Haenko asuntolainaa yksin vai mieheni kanssa?
Kellään kokemusta siitä, että saisi paremmin asuntolainaa pankista yksin kuin puolison kanssa?
Olemme käyneet muutamassa pankissa ja minulle on tullut kuva, että koska mieheni on velkaisempi kuin minä, hänellä on entisestä liitosta huollettava ja hänen työsuhteensa on kestänyt vasta lyhyen aikaa, hänen vuokseen lainan marginaali olisi korkeampi kuin mitä yksin saisin. Toki saisin myös vähemmän lainaa.
Eikö 2. velallinen olekaan vain plussaa pankin silmissä maksajana lainassa? Yksin lainaa hakiessa joudun tyytymään vaatimattomampaan summaan. Kannattaisiko miehen ottaa oma lainansa?
Kommentit (13)
Kuinka iso korkomarginaaliero sitten on kun miehesi tulisi mukaan velalliseksi?
Kyllähän riski pitää hinnoitella. Jos toinen on juuri ja juuri luottokelpoinen, ja maksaa lainaa, niin...sinuna ottaisin oman lainan ja mies omansa.
Joku pankki-ihminen voisi ilmaantua kertomaan, nostaako "huonohko" toinen velallinen lainan hintaa..Minä en tiedä. Jos kerran et saa itse vaikka 300 000 euroa ja puolison kanssa saisit, niin kyllä kait hänenkin scoringillaan on merkitustä?
Ei ainakaan yksinnoin suurta lainaakannata ottaa jos on vain palkkatuoloja.
Jos toinen pankin mukaan luokitellaan huonoksi lainan maksajaksi en minä sitten itsekään raja-asioissa luottaisi, enkä antaisi siitten omasta aunnostani puolikasta hänelle. Voi olla niinkin että pankki tietää hänestä jotain jota sini et tiedä. Tai on olemassa mahdollisus etä sinulle valhdellaan jotain muuta. Pajonko hän on jo velkaa,ehkä hänelle ei anneta lainaa yksin ollenkaan.
Ymmärtääkseni ei yhteen asuntoon voi saada kahta erillistä lainaa. Vakuudet syynä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni ei yhteen asuntoon voi saada kahta erillistä lainaa. Vakuudet syynä.
Meillä on kolme lainaa yhden asunnon osakkeisiin.
Joko ap ottaa lainan yksin ja maksaa sen yksin ja vain hänet merkitään omistajaksi. Tai sitten te otatte lainan yhdessä ja molempien tulot ja menot ja velat selvitetään. Mutta ei ymmärtääkseni kahta erillistä lainaa samaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osake tai kiinteistö voi olla vakuutena muihin lainoihin, mutta asuntolainoja voi olla ymmärtääkseni vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osake tai kiinteistö voi olla vakuutena muihin lainoihin, mutta asuntolainoja voi olla ymmärtääkseni vain yksi.
Kyllä voi olla useampia lainoja, näin ainakin tutullani oli vielä muutama vuosi sitten. Yksi laina oli korkosuojattu, toinen ei. Otti siis kaksi lainaa yhteen asuntoon.
Itse aion tehdä saman, jos vaan onnistuu. Marginaali nykyisessä lainassa lähellä nollaa ja olen etsimässä uutta. Siirtäisin siis vanhan lainan uuteen asuntoon ja ottaisin toisen lainan lisäksi.
No kannattaisi kysyä sieltä pankista. Varmaan ne näkevät miehesi riskinä, jos hänellä on ennestään velkoja. Jos on korkeammat korot yhdessä, niin ota yksin.
Olin väärässä. Voi olla erilliset lainat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla useampia lainoja, näin ainakin tutullani oli vielä muutama vuosi sitten. Yksi laina oli korkosuojattu, toinen ei. Otti siis kaksi lainaa yhteen asuntoon.
Itse aion tehdä saman, jos vaan onnistuu. Marginaali nykyisessä lainassa lähellä nollaa ja olen etsimässä uutta. Siirtäisin siis vanhan lainan uuteen asuntoon ja ottaisin toisen lainan lisäksi.
Pankki tuskin suostuu siihen, että vanha laina siirretään uuteen, jos siinä on pankin kannalta huonot ehdot... joudutte neuvottelemaan uudet lainat kun kohde muuttuu.
Mieheni ulosotossa joten aihe kiinnostaa
T. Ensiasuntoa etsivät
Jätä se sika