Yllättävä tulos: Työn tekeminen vapaa-ajalla voikin auttaa jaksamaan, kertoo tuore tutkimus
Yleensä ajatellaan että vapaa-ajankohdasta uhraaminen työskentelylle olisi haitaksi mielenterveydelle, mutta nyt tuore tutkimus sanoo muuta:
Kommentit (16)
Ja tämän paskapuheen varjollako yritetään saada työntekijä vastailemaan työpuhelimeen 24/7?
Eihän se sitten ole vapaa-aikaa. Aikamoinen paradoksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jos ei ole muuta kiinnostuksenkohdetta tai elämää kuin se työ. Itse inhoan aikalailla työtäni ja teen sitä vain palkan takia. Vapaa-aikaa en siihen uhraa tietenkään vaan keskityn omaan elämään.
Eikös tällä hetkellä tilanne ole näin? Koronan takiaan ihmiset istuvat vapaa-ajan kotonaan ja monet vapaa-ajan aktiivitteetit on lopetettu pysyvästi.
Tuo on ihan roskaa. Työn tekeminen vapaa-ajalla pitäisi ennemminkin kieltää. Jos ihminen lähettää työsähköpostia koko ajan 12h päivässä, niin ei muuta kuin puhutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jos ei ole muuta kiinnostuksenkohdetta tai elämää kuin se työ. Itse inhoan aikalailla työtäni ja teen sitä vain palkan takia. Vapaa-aikaa en siihen uhraa tietenkään vaan keskityn omaan elämään.
Eikös tällä hetkellä tilanne ole näin? Koronan takiaan ihmiset istuvat vapaa-ajan kotonaan ja monet vapaa-ajan aktiivitteetit on lopetettu pysyvästi.
Minulla ainakin on myös aktiviteetteja mitä voi tehdä kotona tai etänä, yksin tai esim. perheen kesken.
No ehkä jos on yksinäinen, ei harrastuksia, ystäviä ja altis vaikka päihteille. Kai se työssä istuminen/ häärääminen sitten on tyhjää parempi.
Etätyöskentelyä on kyllä ollut yhtä helvettiä ilman Vapaa-aikaa ja kun luulee työvuoronsa vihdoin loppuneen niin pomolta tuleekin vielä teams puhelu puolenyön jälkeen. Olon siksi enemmän uupunut ja väsynyt kuin virkeä ja levännyt.
Kiinalaisen maksamia tutkimuksia. Täyttä propagandaa.
Jos työaika ei riitä työtehtävien suorittamiseen, niin omatahtinen työskentely vapaa-ajalla auttaa kyllä kovasti. Eri asia, onko siinä kokonaisuuden kannalta mitään järkeä, ja kuormittuvatko muut yhden suorittaessa päivät ja viikot läpeensä.
t. burn-outilainen
Kuvituskuvassa ihan normaali suomalainen mies työssä
Vierailija kirjoitti:
Etätyöskentelyä on kyllä ollut yhtä helvettiä ilman Vapaa-aikaa ja kun luulee työvuoronsa vihdoin loppuneen niin pomolta tuleekin vielä teams puhelu puolenyön jälkeen. Olon siksi enemmän uupunut ja väsynyt kuin virkeä ja levännyt.
Mulla menee 16:00 kone kiinni ja työpuhelin on aina pelkällävärinällä työpisteellä. Ei mitään ongelmaa. Voit hylätä ne palaverikutsut jotka ovat sovitun työaikasi ulkopuolella. Ei pidä olla kynnysmatto, en yhtään ihmette että kuulostat stressaantuneelta.
Ja ihan tiedoksi että mikäli päivystyksestä ja päivystyslisästä ei ole sovittu, ei sitä tarvitse tehdä. Se on laitonta tuota edellyttää työnatajalta.
Koskee varmaan niitä, joilla on ellun kana työaika.
Tutkimusta on varmaan rahoittanut Huawei.
Tässä oli kysymys siitä, että työajan ulkopuolella saa laittaa puhelimen ja sähköpostin pois päältä. Ja sitten saa tehdä rauhassa töitä. Tämä siis helpottaa, ettei ole koko ajan tavoitettavissa.
Nykypäivän työelämä on yhtä palaveria ja asioiden vatvontaa monen ihmisen kanssa. Tämä on juuri se rasittava juttu. Ymmärrän hyvin, että silloin tuottavuus paranee.
En tietenkään tarkoita, että iltatyön (ylityön) pitäisi olla normi. Itse asiassa tavallisenakin työpäivänä pitäisi olla puhelin/sähköpostivapaata aikaa muutama tunti. Useimmat viestit nimittäin ovat sellaisia, mitkä eivät oikeastaan itselle kuulu. Mutta ne viestit aina katkaisevat ajatustyön.