Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakuluissa säästäminen

Vierailija
12.06.2021 |

Olen pienipalkkainen yh, jonka 16 ja 17 vuotiaat lapset asuvat kotona ja ruokaa kuluu. Haluaisin kuulla vinkkejä ruokakuluissa säästämisessä.
Tällä hetkellä rahaa menee n 70- 100€/vk ruokakauppaan.
Mitkä ovat sinut parhaat säästökikkasi?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin joskus kuulla suolisto-ongelmaiselle halpoja ruokavinkkejä..Jos ei käy viljat(kaura vähissä määrin), punainen liha, nuo aina mainitut halvat linssit,pavut,sipulit,kaalit,perunat,porkkanat,lantut, normimaito jne. Mutta tiedänkin jo kokemuksesta, kraanavesi about jää jäljelle halvoista ja terveellisitä ruuista, eli vinkkejä ei ole:(

Eikä ole mitään luulosairauksia/allergioita, kun vakavan sairauden takia eivät sovellu. Keliakiakorvausta ei kai nykyään ole sitäkään ja ei sitäkään saisi ilman keliakiadiagnoosia vaikka muuten ei soveltuisi muunkaan sairauden takia viljat. Suomessa ruoka on aivan liian kallista ja jos on vielä yhtään rajoituksia niin syömättä on pakko olla osa kuusta tarpeeksi köyhänä. Lidlistä minäkin kyllä halvimman ostokuitin useimmiten saan.

Vierailija
22/51 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä tiedä etukäteen jos tekee lapsia niin mitä niiden ruokkimiseen menee rahaa. Tuleeko se yllätyksenä yhtäkkiä että ne syökin enemmän mitä on laskenut. Kaikilla on lemmikkieläimiä lisäksi lapsiperheessä ja nekin pitää elättää. 

Meillä säästetään ihan kaikessa muussa mutta ei ruokakuluissa. Ruoka on sellainen ensisijainen asia mistä ei säästetä. Ruokaa on aina ja riittävästi niin ettei tarvitse pelätä että se loppuu. Ostetaan kalliita pähkinöitä kun lapsuudessani en saanut niitä ikinä. Syön niitä joka päivä. Juon vapaan lehmän maitoa joka päivä puoli litraa vaikka janooni sillä se on niin hyvää. On se vähän kalliimpaa mutta miehellenikään ei muu maito enää kelpaa kun se on parasta. Mieheni nauttii kalleimmista lihoista ja grillaamisesta mutta minä en taas sellaisista välitä. Köyhästä kodista kun olemme niin meille ruoka on kaikkein tärkeintä ja toinen asuminen niin että emme voi asua missään kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Me ei tuollaista elämää ole haluttu että pitäisi ruuassa säästää ja laskea centtejä ruokakaupassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kattilat ja padat käyttöön ja pakkaseen valmiiksi ruokia, joita milloinkin saa tarjouksesta. Sekä valmiina että itse tehden. Ei ole parempaa keinoa. Osta 10 litran kattila ja tee soppaa ja tee isolla pellillä ja vuualla kaikkea mitä saa alesta!

Vierailija
24/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"100 € viikossa? On siinä mässyä mukana. Itse pärjään kahden teini-ikäisen pojan äitinä alle kahden sadan kuussa."

Tämä! Meillä ei kahden hengen taloudessa 1lapsi 1aikuinen,jos todella kituuttaisimme,menisi kuin n.100eur/kk ruokaan-ei sis sisällä hygieniaa vain raaka-aineet. Ruokavalio ei tietenkään ole eksoottinen jos on pakko nuukailla,mutta tässä joitakin ideoita:

1.tee listaus kaikista kuukauden aikana syötävistä aterioista-kaikki tehdään itse leivistä ja muista lisukkeista alkaen-herkkuja/leivonnaisia ei tarvita kuin 1xvko ja silloinkin kohtuudella-limut pois.Saalatit voi korvata erilaisilla raasteilla/iduilla. 

2.keskity kasvispainoitteiseen ruokaan,proteiinin tarvetta paikkaa hyvn kananmunat,rahka,pavut,linssit yms

3.soijarouhe toimii hyvin esim.italianpataan,tomaattikastikkeeseen,makaronilaatikkoon jne

3.kaalikeitto/-pata,hernekeitto,linssi-/papumuhennos,jauhelihakastikkeen jämistä tehty pitsa,kikhernepyöryköitä,kasvispihvejä,makaroni-hmp-tonnikalasalaatti,erilaiset keitot myös sosekeitot,juuresraasteet,uunijuurekset,kinkku- yms.kiusaukset, kanaviillokki, kanarisotto/-keitto koivista,nokkosletut/-keitto,villiyrtit,idätys,erilaiset puurot,kiisselit,edulliset hedelmät,itse poimitut marjat,sienet ja sitä rataa..Leivotaan kaikki itse mitä mahdollisesti tarvitaan,esim.makeat leivonnaiset,leivät/sämpylät,karjalanpiirakat,pasteijat,piiraat yms.Reseptejä on vaikka kuinka paljon.

4.Mitään ei heitetä hukkaan-ruokalista/annoskoot auttavat tässä-ja edelliset syödään ensin pois ennen uuden aloittamista- jos ylimääräistä kuitenkin jää, kannattaa hyödyntää pakastinta jos mahdollista/käyttää jämät toisen aterian raaka-aineiden jatkeena.

5.Ostetaan alennuksesta isommat määrät pakkaseen, edellyttäen tietysti,että on selvillä,mitä valmistetaan ja että kaikki todella tulee käyttöön. Olen joskus ostanut maitojauhetta siinä tarkoituksessa,että käytän sitä lähinnä kahvin kanssa/leivonnassa, mutta hätätilanteessa sitä voi käyttää kyllä muuhunkin.UHT-maidot säilyvät pitkään,joten niitäkin olen hankkinut ihan vain vähentääkseni kauppakäyntien määrää pikkuostoksien takia.Maitotuotteita löytyy usein alennuksesta-pakastettuina säilyvät oikein hyvin. 

6.Kahvikupin voi joskus korvata teellä ja kaakao valmistetaan aidosta kaakaojauheesta,jolloin maitoakin kuluu vähemmän. Virvoitusjuomia ei käytetä,korkeintaan mehua,sekin mieluiten itse tehtynä marjamehuna. Teen itse myöskin levitteet,leikkeleitä ei osteta kuin 1x/kk ja kun loppuu,ostetaan seuraavan kerran vasta ensi kuussa.

Toivottavasti tästä oli hiukan apua, meillä on toiminut oikein hyvin ruokakulujen pienentämiseen.

Vierailija
25/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin olleeni erityisen säästeliäs viime viikon kauppareissuilla mutta niin vain oli mennyt yhteensä yli 70 euroa ruokaa.  Asun vieläpä yksin. herkkujakaan ei ollut joukossa jos ei yhtä parin euron pepsiä lasketa.

Vierailija
26/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn 2 krt viikossa ruokajaossa.

Ruokaan menee n 70 euroa kk. Huhtikuusta asti on raha saatu pullojen/tölkkien palautuksista.

Googleta aina, kun tulee joku outo purkki käteen.

Jos teet tosi hyvää ruokaa, resepti ylös

Vierailija
27/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ostaa kaikki herkut mitä penskat haluaa...

28/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan niin helvetin surullista, että ihminen, joka ruokkii itsensä ja lapsensa nyky-Suomessa noinkin vähällä rahalla, joutuu kysymään, miten vielä voisi ruuasta säästää!

Vierailija
29/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N57 kirjoitti:

Minusta on vaan niin helvetin surullista, että ihminen, joka ruokkii itsensä ja lapsensa nyky-Suomessa noinkin vähällä rahalla, joutuu kysymään, miten vielä voisi ruuasta säästää!

Niin,kyllä se on helvetin surullista,että sinäkin olet niin suomalaisten köyhien todellisuudesta vieraantunut-työttömyyskorvauksilla/toimeentulotuella selviytyminen on oma taiteenlajinsa,jota eivät edes matalapalkka-alan ihmiset ymmärrä,saati sitten keski-tuloiset. Jos ei ole mitään sellaista sanottavaa,josta olisi todellista apua,etkö voi vain jättää kommentoimatta?  

Vierailija
30/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"100 € viikossa? On siinä mässyä mukana. Itse pärjään kahden teini-ikäisen pojan äitinä alle kahden sadan kuussa."

Tämä! Meillä ei kahden hengen taloudessa 1lapsi 1aikuinen,jos todella kituuttaisimme,menisi kuin n.100eur/kk ruokaan-ei sis sisällä hygieniaa vain raaka-aineet. Ruokavalio ei tietenkään ole eksoottinen jos on pakko nuukailla,mutta tässä joitakin ideoita:

1.tee listaus kaikista kuukauden aikana syötävistä aterioista-kaikki tehdään itse leivistä ja muista lisukkeista alkaen-herkkuja/leivonnaisia ei tarvita kuin 1xvko ja silloinkin kohtuudella-limut pois.Saalatit voi korvata erilaisilla raasteilla/iduilla. 

2.keskity kasvispainoitteiseen ruokaan,proteiinin tarvetta paikkaa hyvn kananmunat,rahka,pavut,linssit yms

3.soijarouhe toimii hyvin esim.italianpataan,tomaattikastikkeeseen,makaronilaatikkoon jne

3.kaalikeitto/-pata,hernekeitto,linssi-/papumuhennos,jauhelihakastikkeen jämistä tehty pitsa,kikhernepyöryköitä,kasvispihvejä,makaroni-hmp-tonnikalasalaatti,erilaiset keitot myös sosekeitot,juuresraasteet,uunijuurekset,kinkku- yms.kiusaukset, kanaviillokki, kanarisotto/-keitto koivista,nokkosletut/-keitto,villiyrtit,idätys,erilaiset puurot,kiisselit,edulliset hedelmät,itse poimitut marjat,sienet ja sitä rataa..Leivotaan kaikki itse mitä mahdollisesti tarvitaan,esim.makeat leivonnaiset,leivät/sämpylät,karjalanpiirakat,pasteijat,piiraat yms.Reseptejä on vaikka kuinka paljon.

4.Mitään ei heitetä hukkaan-ruokalista/annoskoot auttavat tässä-ja edelliset syödään ensin pois ennen uuden aloittamista- jos ylimääräistä kuitenkin jää, kannattaa hyödyntää pakastinta jos mahdollista/käyttää jämät toisen aterian raaka-aineiden jatkeena.

5.Ostetaan alennuksesta isommat määrät pakkaseen, edellyttäen tietysti,että on selvillä,mitä valmistetaan ja että kaikki todella tulee käyttöön. Olen joskus ostanut maitojauhetta siinä tarkoituksessa,että käytän sitä lähinnä kahvin kanssa/leivonnassa, mutta hätätilanteessa sitä voi käyttää kyllä muuhunkin.UHT-maidot säilyvät pitkään,joten niitäkin olen hankkinut ihan vain vähentääkseni kauppakäyntien määrää pikkuostoksien takia.Maitotuotteita löytyy usein alennuksesta-pakastettuina säilyvät oikein hyvin. 

6.Kahvikupin voi joskus korvata teellä ja kaakao valmistetaan aidosta kaakaojauheesta,jolloin maitoakin kuluu vähemmän. Virvoitusjuomia ei käytetä,korkeintaan mehua,sekin mieluiten itse tehtynä marjamehuna. Teen itse myöskin levitteet,leikkeleitä ei osteta kuin 1x/kk ja kun loppuu,ostetaan seuraavan kerran vasta ensi kuussa.

Toivottavasti tästä oli hiukan apua, meillä on toiminut oikein hyvin ruokakulujen pienentämiseen.

Tämän kommentin alapeukuttajat voisivat hiukan avata,miksi alapeukku ja antaa ehdotuksia,miten tätä voisi parantaa ja kuluja vähentää vielä pienemmäksi,kuin 100eur/kk 2hlöä vai mikä oli ongelma?Tiedän,että kulut olisi mahdollista saada erittäin suurella kurinalaisuudella vieläkin pienemmiksi,mutta siihen en ole viitsinyt lapsen kanssa lähteä, kuten en myöskään leipäjonoihin.

Vierailija
31/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ilta-aleja, itse säästän pitkän pennin käymällä niissä. Kolme lasta kun on, tiedän mitä ruoka kustantaa.

Ruoka ei kustanna mitään vaan maksaa.

Vierailija
32/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna? Hanna?

Lopeta se juominen!

Vierailija
33/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin joskus kuulla suolisto-ongelmaiselle halpoja ruokavinkkejä..Jos ei käy viljat(kaura vähissä määrin), punainen liha, nuo aina mainitut halvat linssit,pavut,sipulit,kaalit,perunat,porkkanat,lantut, normimaito jne. Mutta tiedänkin jo kokemuksesta, kraanavesi about jää jäljelle halvoista ja terveellisitä ruuista, eli vinkkejä ei ole:(

Eikä ole mitään luulosairauksia/allergioita, kun vakavan sairauden takia eivät sovellu. Keliakiakorvausta ei kai nykyään ole sitäkään ja ei sitäkään saisi ilman keliakiadiagnoosia vaikka muuten ei soveltuisi muunkaan sairauden takia viljat. Suomessa ruoka on aivan liian kallista ja jos on vielä yhtään rajoituksia niin syömättä on pakko olla osa kuusta tarpeeksi köyhänä. Lidlistä minäkin kyllä halvimman ostokuitin useimmiten saan.

Vaikea se on sivullisen suolistosairaalle vinkkejä antaa, kun ei yhtään tiedä minkälaisesta sairaudesta on kyse. Ymmärrätkö?

Vierailija
34/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä tiedä etukäteen jos tekee lapsia niin mitä niiden ruokkimiseen menee rahaa. Tuleeko se yllätyksenä yhtäkkiä että ne syökin enemmän mitä on laskenut. Kaikilla on lemmikkieläimiä lisäksi lapsiperheessä ja nekin pitää elättää. 

Meillä säästetään ihan kaikessa muussa mutta ei ruokakuluissa. Ruoka on sellainen ensisijainen asia mistä ei säästetä. Ruokaa on aina ja riittävästi niin ettei tarvitse pelätä että se loppuu. Ostetaan kalliita pähkinöitä kun lapsuudessani en saanut niitä ikinä. Syön niitä joka päivä. Juon vapaan lehmän maitoa joka päivä puoli litraa vaikka janooni sillä se on niin hyvää. On se vähän kalliimpaa mutta miehellenikään ei muu maito enää kelpaa kun se on parasta. Mieheni nauttii kalleimmista lihoista ja grillaamisesta mutta minä en taas sellaisista välitä. Köyhästä kodista kun olemme niin meille ruoka on kaikkein tärkeintä ja toinen asuminen niin että emme voi asua missään kerrostalossa missä ei ole mitään tekemistä. Me ei tuollaista elämää ole haluttu että pitäisi ruuassa säästää ja laskea centtejä ruokakaupassa. 

Varo ettei sieraimiin sada. Laske vähän nokkaasi.

Vierailija
35/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen ruokalistoja lukemalla saa hyviä vinkkejä säästöön

satokauden tuotteiden käyttäminen

marjojen  kerääminen

itse valmistaminen 

piirakat/ sämpylät/ pannukakut välipaloiksi

Turkkilainen jugurtti on hyvä tuote ( kastikkeet, smoothiet, piirakat) , proteiinipitoinen ja hyvä lisä vaikka puuroon)

Vierailija
36/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka-askisi hinnalla saa päivän ruuvat kahdelle.

Viinastesi hinnalla neljälle.

Vierailija
37/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentin alapeukuttajat voisivat hiukan avata,miksi alapeukku ja antaa ehdotuksia,miten tätä voisi parantaa ja kuluja vähentää vielä pienemmäksi,kuin 100eur/kk 2hlöä vai mikä oli ongelma?Tiedän,että kulut olisi mahdollista saada erittäin suurella kurinalaisuudella vieläkin pienemmiksi,mutta siihen en ole viitsinyt lapsen kanssa lähteä, kuten en myöskään leipäjonoihin.

100 euroa kuukaudessa, on 25 euroa viikossa eli noin 3,5 euroa päivä. Kyllä tuo aika kituuttamiselta kuulostaa. Ymmärrän toki, jos on pakko kituuttaa, mutta jos ei ole, niin oudolta kuulostaa. Summanahan tuo tarkoittaa sitä, että ruoka on aina pastaa, perunaa, jotain halpaa kastiketta, puuroa jne. Eihän vihannesosastolta voi edes ostaa mitään niin, että tekisi salaattia, ainoa on porkkana ja kaali, mikä budjettiin mahtuu. Vehnäjauho on halpaa, ja kananmunat. Varmaan loputtomasti lettuja, pannukakkua jne. 

Vierailija
38/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa muussa tulee säästää, mutta ei ruoassa. 100e/ viikko on vähän jos on kaksi teini- ikäistä huushollissa. Teinithän syö kuin hevoset. Ruoka ei ole se mistä ensin säästetään.

Vierailija
39/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N57 kirjoitti:

Öhöm... Kyseessä on... ...TROLLI!

Vierailija
40/51 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"100 euroa kuukaudessa, on 25 euroa viikossa eli noin 3,5 euroa päivä. Kyllä tuo aika kituuttamiselta kuulostaa. Ymmärrän toki, jos on pakko kituuttaa, mutta jos ei ole, niin oudolta kuulostaa. Summanahan tuo tarkoittaa sitä, että ruoka on aina pastaa, perunaa, jotain halpaa kastiketta, puuroa jne. Eihän vihannesosastolta voi edes ostaa mitään niin, että tekisi salaattia, ainoa on porkkana ja kaali, mikä budjettiin mahtuu. Vehnäjauho on halpaa, ja kananmunat. Varmaan loputtomasti lettuja, pannukakkua jne. "

Koulun ruokalistoja katsellessa itseasiassa huomaa kyllä,että ruokiin ei valtiolta enää löydy rahaa-joinain päivinä "lounaaksi" on pelkkää kaurapuuroa ja eväät kiellettyjä.. Mietitäänpä: n.1kg jauhelihaa n.7eur-1pkt 500g soijarouhetta n.3eur-500g rahkaa n.2eur-1litra jugurtti n.1,50-1ltra maitoa n.0,80c-1kg porkkanoita n.1,15eur-1kg lanttu n.1eur-1kg kaali n.1eur-1kg omena n.1eur-1kg banaani n.1,50eur-1kg koipireisi n.2eur -2prk ruokakermaa n.1eur

-tässä oli suunnilleen 25euron edestä raaka-aineita-kun on omat marjat,sienet,idut,yrtit,ja osaa käyttää ne oikein ja monipuolisesti, ei lopputulos todellakaan ole pelkkiä pannukakkuja päivästä toiseen,halpaa kastiketta(mitä se sitten liekään) tai perunaa.. Rahaa olisi 100euron kuukausibudjetilla vielä käytettävissä näiden jo mainittujen jälkeen vielä n. 70euroa,mutta kaikkea en jaksa listata.Pärjäämme siis pienelläkin summalla, kun on viitseliäsyyttä ja tietää,mitä tekee ja minimoi hävikin.Alan koulutus tietysti antaa apua jonkin verran taloudelliseen niukkuuteen-verilettuja en vielä ole lapsellani maistattanut,mutta sekin päivä kyllä tulee :) vanhassa vara parempi  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän