Nyt nelikymppisenä todella ymmärrän, että hyvä UV suoja ja auringon välttely on paras anti-age tuote/teko
Olen aina ollut ihotyyppiä 1, eli punertavapohjainen, erittäin vaalea iho joka ei kunnolla rusketu mutta palaa herkästi. Niinpä teini-ikäisestä alkaen olen vältellyt aurinkoa, joko pysymällä sisällä, varjossa, käyttämällä hattuja, riittävästi vaatteita ja 50+ UV suojaa. Teini-ikäisenä minulle naurettiin kun en grillannut itseäni auringossa. Yliopistoaikana 15-20 vuotta sitten olin säännönmukaisesti kaveripiirissäni vitsi, kun kesäillan piknikillä lisäilin 50 spf aurinkovoidetta ja hakeuduin varjoon jne. Kaverini eivät olleet mitään 80-lukuhenkisiä auringonpalvojia, joille rusketus olisi ollut itseisarvo. He kyllä käyttivät myös aurinkovoidetta, mutta lähinnä etelänmatkoilla, Suomessa keskipäivällä kesällä ja aina alle 30 spf kertoimella. Heillä oli käsityksiä, että "illalla ei tarvi aurinkosuojaa", "talvella ei tarvi aurinkosuojaa" (ei vaikka ulkoilisi monta tuntia kirkkaassa pakkassään auringossa), "50 spf on vain lapsille" jne. Minulle naureskeltiin, että "olet neuroottinen" yms.
No tänään olin koronavuoden jälkeen pitkästä aikaa lounaalla yliopistoajan ystävieni kanssa. Olemme kaikki siis nelikymppisiä naisia. Kovasti kyselivät minulta, että olenko käynyt jossain mikroneulauksessa/ottanut täyteaineita/jotain muuta, vai miten voin olla niin rypytön. En keksinyt muuta syytä kuin että olen viimeiset 25 vuotta säännönmukaisesti vältellyt altistumista UV-säteilylle. Ihovoiteena aina ollut joku halvin Lumenen herkän ihon perusvoide, mikä löytyy alle 5 euron hintaan Alepasta ja saman sarjan halpa silmänympärysvoide. Aurinkosuojaa käytän päivittäin, talvella/syksyllä spf 20-30 ja muutoin 50 ja lisäksi tosiaan vältän suoraan aurinkoon altistumista. Viimeisen puolen vuoden sisään olen lisäksi alkanut panostaa ihonhoitoon ja käytän iltaisin retinoliseerumia ja aamulla C-vitaminiseerumia mutta näiden vaikuttavuudesta en ole vielä huomannut näyttöä, vaikka jotain tutkimusnäyttöä pitäisi olla kummastakin.
Eli kaikki rakkaat 2-kymppiset: vaikka nyt ajatus nelikymppisenä olemisesta voi tuntua ikuisuudelta, niin muistakaa oikeasti mikä merkitys UV säteilyllä on ihon kuntoon myöhemmin! Kivoista lämpimistä ilmoista voi nauttia myös ilman, että altistaa itseään säteilylle.
Kommentit (60)
Painon jojoilua kannattaa välttää myös. Itselläni tuon vuoksi kehittyi jo alta nelikymppisenä leuan alle roikkuva ryppyinen heltta. Tietty tissitkin on löystyneet ja muutenkaan ei kroppa ole se kaikkein kiintein, mutta ne saa piiloon vaatteilla eikä noi ole koskaan niin edes häirinneet, toisin kuin sen veltostuneen kalkkunankaulan (ei, en halua pukeutua poolokauluksiin).
Eipä itseäni rypyt häiritse, ne on elettyä elämää. Ihanaa kun olen saanut auringosta nauttia ilman neuroottisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tossa voi geenitkin/kasvonpiirteet ja se ettei ole kovin alhainen rasvaprosentti myös vaikuttaa, samoin vedenjuonti ym elämäntavat.
Olet oikeassa että auringolta tulisi suojautua, mutta toisaalta me kaikki vanhenemme joskus eikä ulkonäkö ole lopulta pääasia.
Itse olen myös kalpea 31v, nuorena rusketuin herkästi enkä palanut helposti. Nykyisin en rusketu ja varmuuden vuoksi lotraan spf50. Valitettavasti se aiheuttaa minulle mm aknea (olen kokeillut eri apteekin merkkejä), silmien vetistystä (mikä tekee sitten helposti silmätulehduksia), koen että tulee vain entistä tukalampi olo helteellä, jne joten rasvaan lähinnä kun menen päivisin ulos ja olen siellä yli 30min tai kun menen rannalle ja merelle.. mutta iltaisin en rasvaa. Mielummin suojaudun vaatteilla tai hatuilla.
Aurinkorasvojen käytön aloittamisen jälkeen olen huomannut enemmän luomia ym kuin ennen (vaikka olen ollut jopa vähemmän ulkona). Tätä ei ollut ennen kun en käyttänyt rasvaa ollenkaan joten en täysin luota aurinkorasvoihin tämän vuoksi. Olen huomannut että tässä täytyy olla jokin yhteys noihin kemiallisiin rasvoihin.
Luomet liittyvät ikääntymiseen, eivät aurinkovoiteisiin.
Kyllä, totta. Joillekin voi tulla myös geneettisiä ihomuutoksia, jos vanhemmilta periytyy. Vaikkei aikuisena ottaisi lainkaan aurinkoa. Niitä on ikävä yrittää poistattaa iholta ja jostain pitäisi siihen olla rahaakin.
Aurinkoisella säällä ja kesäkuukausina aurinkosuojaa kannattaa käyttää, mutta ilta-aikaan viiden jälkeen ei kyllä tarvitse, eikä syksyn ja talven pimeydessä. Aurinkoiset talvisäät esim. laskettelemassa tietysti eri asia.
ihmiset pelkää aurinkoa mutta antaa itsensä lihota kaskelotiksi
Joo siis ylipainosta ei ole mitään terveyshaittoja todistetusti. Pelätkää aurinkoa
En ole juurikaan käyttänyt aurinkovoidetta, mutta en ole myöskään ylettömästi ollut auringossa (lähinnä migreenin takia). En ole koskaan palanut, ihotyyppi vähän tummempi. Kasvoissani ei ole ryppyjä eikä maksaläiskiä ja se on kuulas ja heleä.
N40
Vierailija kirjoitti:
ihmiset pelkää aurinkoa mutta antaa itsensä lihota kaskelotiksi
Joo siis ylipainosta ei ole mitään terveyshaittoja todistetusti. Pelätkää aurinkoa
Mitä vouhkaat. Tottahan tuo ap:n toteamus on.
Vierailija kirjoitti:
En ole juurikaan käyttänyt aurinkovoidetta, mutta en ole myöskään ylettömästi ollut auringossa (lähinnä migreenin takia). En ole koskaan palanut, ihotyyppi vähän tummempi. Kasvoissani ei ole ryppyjä eikä maksaläiskiä ja se on kuulas ja heleä.
N40
#geenit
Suomessa on tosi vaikea saada ihosyöpää vaikka täällä hilluisi koko kesän ilman aurinkorasvaa kaikki päivät ulkona. Aurinkoisia päiviä on tosi vähän ja silloinkin tosi harvoin niin paljon uv-säteilyä, että sillä saisi naamansa ruttuun nelikymppisiinsä mennessä.
Itse en yleensä rasvaa edes naamaani enkä edes etelässä, vaan pysyttelen Välimerellä mieluummin varjossa. Suomessa en ole vaivautunut mihinkään toimenpiteisiin niiden harvojen aurinkoisten päivien takia, joita tänne joinakin vuosina sattuu. Eipä ole naama mitenkään erityisen ryppyinen vaikka ikää jo lähemmäs 50. Itse uskon mieluummin d-vitamiiniin ja auringon verenpainetta ja stressiä vähentävään vaikutukseen.
Aurinko tekee onnelliseksi. Mitä siitä, vaikka tulisi muutama ryppy lisää sen takia. Kun olen auringossa, tunnen kuinka elinvoima lisääntyy.
En tajua et miten joku edelleen ottaa aurinkoa. Jos haluaa päivittyneen sävyn ihoon niin sen saa terveellisesti ja tasaisesti purkista. Ihan älytöntä altistaa itsensä syövälle ja rypyille. Eihän sitä nuorena moni tajua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosi vaikea saada ihosyöpää vaikka täällä hilluisi koko kesän ilman aurinkorasvaa kaikki päivät ulkona. Aurinkoisia päiviä on tosi vähän ja silloinkin tosi harvoin niin paljon uv-säteilyä, että sillä saisi naamansa ruttuun nelikymppisiinsä mennessä.
Itse en yleensä rasvaa edes naamaani enkä edes etelässä, vaan pysyttelen Välimerellä mieluummin varjossa. Suomessa en ole vaivautunut mihinkään toimenpiteisiin niiden harvojen aurinkoisten päivien takia, joita tänne joinakin vuosina sattuu. Eipä ole naama mitenkään erityisen ryppyinen vaikka ikää jo lähemmäs 50. Itse uskon mieluummin d-vitamiiniin ja auringon verenpainetta ja stressiä vähentävään vaikutukseen.
Mitä paskaa kirjottelet?
Myös Suomessa ovat ihosyövät lisääntyneet, ja runsas auringon on siihen yksi ja suuri syy.
Suomalaiset käyvät useita kertoja myös käristämässä itseään aurinkorannoilla ulkomailla, vuosittain.
Selvästi katukuvasta ja juhlissa ja tapahtumissa huomaa, ettei itsenä paahtaminen ruskeaksi ole enää mikään muotivillitys eikä asia jota arvostetaan. Kaukana siitä.
Ne kahvirusketukset suomalaisilla ovat mennyttä aikaa, nykyisin niitä lähes inhotaan ja nähdään välinpitämättömän ihmisen ihanteena.
Kommentoija vois katella ympärilleen ja kuulostella muutenkin tästä sekä lueskella lisää tietoa erilaisista medioista.
Vierailija kirjoitti:
Painon jojoilua kannattaa välttää myös. Itselläni tuon vuoksi kehittyi jo alta nelikymppisenä leuan alle roikkuva ryppyinen heltta. Tietty tissitkin on löystyneet ja muutenkaan ei kroppa ole se kaikkein kiintein, mutta ne saa piiloon vaatteilla eikä noi ole koskaan niin edes häirinneet, toisin kuin sen veltostuneen kalkkunankaulan (ei, en halua pukeutua poolokauluksiin).
Haluaisitko mieluummin sen yleisemmän "leuka jatkuu rasvapatjana lähes koko kaulanmitan" -leuan? Nämä ovat ne kaksi vaihtoehtoa vanhetessa, jos ei lähde turhiin kauneusoperaatioihin.
Geenit, auringolta suojautuminen, terveelliset elämäntavat, alkoholin käyttö, tupakointi, ihonhoitotottumukset, ulkoilu ym ym.
Ei välttämättä voi sanoa, että vain yksi em. on se, joka jollain henkilöllä vaikuttaa, vaan eiköhän se ennemmin ole useamman asian summa. Varmasti sinun kohdallasi auringolta suojautuminen on auttanut, mutta eiköhän siinä ole taustalla muutakin.
Itselläni on muutama baby face -kaveri. Kumpikaan heistä ei todellakaan välttele aurinkoa, päin vastoin. Toinen on käynyt jo vuosien ajan 2 kertaa vuodessa ulkomailla nimenomaan tankkaamassa aurinkoenergiaa. Hän kyllä suojautuu auringolta. Ja muutenkin on elämäntavoiltaan terveellinen. Toinen taas grillaa itseään ilman suojautumista, syö vähän sitä sun tätä, on hieman ylipainoinen.
Et joo, enpä tiedä miksi juuri heillä on vielä nelikymppisenä on lähes rypytön naama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko mieluummin sen yleisemmän "leuka jatkuu rasvapatjana lähes koko kaulanmitan" -leuan? Nämä ovat ne kaksi vaihtoehtoa vanhetessa, jos ei lähde turhiin kauneusoperaatioihin.
En haluaisi kumpaakaan. Mistä se rasvapatja siihen leuan alle ilmestyy vanhanakaan jos pitää painon kurissa?
Ihon pahin vihollinen on aurinko. Tämä opetetaan kosmetologeille. Aurinkovoiteissa on kemikaaleja jotka voivat olla haitallisia. Suojaudu isolla kauniilla hatulla, luonnonkuituvaatteilla ja oliiviöljyllä.
Tupakointi ja aurinko. Siinä resepti jos haluat rusinaksi nuorena.
Ikäntymiseen vaikuttaa moni asia:
-Geenit (joillakin koko suku on rypytöntä, ja toisilla rypyt jo "teini-iässä")
-Elämäntavat, ravinto, onko lihonut/laihtunut, tupakointi, päihteiden käyttö jne.
-Muut tekijät, esim. sairaus voi vanhentaa/ voi olla stressiä elämässä tai töissä/ koliikkilapsi valvottanut jne. jne.
Itse en jaksa piitata rypyistä, rakastan aurinkoa, ja käytän kyllä aurinkorasvaa mutta en "fanaattisesti". Atooppiselle iholle aurinko tekee hyvää, +olen niitä ihmisiä (ja myös suurin osa sukulaisista myös!) joille auringonpiste tuottaa mielihyvää. Tuosta on ihan tutkimuksia, osa ihmisistä saa auringonotosta mielihyvähormonia, osa ei saa. Kun olen auringossa mieli lepää ja tulee rento hyvä olo (oli rasvaa tai ei).
Kyllähän tossa voi geenitkin/kasvonpiirteet ja se ettei ole kovin alhainen rasvaprosentti myös vaikuttaa, samoin vedenjuonti ym elämäntavat.
Olet oikeassa että auringolta tulisi suojautua, mutta toisaalta me kaikki vanhenemme joskus eikä ulkonäkö ole lopulta pääasia.
Itse olen myös kalpea 31v, nuorena rusketuin herkästi enkä palanut helposti. Nykyisin en rusketu ja varmuuden vuoksi lotraan spf50. Valitettavasti se aiheuttaa minulle mm aknea (olen kokeillut eri apteekin merkkejä), silmien vetistystä (mikä tekee sitten helposti silmätulehduksia), koen että tulee vain entistä tukalampi olo helteellä, jne joten rasvaan lähinnä kun menen päivisin ulos ja olen siellä yli 30min tai kun menen rannalle ja merelle.. mutta iltaisin en rasvaa. Mielummin suojaudun vaatteilla tai hatuilla.
Aurinkorasvojen käytön aloittamisen jälkeen olen huomannut enemmän luomia ym kuin ennen (vaikka olen ollut jopa vähemmän ulkona). Tätä ei ollut ennen kun en käyttänyt rasvaa ollenkaan joten en täysin luota aurinkorasvoihin tämän vuoksi. Olen huomannut että tässä täytyy olla jokin yhteys noihin kemiallisiin rasvoihin.