Häävieras aikoo tuoda lapsensa häihin kiellosta huolimatta
Hääkutsussa on lukenut selkeästi kyseessä olevan aikuisten juhlat. Häävieras laittoi viestiä jossa kiitti kutsusta ja sanoi että hänen lapsensa (8 ja 11) eivät malta odottaa kesäjuhlia. Vastasin että emme halua lapsia juhliin, mutta hän vain vastasi "höpsis, osaa ne käyttäytyä :)"
Mitä helvettiä tässä nyt pitäisi tehdä??
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En nipottaisi parista lapsesta . Olisin aivan kuin se kuuluu asiaan . En antaisi tuon asian pilata häitä.
Hääparin toivetta tulee kunnioittaa. Aikuisten juhlissa ei ole myöskään mitään velvollisuutta huomioida lapsivieraita.
Lisäksi yhden poikkeuksen salliminen antaa todella ikävän kuvan muille vieraille. Moni olisi varmasti ottanut lapset mukaan - miksi yhdelle sallitaan ja muille ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nipottaisi parista lapsesta . Olisin aivan kuin se kuuluu asiaan . En antaisi tuon asian pilata häitä.
Hääparin toivetta tulee kunnioittaa. Aikuisten juhlissa ei ole myöskään mitään velvollisuutta huomioida lapsivieraita.
Lisäksi yhden poikkeuksen salliminen antaa todella ikävän kuvan muille vieraille. Moni olisi varmasti ottanut lapset mukaan - miksi yhdelle sallitaan ja muille ei?
Minä en osallistu häihin jonne ei lapsia saa viedä
Vierailija kirjoitti:
En minä lapsista loukkaantuisi vaan vanhempien törkeästä käytöksestä.
Laita tekstiviesti isoin kirjaimin HÄÄKUTSU ON VAIN AIKUISILLE. EI LAPSILLE! Luulisi ymmärtävän, turha siihen enenpää selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Itse olen neljän lapsen äiti, ja aina on ollut kiva välillä päästä ilman lapsia liikkeelle. Ja en käytä juurikaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus näin toimia. Päivä on kuitenkin hääparin, joten he sanelevat juhlan luonteen tiedostaen varmasti sen, että jokainen vieras ei saavu paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhlat ovat noloja.
Minulla on tapana käydä toisten häissä tiuskimassa.
Siskoni järjestää hääjuhlia ja synttäreitä ja on ollut koko lailla monta tilannetta että lapset ovat aiheuttaneet harmia siksi että heidän vanhempansa eivät ole jaksaneet pitää heistä huolta. Yksi syy on se, että ei kielletä vaan lapset saavat esim. mennä katetusta pöydästä napsimaan mitä milloinkin vaikka esim. päivänsankari ei ole vielä aloittanut. Toinen hankala on se, että kun joku esittää ohjelmaa, niin lapset häiriköivät niin ettei yleisö kuule ja vanhemmat eivät välitä.
(Juu pidän lapsista, itselläni on niitä neljä, mutta kenenkään juhlia en ole antanut heidän pilata.)
Selvennät, että juhlanne ovat ikärazistiset. Pettymys se on lapsille, jos oikein odottavat niitä. Toisaalta ystävänne olisi voinut olla kertomatta juhlista lapsille, jos heitä ei ole kutsuttu.
Minusta lapset kuuluvat kesähäihin, kuin nenä päähän. Eivätkä he siellä yömyöhään asti ole. Mutta, teidän juhlistanne on toki kyse, ja te päätätte. Onnea jo etukäteen!
Järjestäisin niin, että juomana olisi (alkuun) VAIN viiniä/olutta, pöydissä olisi vain 2 (aikuisen) tuolia, pitäköön lapsia sylissä/istukoon maassa, ja ensimmäisenä jokin ei lapsille sopiva esitys (ihan vaikka "oopperalaulua" tai "strippausta", tai "kauhushow" -> sellaista mitä lapset eivät ns. "osaa arvostaa")
En kieltäisi tulemasta sanoisin vaan että hupsista ettekö huomanneet että kutsu oli "ei lapsille", no tulkoot, mutta tuoleja/lautasia ei ole heille (käyttäkää samoja) ja ruokakin kaikki sellaista mistä lapset eivät YLEESÄ pidä.
Vierailija kirjoitti:
Selvennät, että juhlanne ovat ikärazistiset. Pettymys se on lapsille, jos oikein odottavat niitä. Toisaalta ystävänne olisi voinut olla kertomatta juhlista lapsille, jos heitä ei ole kutsuttu.
Minusta lapset kuuluvat kesähäihin, kuin nenä päähän. Eivätkä he siellä yömyöhään asti ole. Mutta, teidän juhlistanne on toki kyse, ja te päätätte. Onnea jo etukäteen!
On olemassa juhlapaikkoja joihin ei syystä tai toisesta voi tuoda lapsia. Olen esimerkiksi osallistunut häihin ravintolassa, jonne ei anniskeluoikeuksien vuoksi voinut päästää alaikäisiä. Eikä kyseessä olleet mitkään dokaushäät, vaan ihan perinteiset illallinen + tanssia käsittävä tilaisuus. Olen myös kuullut häistä, jotka on järjestetty tilassa, josta alaikäisten olisi pitänyt poistua tiettyyn aikaan jotta sääntöjä ei olisi rikottu.
En ole mikään asiantuntija, mutta käsittääkseni ravintola voi olla vaikeuksissa, jos sinne tulee ikärajasta huolimatta alaikäisiä.
Olen myös ollut mökillä järjestetyissä häissä, jotka olivat niin ikään lapsettomat. Paikka oli järven rannalla. Se ei olisi ollut mikään ihanteellinen paikka häille joihin olisi osallistunut paljon lapsia, ja siellä olisi pitänyt tehdä aika paljon lisäjärjestelyjä. Paikka on kuitenkin parille todella tärkeä, joten halusivat pitää häät siellä.
Lisäksi kyseessä on iso lisäkustannus. Jos sallisi esim. lähisukulaisten lasten mukanaolon, oltaisiin nopeasti tilanteessa, jossa pitäisi sallia myös muiden lasten mukanaolo. Tästä kertyy helposti suuri määrä lisävieraita, mikä nostaa tarjoilujen kustannuksia huomattavasti, ja pahimmassa tapauksessa juhlapaikkakin jää pieneksi. Joskus hääparin on vain pakko vetää raja johonkin. Mieluummin jättäisin kutsumatta vaikka opiskelukaverin lapset joihin ei ole läheistä sidettä, kuin opiskelukaverin jonka kanssa on paljon yhteisiä muistoja.
Ystäväni jätti aikoinaan omatkin lapsensa pois hääjuhlasta, halusivat oikeasti lapsettomat häät. Olisi ollut ihan törkeää tuoda jotain muita lapsia paikalle. Sylivauvan ymmärrän ja hekin kutsuivat yhden tällaisen, hän kuuluu ihan lähipiiriin mutta istumapaikan tarvitseva on kutsumaton vieras.