Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä tölväisi ikävästi kun kerroin valmistuneeni

Vierailija
09.06.2021 |

Valmistuin siis äskettäin filosofian maisteriksi eräästä aika pienestä koulutusohjelmasta. Alaa en nyt viitsi tarkemmin määritellä, mutta sanotaan että sillä tarvittiin matematiikkaa aika runsaasti vaikka onkin FM-tutkinto.

Nyt tapasin erään ystäväni pitkästä aikaa ja kerroin valmistuneeni. Ystävä onnitteli mutta tölväisi että "mitenhän mahtaa töitä löytyä FILOSOFIAN MAISTERILLE?" ja myöhemmin heitti jotain tutkinnon tarpeellisuuteen liittyen 😒 hän itse on KTM.

Tuli tosi paha mieli, varsinkin kun minulla on jo kiva työpaikka ja vihdoinkin nautin elämästä. Miksi joku haluaa painaa toisen tutkintoa alas tuolla tavoin ☹

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa suurin osa filosofian maistereista kuulla tuon. Mulle naureskeltiin, kun opiskelin enkkua ja ranskaa ja tähtäimessä oli filosofian maisterin tutkinto. Just sitä paskaa "Mitähän töitä löytyy filosofian maisterille ja kaikkihan kieliä osaa." Niin, koska joku kieliä opiskellut filosofian maisteri on niille ne kielet koulussa opettanut, urpo. Minä olin työtön aika tasan 3kk valmistumisen jälkeen ja naureskelijoista osa useamman vuoden.

Vierailija
22/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että tuolla höpötutkinnolla ei saa mitään kunnon töitä eli ystäväsi oli ihan oikeassa. Oisit opiskellut kunnon alan mitä esim KTM on. T tuotantotalouden DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on oma elämä kunnossa mutta vedät kilarit yhdestä lauseesta? Kannattaisi kyllä hakeutua mielenterveystoimistoon tai yksityiselle. Etole terve ja tarvitset ammattiapua.

Suosittelen pohtimaan miksi aloitus aiheutti sinussa näin voimakkaan reaktion.

Vierailija
24/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tunnistettu.

Vierailija
25/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on se että tuolla höpötutkinnolla ei saa mitään kunnon töitä eli ystäväsi oli ihan oikeassa. Oisit opiskellut kunnon alan mitä esim KTM on. T tuotantotalouden DI

Tuotantotalouden DI luulee nyt enemmän kuin tietää. - Voit osoittaa oletukseni vääräksi kertomalla, etä miltä alalta Ap valmistui. Ise en ainakaan suoraan huomannut hänen avauksessaan tai sen jälkeenkään.  Enemmän ja vähemmän huonoja veikkauksia voin toki esittää. Mutta pitämällä jotain veikkausa varmana hänen alanaan, niin luultavimmin osoittaisin (taas) vain kuin typerä olen itse. 

Se vähän yksinkertaisempi mies

Vierailija
26/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee vaikka teoreettista fysiikkaa yliopistossa (sitä Einsteinin alaa :D), niin valmstuu FM:ksi. Kun menee Aalto Yliopistoon lukemaan teknillistä fysiikkaa, valmistuu DI:ksi. Kumpikin voi saada Nobelin, jos hyvin käy. Toisaalta voi lukea matematiikkaa ja sen jälkeen taloustiedettä ja saada sen Nobelin palkinnon, kuten taloustieteen nobelistimme on tehnyt (MIT:n proffa tosin). 

Kyllä kielet ja viestintä ovat myös elinehtoja, jos ajatellaan ihmisen elämää, kanssakäyntiä, politiikkaa ja erityisesti kaupankäyntiä. Humanisteja ei arvosteta tarpeeksi. 

Vierailija
27/32 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kertoo että on jo mieleisessään työpaikassa.

Missä koulussa ei opeteta lukemaan koko kappaletta ennen kommentointia.

Vierailija
28/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni yrittää täällä kehua että "onhan monet tekniseltä alaltakin FM", mutta samalla te tulette painaneeksi alas niitä jotka on joltain muulta alalta filosofian maistereita, vaikka humanistisista aineista. Ihan kauhean noloa ettei kulttuuria ja sivistysaloja yhtään arvosteta Suomessa.. toivoisin että te pahaa tarkoittamattomatkin miettisitte vähän ennenkun kommentoitte, että mitä oikeasti tulette sanoneeksi ja miksi.

Lisäksi vaikka joku väite olisi totta, ei kaikkea tarvitse sanoa ääneen. Tuon kaverin pistäisin ehkä mappi ö:hön tästä lähtien.

Vierailija
29/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutko tuota ystäväksi?

Vierailija
30/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi samoin valmistuessani FM:ksi. Tölväisijä oli vieläpä itseäni vuosikymmeniä vanhempi omien vanhempieni ystävä, joka kertoi valmistujaisjuhlissani, että voin sitten hakea häneltä hanttihommia kun töitä ei löydy.

Aloitin työt heti seuraavassa kuussa, sain pian viran ja olen ollut 20 vuotta historian ja yhteiskuntaopin lehtorina, mikä oli myös toiveammattini.

Vierailija
31/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tittelit ovat äärimmäisen epäinformatiivisia. FM ei kerro mitään. Isommassa maailmassa kerrotaan tutkinnon suorittamispaikka, taso ja vähintään pääaine, esim. MSc in Mathematics, MSc in English (tai vaikkapa Modern Languages), MSc in Finance, MSc in Economics, MSC in Business administration etc. 

Ohos mutta eikö ei-luonnontieteistä tule Master of Artseja eikä Master of Sciencejä? MA in English jne?

Vierailija
32/32 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa suurin osa filosofian maistereista kuulla tuon. Mulle naureskeltiin, kun opiskelin enkkua ja ranskaa ja tähtäimessä oli filosofian maisterin tutkinto. Just sitä paskaa "Mitähän töitä löytyy filosofian maisterille ja kaikkihan kieliä osaa." Niin, koska joku kieliä opiskellut filosofian maisteri on niille ne kielet koulussa opettanut, urpo. Minä olin työtön aika tasan 3kk valmistumisen jälkeen ja naureskelijoista osa useamman vuoden.

Mulla sama. Opiskelin folkloristiikkaa ja valmistuin filosofian maisteriksi. Kaverit pääsääntöisesti sitten opiskeli lääkiksessä, oikiksessa ja kauppiksessa. Kauppikseen olisin voinut itsekin mennä, mutta seurasin intohimoja.

Koko opiskeluaika mulle naurettiin. Sain pari lasta opiskeluaikana ja muut (paitsi lääkäri) ehtivät valmistua ja naureskelu vain yltyi. Hiljenivät kun nappasin päivä valmistumisen jälkeen vakiviran ja osa naureskelijoista ei niillä hienoilla tutkinnoilla ole vieläkään saaneet työn syrjästä kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi