Mitkä asiat olivat ennen ihan tavallisia mutta nykyään paheksuttuja/kiellettyjä?
Aloitan: tupakan polttaminen lasten läsnäollessa.
Kommentit (741)
Oli ok syöttää eläimille ruuanjätteet ja oli ihan ok, että koira oli mkana lasten taluttamana vaikka puistossa tai rannalla. Kukaan ei pelännyt aurinkoa ja ihonhoito oli palasaippua ja jos kiristeli niin ihovoide. Muuten ei rasvattu ihoa. Talvella oli poskissa paksua sinertävää rasvaa.
Ennen oli lenkkisauna, missä oli tyttöjä ja poikia eri ikäisiä 5-16v samaan aikaan saunassa, suihkussa ja taloyhtiön uima-altaassa. Se oli täysin normaalia eikä ole jäänyt pienintäkään traumaa, päinvastoin, miten ihanaa aikaa ja lapsuutta olen saanut elää turvassa pahalta. Nykyään olisi poliisit, sosiaalityöntekijä, lastensuojelu ja kriisiryhmä paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit oli 80 luvulla ihan tavallisia.
Olin lapsi 90-luvulla, enkä ollut ikinä kuullut punkeista. Myöskään lemmikkieläimiä ei niiltä suojattu, koska ei niissäkään punkkeja ollut.
Pohjois-Pohjanmaalta olen kotoisin.T. 29
Et ollut lapsena kuullut punkeista? Jestas sentään, minä kun kuvittelin että kasvoin tynnyrissä
Vierailija kirjoitti:
Oli ok syöttää eläimille ruuanjätteet ja oli ihan ok, että koira oli mkana lasten taluttamana vaikka puistossa tai rannalla. Kukaan ei pelännyt aurinkoa ja ihonhoito oli palasaippua ja jos kiristeli niin ihovoide. Muuten ei rasvattu ihoa. Talvella oli poskissa paksua sinertävää rasvaa.
Ai niinkuin vähän vaalean turkoosiin vivahtavaa ? Olisiko ollut Vitalista ? Aika kivan tuoksuista.
Muistatteko, kun oli sinkkipastaa huulissa. Joskus ihan huulipunan asemastakin, kun siihen aikaan oli vaaleat huulipunat muotia. Melkein valkoiset.
Otettiin aurinkoa foliopaperin kanssa.
Suuntavilkun käyttö risteyksissä ja kaistan vaihdossa. Ennen oli normaalia myös BMW ja MB kuskeille.
Punkin poistaminen hieromalla siihen voita. Sai sillä tavalla hyvin irti.
Ei ole enää suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi työpaikoilla tuotantotiloissa
Tk:ssa ja sairaaloissa oli omia röökihuoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietiin pyörätuolilla tupakalle kun hoitaja ei luottanut että itse jaksaisi mennä
Kaikkee sitä kirjoitti:
Junissa oli tupakkivaunut, ja siellä tietty parhaat jutut ihan tuntemattomienkin kanssa. Nykyään en matkustele, tuskallista kun joutuu kyttää että millä asemalla ehtii edes parit savut ottaa
Oiihhhh mitä muistoja tupakkavaunuista ja junien tupakkakopeista! Siellä kävi konnaritkin röökillä ja hyvää juttua syntyi kenen tahansa kanssa. Matkat vain hujahtivat nopeasti kun oli niin hyvää seuraa siellä. Oi niitä aikoja..... Vieläkin harmittaa kun en parin tyypin kanssa vaihtanut numeroita, voisimme olla nykyjään hyviä ystäviä.
Löysin kirppikseltä Tekniikan Maailman vuodelta 1972. Ne tupakka- ja alkoholimainokset... O_O
Muuten mielenkiintoista luettavaa ajalta ennen meikäläistä...
Lenkkisaunassa kirjoitti:
Ennen oli lenkkisauna, missä oli tyttöjä ja poikia eri ikäisiä 5-16v samaan aikaan saunassa, suihkussa ja taloyhtiön uima-altaassa. Se oli täysin normaalia eikä ole jäänyt pienintäkään traumaa, päinvastoin, miten ihanaa aikaa ja lapsuutta olen saanut elää turvassa pahalta. Nykyään olisi poliisit, sosiaalityöntekijä, lastensuojelu ja kriisiryhmä paikalla.
Missäpäin suomea tulee poliisit, sossut jne. saunalle muuten kuin saunomaan?
Eikös tuo ole edelleenkin ihan hyväksyttävä osa suomalaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietiin pyörätuolilla tupakalle kun hoitaja ei luottanut että itse jaksaisi mennä
Henkilökunnalla oli omat.
Rasismi ja muu syrjintä
Sukurutsa
Syfilis
Vammaisia pilkattiin ainakin selän takana ja suljettiin laitoksiin.
Jos oli mielisairas, oli koko ajan sairaalassa.
Auringonotto ilman suojakertoimia ja talvella solariumissa käynnit. Pyöräily ilman kypärää. Tupakanpoltto baareissa ja yökerhoissa. Turkikset. Naamiaiset, joissa voi olla intiaaniasussa tai naama mustaksi maalattuna. Uutiset ilman termejä rasismi, vihapuhe, kulttuurinen omiminen, muunsukupuolisuus, Gay pride, influensseri, sateenkaari, populismi...
Tupakkahuone synnytyslaitoksella.
Suolaheinän syöminen.