Aivan ihana lihapata
En tiedä onko tämä nyt karjalanpaisti-pata vai mikä lihapata lie. Kävin lähikaupassa ja siellä oli 800g lihakuutioita puoleen hintaan, päiväys loppuu tänään. Tulin kotiin, ruskistin pannulla, sekaan vähän sipulia.
Sitten kivipata, sinne puoli litraa vettä, 5-7 pippuria, lihat, laakerinlehtiä ja murensin puolikkaan lihakuution sinne. Sitten vähän suolaa. Nyt ollut levyllä kakkosella kohta kolme tuntia ja mies keitti perunat. Aivan upean makuista. Ei mitään jippomausteita ja muuta krääsää. Nirppanenäteinitkin ottivat lisää, aivan huikea ruoka. Ei ollut sitkasta, kaikki hyvin pehmenneet. Tätä tehdään toistekin.
Kommentit (31)
Kaikki huolella uunissa haudutetut lihapadat ovat hyviä, mutta mulle ne eivät maistu kesällä.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen jo keski-ikäinen ja mun karjalanpaisti on aina kamalaa. Lihat harmaita, sitkeitä ja muutenkin mautonta. Näyttää siltä mitä lapsena sai koulussa jättää siihen sika-astiaan. Teen ohjeen mukaan, en tiedä mikä siinä menee pieleen.
Eiap
Lisäätkö veden kylmänä sinne kuumien lihojen päälle? Mä tein aluksi niin ja ihmettelin kun tuli aina harmaata ja sitten luin jostakin, että vesi pitää lisätä kuumana/lämpimänä ja se se oli ratkaisu. Ei enää harmaata karjalanpaistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen jo keski-ikäinen ja mun karjalanpaisti on aina kamalaa. Lihat harmaita, sitkeitä ja muutenkin mautonta. Näyttää siltä mitä lapsena sai koulussa jättää siihen sika-astiaan. Teen ohjeen mukaan, en tiedä mikä siinä menee pieleen.
Eiap
Lisäätkö veden kylmänä sinne kuumien lihojen päälle? Mä tein aluksi niin ja ihmettelin kun tuli aina harmaata ja sitten luin jostakin, että vesi pitää lisätä kuumana/lämpimänä ja se se oli ratkaisu. Ei enää harmaata karjalanpaistia.
Olen paistellut niitä lihoja ja sipuleita ja lisännyt tosiaan kylmää vettä sitten päälle. Johtuukohan siitä?
Vierailija kirjoitti:
Eiap
Liha pitää ottaa huoneenlämpöön väh. 30min ennen paistoa ja lihat laitetaan paistumaan kuumaan pannuun. Mä pidän 4h uunissa karjalanpaistia (1.5kg lihaa), ei tule sitkeätä näillä konsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiap
Olen paistellut niitä lihoja ja sipuleita ja lisännyt tosiaan kylmää vettä sitten päälle. Johtuukohan siitä?
Mä uskon, että mulla johtui siitä. Nykyään kiehautan kattilassa erikseen sen veden lihaliemikuution kanssa ja kaadan kuumana niiden kuumien lihojen päälle. Kokeile!
En osta ikinä noita valmiita karjalanpaistilihoja. Lihat miel. isompina paloina, lapaa, rintaa ym. ja tulee yleensä halvemmaksi. Käytän paljon halal-lihaa (lammasta, vuohta, nautaa + hyviä lihaisia luita), joka on erittäin edullista! Paloittelen itse ja sovittelen porkkanan, sipulin kanssa pataan. En koskaan paista niitä! Päälle vettä, kuutio kasvis- tai sienilientä, uuniin aluksi 175 astetta n. 1 h, sen jälkeen 3 - 6 h n. 100 - 150 astetta, riippuu lihoista. Aina tullut hyvää paistia!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun maistui. :)
Mut onhan se oikeesti vähän hassua, että keski-ikäinen (jos kerran lapsetkin on jo teinejä) raportoi nettiin kaataneensa karjalanpaistilihat pataan ja että tuli hyvää. Ymmärtäisin, jos olis kyseessä vaikka samppanjassa liekitetyt osterinkivekset. :)
Osterinkivekset 🤣kiitos tästä mielikuvasta 😅
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!
Te palstamiehet olette niin äärettömän - äärettömän - hauskoja ja nokkelia.
Muistinko lisätä äärettömän?
Karjalanpaistista ei voi jättää pois sikaa. Muuten se on pelkkä naudanlihapata.
Vierailija kirjoitti:
En osta ikinä noita valmiita karjalanpaistilihoja. Lihat miel. isompina paloina, lapaa, rintaa ym. ja tulee yleensä halvemmaksi. Käytän paljon halal-lihaa (lammasta, vuohta, nautaa + hyviä lihaisia luita), joka on erittäin edullista! Paloittelen itse ja sovittelen porkkanan, sipulin kanssa pataan. En koskaan paista niitä! Päälle vettä, kuutio kasvis- tai sienilientä, uuniin aluksi 175 astetta n. 1 h, sen jälkeen 3 - 6 h n. 100 - 150 astetta, riippuu lihoista. Aina tullut hyvää paistia!
Minä olen tv-kokeilta oppinut, että liha kannattaa käyttää pannulla hetken aikaa, että lihan mehut irtoavat paremmin. Kuulemma. Samalla sipuli pannulla, niin saa hieman makeutta.
En vielä kertaakaan ole maistanut omatekemää sitkeää paistia. Nytkin talvella min.20 paistia tein.
Valurautapadassa yön yli uunissa 6-9 tuntia.