Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakuluissa säästäminen

Vierailija
12.06.2021 |

Olen pienipalkkainen yh, jonka 16 ja 17 vuotiaat lapset asuvat kotona ja ruokaa kuluu. Haluaisin kuulla vinkkejä ruokakuluissa säästämisessä.
Tällä hetkellä rahaa menee n 70- 100€/vk ruokakauppaan.
Mitkä ovat sinut parhaat säästökikkasi?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin joskus kuulla suolisto-ongelmaiselle halpoja ruokavinkkejä..Jos ei käy viljat(kaura vähissä määrin), punainen liha, nuo aina mainitut halvat linssit,pavut,sipulit,kaalit,perunat,porkkanat,lantut, normimaito jne. Mutta tiedänkin jo kokemuksesta, kraanavesi about jää jäljelle halvoista ja terveellisitä ruuista, eli vinkkejä ei ole:(

Eikä ole mitään luulosairauksia/allergioita, kun vakavan sairauden takia eivät sovellu. Keliakiakorvausta ei kai nykyään ole sitäkään ja ei sitäkään saisi ilman keliakiadiagnoosia vaikka muuten ei soveltuisi muunkaan sairauden takia viljat. Suomessa ruoka on aivan liian kallista ja jos on vielä yhtään rajoituksia niin syömättä on pakko olla osa kuusta tarpeeksi köyhänä. Lidlistä minäkin kyllä halvimman ostokuitin useimmiten saan.

Keliaakikoille löytyy gluteenittomia jauhoja-oletko allerginen hedelmille,marjoille,kalalle,siipikarjalle yms? Myös kasvispohjaisille maitotuotteille? Tiesithän,ettei siemen- ja kauramaidon valmistaminen ole tähtitiedettä.. Se on toki valitettavaa,jos allergiat ovat kovin rajoittavia,mutta jos on tosiaan niin,ettei voi syödä mitään normaalia, eikö silloin tulisi saada esim.Kelaa varten lääkärin puoltava lausunto ruokakustannuksiin,sillä kyse on nimenomaan todetusta sairaudesta? Jos olet työssäkäyvä,silloin luulisi olevan varaa ostaa myös niitä tuotteita,jotka ovat hiukan kalliimpia.

Vierailija
42/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvanut isossa seitsemän hengen perheessä. Äitini oli talousihme. Noudatan niitä omassakin huushollissa. Esim. Pilko kurkut, tomaatit ja muut vihannekset pieniksi paloiksi, puolita juustoviipaleet ja isot kinkkusiivut. Näin niitä kuluu vähemmän . Keitä paljon perunamuusia, riisiä ja makaronia. Lihaa, kalaa ja kanaa määräpalat. Tee keittoja ja laatikoita. Esimerkiksi 2 pussia pakaste perunakeittokasviksia ja pilkot yhden pienen 1e maksavan nakkipaketin nakit puolen sentin paloiksi. Halpa ruoka riittää isolle joukolle. Käytä porkkanoita ja punajuuria lisukkeena. Kyllä itse oppii kun tietää periaatteen. Kallista vähän, halpaa paljon .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvanut isossa seitsemän hengen perheessä. Äitini oli talousihme. Noudatan niitä omassakin huushollissa. Esim. Pilko kurkut, tomaatit ja muut vihannekset pieniksi paloiksi, puolita juustoviipaleet ja isot kinkkusiivut. Näin niitä kuluu vähemmän . Keitä paljon perunamuusia, riisiä ja makaronia. Lihaa, kalaa ja kanaa määräpalat. Tee keittoja ja laatikoita. Esimerkiksi 2 pussia pakaste perunakeittokasviksia ja pilkot yhden pienen 1e maksavan nakkipaketin nakit puolen sentin paloiksi. Halpa ruoka riittää isolle joukolle. Käytä porkkanoita ja punajuuria lisukkeena. Kyllä itse oppii kun tietää periaatteen. Kallista vähän, halpaa paljon .

Juuri tällä periaatteella on mahdollista tehdä enemmän halvemmalla,vaikkakaan ravintoarvot eivät ole aina kenties parhaat mahdolliset. Vitamiini yms.vajetta voi paikata helposti luonnonantimilla ja vaikkapa käymällä kalassa jos aikaa on. Proteiinia saa muualtakin,kuin lihasta. Nykysuomalainen on ilmeisesti tottunut saamaan kateenkorvaa ja sisäfilettä Prisman hyllyltä kellon ympäri,joten se mikä ennen oli täysin riittävää,on nykyään jollaintapaa paheksuttavaa tai vähättelyn arvoista, joistain kommenteista päätellen. Jokainen tulkoon autuaaksi omilla keinoillaan,pääasia että omalla kohdalla toimii.  

Vierailija
44/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä tiedä etukäteen jos tekee lapsia niin mitä niiden ruokkimiseen menee rahaa. Tuleeko se yllätyksenä yhtäkkiä että ne syökin enemmän mitä on laskenut. Kaikilla on lemmikkieläimiä lisäksi lapsiperheessä ja nekin pitää elättää. 

Meillä säästetään ihan kaikessa muussa mutta ei ruokakuluissa. Ruoka on sellainen ensisijainen asia mistä ei säästetä. Ruokaa on aina ja riittävästi niin ettei tarvitse pelätä että se loppuu. Ostetaan kalliita pähkinöitä kun lapsuudessani en saanut niitä ikinä. Syön niitä joka päivä. Juon vapaan lehmän maitoa joka päivä puoli litraa vaikka janooni sillä se on niin hyvää. On se vähän kalliimpaa mutta miehellenikään ei muu maito enää kelpaa kun se on parasta. Mieheni nauttii kalleimmista lihoista ja grillaamisesta mutta minä en taas sellaisista välitä. Köyhästä kodista kun olemme niin meille ruoka on kaikkein tärkeintä ja toinen asuminen niin että emme voi asua missään kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Me ei tuollaista elämää ole haluttu että pitäisi ruuassa säästää ja laskea centtejä ruokakaupassa. 

Normipäivä. Asiallinen ja mielenkiintoinen avaus ja sitten vastauksena tällaisia lapsellisia provoja.

Vierailija
45/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällä periaatteella on mahdollista tehdä enemmän halvemmalla,vaikkakaan ravintoarvot eivät ole aina kenties parhaat mahdolliset. Vitamiini yms.vajetta voi paikata helposti luonnonantimilla ja vaikkapa käymällä kalassa jos aikaa on. Proteiinia saa muualtakin,kuin lihasta. Nykysuomalainen on ilmeisesti tottunut saamaan kateenkorvaa ja sisäfilettä Prisman hyllyltä kellon ympäri,joten se mikä ennen oli täysin riittävää,on nykyään jollaintapaa paheksuttavaa tai vähättelyn arvoista, joistain kommenteista päätellen. Jokainen tulkoon autuaaksi omilla keinoillaan,pääasia että omalla kohdalla toimii.  

Ei nuo vitamiinipuutokset sun muut kovin helposti taida tulla. Tiedän todella yksipuolisesti ja epäterveellisesti syöviä, eikä kokeissa ollut mitään vajetta mistään. Vaikka vuosia jatkunut sellainen ruokavalio.

Vierailija
46/51 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin joskus kuulla suolisto-ongelmaiselle halpoja ruokavinkkejä..Jos ei käy viljat(kaura vähissä määrin), punainen liha, nuo aina mainitut halvat linssit,pavut,sipulit,kaalit,perunat,porkkanat,lantut, normimaito jne. Mutta tiedänkin jo kokemuksesta, kraanavesi about jää jäljelle halvoista ja terveellisitä ruuista, eli vinkkejä ei ole:(

Eikä ole mitään luulosairauksia/allergioita, kun vakavan sairauden takia eivät sovellu. Keliakiakorvausta ei kai nykyään ole sitäkään ja ei sitäkään saisi ilman keliakiadiagnoosia vaikka muuten ei soveltuisi muunkaan sairauden takia viljat. Suomessa ruoka on aivan liian kallista ja jos on vielä yhtään rajoituksia niin syömättä on pakko olla osa kuusta tarpeeksi köyhänä. Lidlistä minäkin kyllä halvimman ostokuitin useimmiten saan.

Vaikea laittaa mitään ehdotuksia, kun ei tiedä, että mitkä ruoka-aineet edes niistä kalliista sopivat sinulle. Ja onko rajoituksia valmistustavoissa (käykö uppopaistettu? pannulla öljyssä paistettu? grillattu? uunissa paistettu? keitetty? höyrytetty?) Jos laitat listaa, niin siitä voi sitten ainakin katsoa ja kauhistua, että mistä sitä saisi mielikuvitusta niin paljon, että osaisi tehdä tiukasti rajoitetulla ruokavaliolla ruokaa. Ei ole kovin vaikea poistaa yhtä ruoka-aineryhmää. Ilman viljoja menee ihan hyvin, jos käytössä on kuitenkin kasvikset, lihat, kananmunat, maitotuotteet. Ilman lihaa hommassa ei ole mitään ongelmaa, ja ilman maitoakin voi tehdä melkein mitä vaan. Mutta jos nämä kaikki puuttuvat, niin minä ainakin joudun miettimään oikein urakalla, että MITÄ voi syödä ja tehdä.

Vierailija
47/51 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 19 ja 18 vuotiaat kotona ja saavat olla, ei haittaa minua. Eivät maksa ruokarahaa tai muutakaan. Joskus ehkä kerran kuussa ostavat omilla rahoillaan noutoruokaa itselleen jollain kympillä. Ruokakulut pysyvät pieninä koska syön koulussa arkisin, olen siis opettaja. Kaupassa käyn kerran viikossa viidenkympin setelillä. Rahaa menee kuussa ruokaan kolmelle aikuiselle siis 200€. Ostan lähes ainoastaan punalapputuotteita ilta-alesta. Jos ei menu miellytä nuoria, saavat muuttaa pois ja ostaa omat ruokansa tai käydä kaupassa omilla rahoillaan. Toistaiseksi eivät ole olleet niin tyytymättömiä että sen tekisivät.

Vierailija
48/51 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 19 ja 18 vuotiaat kotona ja saavat olla, ei haittaa minua. Eivät maksa ruokarahaa tai muutakaan. Joskus ehkä kerran kuussa ostavat omilla rahoillaan noutoruokaa itselleen jollain kympillä. Ruokakulut pysyvät pieninä koska syön koulussa arkisin, olen siis opettaja. Kaupassa käyn kerran viikossa viidenkympin setelillä. Rahaa menee kuussa ruokaan kolmelle aikuiselle siis 200€. Ostan lähes ainoastaan punalapputuotteita ilta-alesta. Jos ei menu miellytä nuoria, saavat muuttaa pois ja ostaa omat ruokansa tai käydä kaupassa omilla rahoillaan. Toistaiseksi eivät ole olleet niin tyytymättömiä että sen tekisivät.

Järkyttävää lasten terveydellä leikkimistä.

Vierailija
49/51 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No halvemmalla saa kun ostaa perunoita. Kuorii ja pilkkoo ihan omin käsin keittoon. Miten muuten jonkun juustoviipaleen puolittamisella kuluu vähemmän ? Onhan se kiva että juustoa on leivällä että sen näkeekin. Tietty voi kuvitella syövänsä juustoa.

Vierailija
50/51 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinbänii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No halvemmalla saa kun ostaa perunoita. Kuorii ja pilkkoo ihan omin käsin keittoon. Miten muuten jonkun juustoviipaleen puolittamisella kuluu vähemmän ? Onhan se kiva että juustoa on leivällä että sen näkeekin. Tietty voi kuvitella syövänsä juustoa.

No siten kuluu puolittamisella vähemmän,että saat juustosi riittämään puolet pidempään :) Ehkä tämä oli liian vaikea laskutehtävä, mutta kokeilemallakin voi oppia. Puolikas juustoviipale ja puolikas leikkelesiivu riittävät yhdelle leivälle, jos syömisen tarkoitus on ensisijaisesti pitää nälkä loitolla,eikä vain mässätä. Sellaisen ihmisen,jolla ei ole taloudellisesti tiukkaa,ei tietenkään tarvitse tällaisilla päätään vaivata. 

Vierailija
51/51 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinbänii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siten kuluu puolittamisella vähemmän,että saat juustosi riittämään puolet pidempään :) Ehkä tämä oli liian vaikea laskutehtävä, mutta kokeilemallakin voi oppia. Puolikas juustoviipale ja puolikas leikkelesiivu riittävät yhdelle leivälle, jos syömisen tarkoitus on ensisijaisesti pitää nälkä loitolla,eikä vain mässätä. Sellaisen ihmisen,jolla ei ole taloudellisesti tiukkaa,ei tietenkään tarvitse tällaisilla päätään vaivata. 

Jos pitää säästää niin ei silloin laiteta sekä juustoa että leikkelettä leivälle. Vain halppis margariinia tai ylähuuli. Ennemmin syön pelkkää leipää kuin joku kämäinen pikku pala juustoa tai leikkelettä. Jos juustoa niin koko leivälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän