Jos muutan lappiin, tuleeko minusta saamelainen?
Kommentit (27)
:D Tiedän mitä tällä ajetaan takaa!
Jos nyt muutan ranskaan olen minä vielä kymmenenkin vuoden päästä ranskassa asuva suomalainen.
Mutta silti nämä suomeen tulevat sanovat haluavansa olevan suomalaisia.
Rasistista provoahan tässä yritetään. Selitetään nyt persulle kuitenkin, että saamelaisuus on paljon rajatumpi identiteetti kuin suomalaisuus. En tunne asiaa tarpeeksi että osaisin sanoa millä edellytyksillä ja aikavälillä ei-saamelaisesta voisi tulla saamelainen. Sen tiedän että suomalaiseksi eli arvokkaaksi ja tuottavaksi suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi voi tulla vaikka olisi syntynyt muualla, tästä on lähipiirissänikin esimerkkejä.
Käpäsin viipurissa tankkaamassa
Olen nykyisin siis venäläinen
Ei se aika mitään ratkaise
Jos saat lapsen saamelaisen kanssa, niin lapsi on saamelainen.
Vierailija kirjoitti:
Ai saamelaisuus siis periytyy? Juurihan Toivola-ketjussa todistellaan, että puoliksi suomalainen on kokonaan suomalainen. Miten siitä lapsesta sitten saamelainen voi tulla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kun lappalainen. Mutta saamessa liityt sukuun naimakaupoilla. Saat mm. Pitää sitten uuden sukusi sukupukua.
Ei lappalainen vaan lappilainen.
Vierailija kirjoitti:
Rasistista provoahan tässä yritetään. Selitetään nyt persulle kuitenkin, että saamelaisuus on paljon rajatumpi identiteetti kuin suomalaisuus. En tunne asiaa tarpeeksi että osaisin sanoa millä edellytyksillä ja aikavälillä ei-saamelaisesta voisi tulla saamelainen. Sen tiedän että suomalaiseksi eli arvokkaaksi ja tuottavaksi suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi voi tulla vaikka olisi syntynyt muualla, tästä on lähipiirissänikin esimerkkejä.
Perustele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuottamattomat eivät ole suomalaisia?
Jos minä muutan Lappiin ja minusta tulee saamelainen, häiritseekö se sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun lappalainen. Mutta saamessa liityt sukuun naimakaupoilla. Saat mm. Pitää sitten uuden sukusi sukupukua.
lappalaisia ne lappalaiset on aina olleet. lappilainen on jonkun vihervänkerön keksimä uussanaväännös
Vierailija kirjoitti:
Jos minä muutan Lappiin ja minusta tulee saamelainen, häiritseekö se sinua?
miten sinusta muka tulisi saamelainen pelkästään muuttamalla sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lappalaisia ne lappalaiset on aina olleet. lappilainen on jonkun vihervänkerön keksimä uussanaväännös
Ei. Saamelaiset ovat lappalaisia. Muualta Lappiin muuttaneet ovat lappilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saamelaisuus siis periytyy? Juurihan Toivola-ketjussa todistellaan, että puoliksi suomalainen on kokonaan suomalainen. Miten siitä lapsesta sitten saamelainen voi tulla?
Totta kai periytyy, hölmö. Jos vanhempasi on saamelainen, olet sinäkin saamelainen. Ainakin puoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Saamelaiset ovat lappalaisia. Muualta Lappiin muuttaneet ovat lappilaisia.
Saamelaiset ovat lappalaisia. Muut Lapin asukkaat ovat lappilaisia. T. rovaniemeläinen
Jos minä muutan pohjoisnavalle, minusta tulee eskimo.
JOs et ole saamelainen syntyjäsi etkä lappalainen niin olet tuleva lappilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai periytyy, hölmö. Jos vanhempasi on saamelainen, olet sinäkin saamelainen. Ainakin puoleksi.
Jos saamelainen ja kenialainen saavat lapsen, niin mikä hän etnisyydeltään?
Vierailija kirjoitti:
Jos minä muutan pohjoisnavalle, minusta tulee eskimo.
Etelä-navalle muuttaessasi sinusta tulee pingviini. Tervetuloa joukkoon.