Exän nyxä häiriköi viestein - voinko tehdä mitään?
Mitä tehdä, kun exän nyxä lähettelee ja on lähetellyt vuosien ajan viestejä, jotka saattavat sisältää asiattomuuksia ja sävy voi olla uhkaava. Minulla ja exällä on yhteinen lapsi (minä lähihuoltaja) ja lapsen asioiden varjolla hän sitten näitä asiattomuuksia minulle laittaa. Tuntuu, että todellinen syy ei kuitenkaan ole lapsen asiat, vaan jonkinlainen vihan purku minua kohtaan ja riidan haastaminen, draaman ja huomion haku. Henkilö ei ole lapseni huoltaja eikä minulla ole tarvetta tai velvollisuutta asioida hänen kanssaan, vaan tarvittaessa suoraan toisen huoltajan. En muutenkaan tunne tätä henkilöä lainkaan.
Henkilön numero on jo vuosia ollut estolistalla, ensimmäisestä yhteydenottoyrityksestä asti, enkä ole näitä viestejä sittemmin mitenkään noteerannut enkä milloinkaan vastannut, ne ovat menneet suoraan jonnekin estokansioon. Hän on yrittänyt ja yhä yrittää myös soitella, mutta puhelut menevät tietenkin niin ikään estoon.
Nyt alkaa kuitenkin riittää, kun tänään muutamia epäasiallissävyisiä viestejä osui silmiini puhelimesta jotain kautta ja oli siis tullut taas kolme raivoisaa, ivallista, parjaavaa, perusteettomia syytöksiä sisältävää, uhkaavaa yms. viestiä ja pari soittoyritystä. Ei uhkaa väkivallalla, mutta viranomaisilla, vihjailee joillakin toimilla joillekin tahoille yms., ilman oikein mitään järkeviä syitä tai perusteita ja itse ongelmakin jää epäselväksi tai perusteettomaksi.
Koen nämä vuosia jatkuneet täysin yksipuoliset viestit ja lähestymisyritykset häirinnäksi. Riittääkö, että ilmoitan, että lopettaa tämän yksipuolisen häiritsevän viestittelyn ja soittelun, ja voinko sitten tehdä esim. rikosilmoituksen häirinnästä, vainoamisesta, mahdollisesta kunnianloukkauksesta tms., jos hän edelleen jatkaa yhteydenottoja? Vai onko turha toive, että poliisi tekisi asialle mitään? Onko laillista lähettää vuosikausia epäasiallisia viestejä käytännössä vieraalle henkilölle, jos tämä kokee ne häirinnäksi?
Kommentit (6)
Kuulostaa tosi oudolta, ettei vaan olisi tarinassasi lipsahtanut tekijä ja kohde väärinpäin? 🤔
Provolta maistuu tarina. Ja pahasti.
Voit tehdä rikosilmoituksen. Luultavasti helpommalla pääset, kun hankit sellaisen esto-ohjelman, että ne eivät mene mihinkään roskapostiin, vaan kaikki jää blokkiin niin, että et näe. Vaino voi pahentua, jos rikosilmoitus epäonnistuu. Ei kuulosta terveeltä ihmiseltä eikä siltä, että olisi aikeissa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko puhua sille exälle asiasta, laittaa vaikka screencapit niistä viesteistä. Tuskimpa tietää mitä nyksänsä puuhailee.
Yritän, mutten ole kauhean toiveikas sen suhteen, koska myös tämä ex uhkailee vähän väliä minua milloin milläkin. Hänenkin kanssaan asioin vain ihan pakolliset lapsen asioissa mahdollisimman harvoin ja vain tekstiviestein.
Vierailija kirjoitti:
Provolta maistuu tarina. Ja pahasti.
Perustele. Ei ole provo, ja miksi olisi?
-ap
Kannattaisiko puhua sille exälle asiasta, laittaa vaikka screencapit niistä viesteistä. Tuskimpa tietää mitä nyksänsä puuhailee.