korjata, jos pysyviä tuloksia haluaa. Pikakuurilla saa tietyn määrän pois ja sitten kun ei ole pysyvästi korjannut tapojaan, niin nehän tulee korkojen kera takaisin.