Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Triggerpisteet ja niiden aiheuttama heijastekipu

Vierailija
11.06.2021 |

Hei, kuuluuko triggerpisteen olla kipeä, vai voiko se aiheuttaa heijastekipua esim. ohimoille, vaikka itse piste ei särkisi. Minulla on siis kosketusarka paikka niskassa, mutta sitä ei satu, ellei sitä paina. Ohimo puolestaan puutuilee, pistelee ja särkee. Katsoin triggerpiste-karttaa ja minulla oleva ohimon puutuminen ja kipualue osuisi juuri tuon niskan triggerpisteen heijastealueelle.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se heijastekipu nimenomaan ole usein pelkkä ”oire”? Ja sitten esim. fyssari toteaa, että toisessa paikassa on piste, joka tuon heijatuskivun eli fyysisen oireen aiheuttaa.

Vierailija
2/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pistelee otsaa ja korvan aluetta, kun liikutan päätä tietyllä tavalla. Fyssari sanoi niskassa olevan triggerpisteen ärtyvän. Sattui pirusti kun painoi sitä pistettä ja säteili kipu otsaan ja kasvoihin. Mutta sitten helpotti. Piti tosin käydä useamman kerran ennen kuin tuli pidempiaikaista helpotusta. Oli vissiin päässyt jumittumaan kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pistelee otsaa ja korvan aluetta, kun liikutan päätä tietyllä tavalla. Fyssari sanoi niskassa olevan triggerpisteen ärtyvän. Sattui pirusti kun painoi sitä pistettä ja säteili kipu otsaan ja kasvoihin. Mutta sitten helpotti. Piti tosin käydä useamman kerran ennen kuin tuli pidempiaikaista helpotusta. Oli vissiin päässyt jumittumaan kunnolla.

Itse en ole kuullu tuosta termistä, mutta on kanssa ollut tosi kipeitä pisteitä niskassa ja hartioissa. Kun hieroja painaa niitä, tuntuu että kipu leviää välillä koko päähän asti. Mutta sitten tuntuu makealle ja helpottaa.

Vierailija
4/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ollut samankaltaisia oireita. Pelkäsin kovasti että on aivokasvain tai joku vakava sairaus, kun päähän pisteli ja se puutuili. Oli ihan ihmeellinen olo, kun osteopaatti tunnusteli niskaa ja takaraivoa, ja painaessaan kipu säteili kovana juuri niihin pisteleviin alueihin. Vieläkin on jumia, mutta helpottaa kun tietää mistä johtuu. Kävin myös fysiatrilla aiemmin, joka tutki ettei ole vakavaa, jännityspäänsärky ja niska kuulemma.

Vierailija
5/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi triggerpisteet voi muuten aiheuttaa ahdistusta ja stressiä, joten jos on selittämätön ahdistus, kannattaa kokeilla triggerpistehierontaa. Jos pisteitä löytyy, voivat ne ainakin osin pitää yllä ahdistusta. Voi myös olla, että ahdistus aiheuttaa triggerpisteitä, kun paikat jumittaa.

Vierailija
6/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi, ettei mitkään kipupisteiden käsittelyt auta, vaan liikunta ja venyttely.

Vierailija
7/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkäri sanoi, ettei mitkään kipupisteiden käsittelyt auta, vaan liikunta ja venyttely.

Ethän kärsi yliliikkuvista nivelistä? Minulla peruslääkäri käski venyttelemään, joka pahensi särkyjä. Erikoislääkäri oli kauhuissaan ja sanoi, että tukilihaksia pitää vahvistaa ja venytystä välttää.

Vierailija
8/8 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän kärsi yliliikkuvista nivelistä? Minulla peruslääkäri käski venyttelemään, joka pahensi särkyjä. Erikoislääkäri oli kauhuissaan ja sanoi, että tukilihaksia pitää vahvistaa ja venytystä välttää.

Minä sain kuulla vasta aikuisena, että minulla on yliliikkuvat nivelet. Liikun paljon ja silti on ollut selkä-, niska- ja hartiavaivoja. Vasta kun niskahartiaseutu jumittui täysin, sain kuulla usealta asiantuntijalta että niveleni joustavat ja tukilihakset ovat puolestaan heikossa kunnossa, kun niiden sijasta nivel joustaa. On ollut pitkä tie vahvistaa tukilihaksia ja muutenkin joudun käymään säännöllisesti hieronnassa ja fysioterapiassa.