Tuntevatko aspergerit häpeää?
Tai tuntevat, mutteivat osaa sanottaa sitä tunnetta? Vaikuttaako ikä ja sukupuoli?
Kommentit (31)
Miksi jotkut aspergerit tuijottavat ja jotkut eivät katso silmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aspergerin oireyhtymä. Itse ainakin tunnen ja osaan nimetä kaikki tunteeni. Harvoin niitä kuitenkaan myönnän tai niistä puhun ääneen.
Olen myös herkkä aistimaan toisten tunteita ja hyvä tunnistamaan. Siksi ihmettelenkin, että miksi minulla se on?
Olen kyllä aika erakkoluonteinen ja sosiaalista pelkoa on. Samoin rakastan rutiineja ja silmiin katsominen on kiusallista.Kai tämä sitten riittää siihen?
T. SamaOletko mies vai nainen? Minkä ikäinen? Miksi silmiin katsominen on kiusallista vai ahdistaako se?
Nuori mies. Jotenkin koen silmiin katsomisen kiusalliseksi. Toki voin ja katsokin, mutta koen ahdistavaksi jos toinen tuijottaa liian pitkäkatseisesti.
Tunnen, mutta en voisi elää tai tehdä mitään, jos antaisin häpeän hallita täydellä voimallaan. Masennus, ahdistus ja pelko ovat tuttuja seuralaisia.
Kuuluuko aspergeriin kritiikkiherkkyys ja ymmärtää asiat yleensä negatiiviseen suuntaan, vaikka olisi neutraali tai positiivinen asia toisella/ilme?
Eli aspergerit häpeävät käytöstään, mutteivat halua tai osaa kontrolloida sitä? Eikö asperger näy pääasiassa käytöksessä, ilmeissä ja eleissä?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko aspergeriin kritiikkiherkkyys ja ymmärtää asiat yleensä negatiiviseen suuntaan, vaikka olisi neutraali tai positiivinen asia toisella/ilme?
Tätä olen miettinyt myös, koska tiedän tapauksen, joka saa väännettyä monesti huonoon suuntaan kommentin. Ja yleensä kaikki menee jankkaukseksi ja tilanteesta pääsee helpommin vaan "myöntämällä" että tarkoitti negatiivisesti. Asia sen jälkeen sivuutettu ja siirtyy seuraavaan asiaan. Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Eli aspergerit häpeävät käytöstään, mutteivat halua tai osaa kontrolloida sitä? Eikö asperger näy pääasiassa käytöksessä, ilmeissä ja eleissä?
Miksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Häpeävätkö koska käyttäytyvät eri tavalla ja eri kasvojen ilmeet kuin neurotyypillisillä? Etenkin jos niistä kiusataan tai mainitaan?
Miksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Häpeääkö aspergerit diagnoosian ja ymmärtävät olevansa erilaisia ja haluaisivat etteivät pistä silmään, muttei voi sille mitään? Yritän vaan päästä heidän ajatusmaailmaan
Miksi alapeukut?
Mulla aspergerkaveri tuntuu vaihtavan aina aihetta jos on ymmärtänyt jonkun asian väärin. Tuntuu, että oikeasti häpeää ettei ymmärtänyt ja yrittää pyyhkiä sen vaan pois.