Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on kun mun isä vähättelee ja ivaa mulle koko ajan?

Vierailija
21.08.2006 |

En vaan ymmärrä miksi isäni tekee niin?

Olen aina ollut ns. isin pikku tyttö. Lapsena sain tuntea kuinka isäni oli hyvinkin ylpeä minusta. Kannusti ja oli mukana harrastuksissani. Oli rohkaiseva isä, niinkuin kuuluukin.

Nyt aikuisiällä olen joutunut kokemaan karvaan pettymyksen isääni kohtaan. En nyt tietenkään odota mitään samanlaista paapomista kuin lapsena sain osakseni, vaan järkevää, iloista ja kannustavaa kohtelua.

Sen ymmärrän kun sain esikoiseni (17vuotiaana) ei isäni tietenkään asiasta iloinen ollut. Mutta siitä lähtien olen saanut kuulla pelkkää negatiivistä kaikesta mitä minä teen.

-Päätin muuttaa lapseni ja lapsen isän kanssa omaan kotiin, pois vanhempieni nurkista. Sain kuulla, etten tulisi ikinä pärjäämään ja lapseni kuuluisi ottaa minulta pois.

-Koska en halunnut elää sossun rahoilla päätin mennä töihin. Enhän minä ollut missään nimessä oikeutte työelämään koska kotona oli pieni lapsi (tuolloin 2½ vuotias) eikä minulla ollut vielä ammattia. En osaisi tehdä mitään.

-Kun kerroin odottavani toista lasta, sain kuulla, kuinka ajattelematon olin, kun PÄÄSTIN ITSENI raskaaksi toisen kerran niin nuorena. Olin 20 vuotias.

-Kun vihdoin päätin opiskella itselleni ammatin, niin ala oli aivan väärä, enhän minä saa enkä voi ottaa toisen ihmisen henkeä vastuulleni. Kuitenkin tapan sen.

-Nyt teen ensihoito töitä ja isäni on sitä mieltä että olen varmasti todella surkea siinä työssä. Hän ei voi ymmärtää miten olen päässyt hälytys ajoneuvoon töihin ja miten voin auttaa muita hengen hädässä olevia.

Tiedän että on lapsellista ruikuttaa näistä asioista, mutta ei ole kovinkaan mukavaa kuulla omalta isältään, kun kerroin meneväni lasten isän kanssa naimisiin, että mahdatko olla nyt tosissaan, tuleeko siitä mitään.=(

Eikä ollut sisaruksilleen sanonut mitään minun naimisiin menostani, vaikka muut kertoivat ylpeinä omien lasten menevän naimisiin silloin ja silloin...

Joskus haluisin isäni olevan minusta yhtä ylpeä kuin silloin joskus... Mitäköhän mahdoin joskus tehdä väärin....

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, minä isosisko olen aina elänyt ns. kunnolla, minulla ei ole koskaan ollut suuria ristiriitoja vanhempieni kanssa ja elämäni on muutenkin mennyt " oikeassa" järjestyksessä. Kun taas pikkusiskoni, joka oli pienempänä paljon enemmän kiinni vanhemmissamme, otti tosi rajun irtioton teini-iässä ja kapinoi kaikkea kotona opetettua vastaan. Siskoni kapinavaihe kesti noin yläasteen kahdeksannelta luokalta vielä lukion jälkeisenkin vuoden, jonka jälkeen hän lähti opiskelemaan yliopistoon, tapasi mukavan poikakaverin, tekee kesätöitä jne. elää muutenkin tavallista elämää. Vanhemmilleni on kuitenkin tuosta pitkästä kapinakaudesta jäänyt päälle tietynlainen suhtautuminen siskooni, hänen tekemisiään arvostellaan, arvostelukykyä epäillään jne. Minuun luotetaan ja uskotaan paljon helpommin kuin siskooni. Minusta tilanne on aika inhottava ja olen monesti sanonut vanhemmilleni, että siskollanihan on kaikki hyvin ja hän on aikuinen ihminen. Kyllä sanomiseni ovat monesti saaneet vanhempani miettimään, tai ainakin puolustelemaan mielipiteitään...

Ehkä isällesikin on jäänyt päälle se järkytys, jonka hän koki kun hänen pikkutyttönsä tuli raskaaksi, eikä ollutkaan enää pieni, eikä tehnyt asioita siinä järjestyksessä kuin tavallisesti tehdään. Olisiko siskostasi apua tilanteessa? Ehkä hän voisi auttaa isäsi pehmittämisessä, koska se on sinulle varmasti vaikeaa.

Vierailija
2/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isälle ottaa koville, kun pikku tyttö itsenäistyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä oli omat suunnitelmat sun tulevaisuuden varalle, ehkä odotti sinusta jotain, ehkä kuvitteli että pystyy kasvattamaan sinusta tietynlaisen aikuisen, tietyssä ammatissa toimivan jne. Ja on nyt pettynyt kun tytär elikin omaa elämäänsä eikä isän valmiiksi suunnittelemaa. Ehkä.

Vierailija
4/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskoni päättää jotain tehdä, niin aina saan kuulla kuinka ihanaa on kun hän tekee taas sitä ja sitä. Hiukan alkaa mustasukkaisuus nostaa päätään, kun vuodesta toiseen saan ala-arvoista kohtelua....=/

ap

Vierailija
5/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa että käytös loukkaa. Kun isäsi vähättelee sinua ja sinun osaamistasi, hän murjoo itsetuntoasi.

Kysy: Mitä pahaa minä isä olen tehnyt sinulle, että saan aina niskaani tuollaista vähättelyä ja paskaa? Jos sinä et lopeta minun arvosteluani, minun pitää ilmeisesti ihan todella todistaa ja näyttää sinulle, että minä pärjään ihan omillani ja ilman sinua - mutta se tarkoittaa sitä että minä en enää pidä mitään yhteyttä sinuun eivätkä myöskään lapsenlapsesi. Minä olen sinun lihaasi ja vertasi. Onko minun syntymäni ollut sinulle noin kamalaa? Etkö halunnut minua maailmaan? Mikä sinulla on?

Joskus voi olla tarpeen kirjoittaa vaikka kirje. Ihminen pitää pysäyttää. Jos isäsi ei tule omantunnontuskiin, sitten on viisainta ottaa reippaasti etäisyyttä.

Vierailija
6/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sinä " pilasit" hankkiutumalla raskaaksi 17v. Lopullisesti petit isäsi tekemällä toisen lapsen 20v.

Tuskin pystyt mitenkään paikkaamaan tilannetta isäsi mielestä. Paras sinun kannaltasi on kun yrität elää omaa onnellista elämää isästäsi piittaamatta.

nim. saman kokenut

Vierailija
7/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole lapsia, eikä varmaan tulekkaan kun niin keskittynyt luomaan uraansa. Ei naimisissa, ei ole menossakaan kun avokkinsa ei tahdo, asuu ydinkeskustassa hienossa kaksioissa.

eli täysin päinvastainen elämä kuin minulla...

ap

Vierailija
8/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen lempityttärensa kehtasi mennä vehtaamaan vieraiden miesten kanssa ja vielä sillai (=raskaus)! Siitä pettymyksestä on vaikea päästä yli.

Vierailija
9/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäsi on pettynyt kun hänen rakas, keunis, lahjakas lapsensa, josta hän odotti suuria, meni pilaamaan elämänsä hankkiutumalla teininä raskaaksi ja vielä toinen lapsi perään.

Vierailija
10/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että nykyään isä suhtautuu minuun niin kun en mitään tajuaisi. Halveksuvasti ? Surullista , mutta totta. Enkä ole keksinyt mitään mistä se johtuisi. Yhtä epäilen....eli isäni ja äitini erosivat äitini aloitteesta(isällä lapsi toisen naisen kanssa). Isä ei olisi halunnut erota. Ulkoisesti ja luonteeltanikin muistutan äitiäni hyvin paljon. En tiedä oisko tässä mitään järkeä/perää...

Vierailija
11/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on lapsellista ruikuttaa isäsi suhtautumisesta. Ei todellakaan ole, vaan on aikuismaista huomata että isäsi kohtelee sinua törkeän väärin. Oletko puhunut isällesi kuinka paljon sinua loukkaa se ettei hän arvosta sinua, ei luota, ei tue eikä kannusta? Ymmärtääkö hän edes toimivansa kuten toimii? Puhu hänelle suoraan asiasta äläkä tingi siitä että olet aikuinen ihminen ja vastuussa omasta elämästäsi. Olet vapaa elämään elämäsi juuri niinkuin haluat ja parhaaksi näet. Ratkaisut elämästäsi eivät kuulu enää isäsi arvosteltaviksi.

Mutta miksi isäsi toimii näin? Ehkä taustalla on tunteet, hänen ihana, oma pikku tyttärensä on temmattu häneltä pois ja hän pelkää että sinulle käy huonosti ja hän on huomannut ettet enää tarvitse häntä suojelemaan itseäsi. Sinulla on oma mieskin, jonka isäsi ehkä kokee tunteen tasolla syrjäyttäneen itsensä. Hänen on selvästi vaikea hyväksyä aikuistumistasi; itsenäistymistäsi, irtaantumistasi hänestä ja varmasti vaikea hyväksyä sitä totuutta että " joku julppi" harrastaa seksiä kanssasi ym. Tunteet on kuitenkin inhimillisiä eikä niitä voi järjellä kontrolloida.

Vierailija
12/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ollut tyytyväinen niin kauan kuin sinä olet tehnyt hänen pillinsä mukaan ja osoittanut hänelle varauksetonta ihailua ja kunnioitusta. Nyt hän on sinusta niin mustasukkainen, ettei voi hyväksyä, että " kuulut" toiselle miehelle ja että lapsesi ovat tärkeämpiä kuin oma isäsi jne. Myös työlle voi olla mustasukkainen.

Isälläsi on huono pettymystensietokyky ja hän haluaa omistaa sinut ja kun ei siihen pysty, hän lapsellisella tavalla hylkää sinut.

Isäsi ei siis ole kasvanut vielä aikuiseksi, ehkä ei koskaan kasvakaan.

Voimia vaan sinulle! Etkä sinä ole lapsellinen, kun valitat tästä, isäsi se lapsellinen on.

Vierailija
13/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahalta, kun sinusta vaan ollaan huolissaan ja hän ' pärjää' .

Vierailija
14/14 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se tähän sanoisi?