Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut sanovat "mulla ei kiinnosta"?

Vierailija
14.06.2021 |

Sen sijasta että sanoisivat oikein "mua ei kiinnosta".

Eihän tuo "mulla ei kiinnosta" tarkoita yhtään mitään?

Liittyykö tämä jotenkin siihen, kun jotkut eivät osaa sanoa "kuka" vaan sanovat aina "ketä".

"Mulla ei kiinnosta ketä toi henkilö on". Jessus miten typerän kuuloinen lause.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekä, ketä. Mulla, multaa.

Vierailija
22/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut käytettävän tuollaista ilmaisua.

Mä luin juuri tuota yhtä appivanhemmat -ketjua ja siellä yksi kirjoittaa, että "ei 2kk vauvalla kiinnosta vielä isovanhemmat. Sen ikäisellä vauvalla kiinnostaa ensisijaisesti äiti."

Eikä tullut mieleen, että esim. autocorrect on olemassa ja tekee välillä temppujaa. Suurin osa ei kirjoita tänne niin kuin äidinkielenkokeeseen, joten virheitä jää viesteihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on murrejuttu. Tietyissä Suomen kolkissa puhutaan noin.

Vierailija
24/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity mitenkään siihen ketä-asiaan, vaan on ihan eri suunnalta Suomea. Ainakin jossain tuolla Kuusamon seudulla kuuluu murteeseen. Asuin siellä kerran vuoden, enkä tottunut koskaan tuohon. Samaa sarjaa: mulla pittää mennä (minun pitää mennä), mulla naurattaa/hävettää/pissattaa... Tietysti vastaavasti muissa persoonissa: sulla pittää soittaa mulle, Maijalla alako naurattaa. Olen asunut pitkään myös Oulussa, joka ei kovin kaukana ole Kuusamosta, mutta oululaiset kyllä sanovat: mua ei kiinnosta, mun pittää mennä, mua naurattaa.

Vierailija
25/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä tyypistä kyse niin kysyn: Kuka toi on?

Jos niitä taas on useampi niin: Ketä noi on?

Kysytkö ap itse jälkimmäisessä:" Keitä nuo on?" Vai miten? Kyllä toi vasta on typerän kuulosta.

Eikö ap ihan selvästi sanonut, että ei ymmärrä sanan "ketä" käyttöä sanan "kuka" tilalla? Monikkomuodosta ei ollut tuossa puhetta.  Pitäiskö tuo jotenkin tavuttaa sinulle tai kirjoittaa tikkukirjaimilla, että käsität?

- eri

Vierailija
26/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoissuomalaisilla on tosi omituisia kielivirheitä. Ne sanoo esim että pitää laittaa uusi auto, kun tarkoittavat, että hankkia. Jotkut sanoo piettää, kun tarkoittavat että pitää.

Murteet eivät ole kielivirheitä. Lappilaistenkin käyttämä "Mistä sie olet pois"? on suora käännös saamen kielestä. Tarkoittaa mistä olet kotoisin.

Vierailija
27/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin juuri tuota yhtä appivanhemmat -ketjua ja siellä yksi kirjoittaa, että "ei 2kk vauvalla kiinnosta vielä isovanhemmat. Sen ikäisellä vauvalla kiinnostaa ensisijaisesti äiti."

Eikä tullut mieleen, että esim. autocorrect on olemassa ja tekee välillä temppujaa. Suurin osa ei kirjoita tänne niin kuin äidinkielenkokeeseen, joten virheitä jää viesteihin. 

Tuo on murteen piirre, ei mikään autocorrect. Pohjoisessa puhutaan noin.

Vierailija
28/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjoissuomalaisilla on tosi omituisia kielivirheitä. Ne sanoo esim että pitää laittaa uusi auto, kun tarkoittavat, että hankkia. Jotkut sanoo piettää, kun tarkoittavat että pitää.

Murteet eivät ole kielivirheitä. Lappilaistenkin käyttämä "Mistä sie olet pois"? on suora käännös saamen kielestä. Tarkoittaa mistä olet kotoisin.

Saami on oma kielensä.

Vierailija
29/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saami on oma kielensä.

No shit Sherlock! 

Vierailija
30/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan puhdas autocorrect virhe joita syntyy helposti varsinkin puhelimella kirjoittaessa. Pieni ruutu eikä näe koko tekstiä yhtäaikaa ja hankalaa lukea uudestaan läpi koko tekstiä.

Vierailija
31/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt kun joitakuita ottaa ”päästä”, kun he haluavat sanoa että jokin asia ”ottaa päähän”.

Vierailija
32/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyteinit. Ne samat joiden mielestä verbin perusmuoto = yksikön kolmas 🤦🏻‍♂️

Oikeastiko nykyteinit sanovat: "Hän mennä kauppaan" tai "Hän saada kokeesta vitosen"

Vierailija
33/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kun nyt sanotaan ”tavan tallaaja”. Aarrggh!

Vierailija
34/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä tyypistä kyse niin kysyn: Kuka toi on?

Jos niitä taas on useampi niin: Ketä noi on?

Kysytkö ap itse jälkimmäisessä:" Keitä nuo on?" Vai miten? Kyllä toi vasta on typerän kuulosta.

"Murteelliset" ilmaukset ärsyttävät silloin, kun sillä murresanalla on eri merkitys oikeakielisesti.

Niinpä "ketä" on ärsyttävä, mutta "mua" ei ole.

Vierailija
35/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saami on oma kielensä.

Saame.

Vierailija
36/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä onneksi kinostele pätkääkään, mitä ap miettii puheistani. 

Vierailija
37/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit:

Mulla ei ginost.

Ei pysty mennä.

Mennään eka ylös.

Ne onkin ihan tapiireja.

Vierailija
38/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kun nyt sanotaan ”tavan tallaaja”. Aarrggh!

Miten pitäisi sanoa? Tuota ilmaisua käytti jo isoäitini 70-luvulla. Ei mikään muotisanonta. 

Vierailija
39/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saami on oma kielensä.

Saame.

Same but different. 😉

Vierailija
40/51 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyteinit. Ne samat joiden mielestä verbin perusmuoto = yksikön kolmas 🤦🏻‍♂️

Oikeastiko nykyteinit sanovat: "Hän mennä kauppaan" tai "Hän saada kokeesta vitosen"

Mä en haluu tanssii.

Minkä verbin perusmuoto on haluu?