Mitä tehdä kun kaveri painostaa lainaamaan rahaa
Mitä voin tehdä? En oikeasti haluaisi lainata hänelle, mutta hän vinkuu kokoajan ja vakuuttaa maksavansa takaisin korkojen kera. En usko, että hän maksaisi mitään minulle takaisin. En oikeen uskaltaisi kieltäytyä.
Kommentit (42)
Tiedän tunteen. Aina tulee joku uusi kriisi ja syy mihin tarvitsee muutaman kympin. Lainailin pitkään pienissä erissä ja nyt huomasin että olen 1.5 vuoden aikana lainannut hänelle 650€ ja kerran maksanut 50€ takas eli 600€ vielä saamatta. Nyt ilmoitin viimeksi että rahaa ei ole mitä lainata. Ei ole laittanut mitään viestejä sen jälkeen eikä vastannut laittamiini viesteihin. Että sellainen "kaveri".
"Tiiätkö,just nyt ei ole,koska maksoin vuokran" en kertakaikkiaan voi.....sillä sipuli
Älä nyt ole noin lapanen! Pankki on lainaamista varten. Ihminen, jolle pankki ei lainaa myönnä, on jo sotkenut asiansa pahasti. Itselläni on vain huonoja kokemuksia lainaajista. Omia rahojaan pitää mankua takaisin pitkään ja osa ei maksa koskaan takaisin. Lisäksi kaverisuhteet pilalla. Sanot vain topakasti, että olet päättänyt, ettet lainaa rahaa kenellekään, kun sinulla on huonoja kokemuksia. Sen enempää ei tarvitse selittää etkä ole velvollinen selittämään. Jos olet valmis menettämään rahasi, niin sitten asia on eri. Mutta harvalla on varaa jaella vaan rahaa pois.
Kysy mitä antaisi lainan vakuudeksi.
Et ole ärähtänyt riittävän voimakkaasti, joten "kaverisi" uskoo, että voi manipuloida sinut tahtoonsa.
Eli sano riittävän rumasti (kiltille ihmiselle "lopeta jo, senkin pummi" voi tuntua todella vaikealta) tai jos et pysty tekemään selkeää rajanvetoa, niin ota etäisyyttä.
Lainaa, mutta laatikaa virallinen velkakirja. Jos kaveri ei suostu siihen, tiedät, ettei hänellä ollut aikomustakaan maksaa takaisin saati niitä korkoja.
Minä sanon aina tuollaisille, että "mulla on periaatepäätös, etten koskaan lainaa kavereille, en halua sotkea ystävyyttä ja raha-asioita". Siinäpähän miettivät ja uskovat, että arvostan heitä ystävinä paljon, vaikka totuus on ihan toinen.
Mitä jos tekisitte sopimuksen että sen jälkeen kun on lainannut rahaa, antaa sinulle rahaa takaisin?
(Sama summa kuin hänen lainaamansa raha)
Hän ei ansaitse ystävyyttäsi. Älä vastaa enää. Ikinä.
Tee kirjallinen velkakirja, jossa on sovittu lainan määrä, lyhennyssuunnitelma, lainan korko ja viivästyskorko ja maininta, että laina lähtee perintäyhtiölle, jos yhden huomautuslaskun jälkeen suoritusta ei ole tullut x päivän kuluttua. Pari todistajaa kannattaa ottaa mukaan allekirjoittamaan velkakirja. Voi olla, että laina ei ole enää niin välttämätön. Jos kaverilla on jo jotain ulosotossa, niin sitten älä lainaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Uskalla kieltäytyä. En hän tuo mikään kaveri ole. Sanot suora, ettet lainaa nyt etkä ikinä. Miksi et uskaltaisi kieltäytyä?
Sen takia, että hän alkaisi uhkailemaan tai vastaavaa.
Opettele sanomaan ei. Vaikka näin "en koskaan lainaa rahaa kenellekään".
Sano "ei", koska selvästi et halua sitä. Ota etäisyyttä heti, lähde tai hän lähtee luotasi. Eroa kaverisuhteesta. Painostaminen ei ole hyvä. Jos hänellä on hätätilanne, niin luultavasti hänen äitinsä tai muu sukulainen voi antaa sen summan, jos on sukua. Perusteleeko yleensä miksi kysyy sitä. Osalla ihmisistä on hätä ja köyhyys, mutta et ole oikea henkilö hoitamaan hänen asioitaan jos olet esim. nuori tai oma rahasi on pieni jne.
Sanoisin että on entisetkin velat sulla vielä maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalla kieltäytyä. En hän tuo mikään kaveri ole. Sanot suora, ettet lainaa nyt etkä ikinä. Miksi et uskaltaisi kieltäytyä?
Sen takia, että hän alkaisi uhkailemaan tai vastaavaa.
Ompa hieno kaveri.
Kuulostaa tutulta. Minulla oli teini-iästä lähtien eräs pieni kaveriporukka, ja aikuistuessamme minä oli ainoa, joka lähti työelämään. Siitähän riemu repesi ja minusta tuli kavereiden pankki, kun "sulla on rahaa lainata, kun käyt töissä". Olin niin kiltti ihminen, että lainasinkin usein pieniä summia, kun ajattelin että on jotenkin velvollisuus auttaa ystävää. Todellisuudessa minullakaan ei ollut pakollisten menojen jälkeen hirveästi ylimääräistä pienestä palkastani.
Lähes aina kyllä sain rahan joskus takaisin, mutta tuo kierre oli todella rasittava - kaverit saavat kuun alussa tuet, maksavat velkansa, ja viikon päästä ovat taas lainaamassa takaisin. Lopulta mitta tuli täyteen ja keksin kaikenlaisia valkoisia valheita, etten voi enää lainata, ja tilanne siitä rauhoittuikin. En muutenkaan ole yhtä paljoa enää heidän kanssaan tekemisissä, kun olemme kasvaneet niin eri suuntiin. Mutta neuvoni on, että pidä pää kylmänä äläkä lainaa, vaikka se tuntuu pahalta.
Tuollainen ihminen ei ole kaveri. Älä missään tapauksessa anna rahaa.
Mitä jos kirjallisella sopimuksella sovitte, että otat lainan vakuudeksi vaikka television ja seuraavaksi vaikka polkupyörän tai muuta tarpeellista.
Mäkin lainailin useinkin yhdelle "kaverille". Aina jotain 20 tai 50 euroa oli vailla. Välillä sai kysellä pitkäänkin, että maksaisi takaisin.
Puolen vuoden pelleilyn jälkeen lopetin lainaamisen. Siihen loppui kaveruuskin. Että ei se mitään oikeaa kaveruutta ole.