Olen aina pärjännyt elämässäni hyvin, mutta silti vain tunnen itseni liian tyhmäksi
Mulla ei mielestäni ole erityisen huono itsetunto, mutta en todellakaan tunne itseäni fiksuksi.
Silti olen aina pärjännyt elämässäni hyvin. Opin itsekseni lukemaan 4-vuotiaana, koulussa en joutunut oikeastaan hirveästi pänttäämään koskaan, koska hokasin asiat nopeasti. Kirjoitin 7 L:ää, sain myös gradusta L:n ja kommenteissa oli maininta "poikkeuksellisesta ajattelusta" ja kehotus hakea jatko-opintoihin. Olen nopea oppimaan ja soveltamaan tietoa ja olen edennyt urallani nopeasti tehtäviin, joissa en tunne olevani pätevä.
Mutta en siltikään tunne olevani älykäs/fiksu. En kovinkaan usein keksi ihmisten kanssa jutellessani mitään fiksua sanottavaa, vaikka en ole erityisen ujo enkä introverttikaan. Tunnistan nopeasti, kun keskustelukumppanini on älykäs, ja meidän välissämme on aina valtava kuilu, emme puhu samaa kieltä.
Onko täällä muita samanlaisia, joille on sanottu, että heidän on "oltava" älykkäitä koska heillä on ollut elämässään helppoa - mutta jotka eivät silti tunne itseään älykkäiksi?
Kommentit (14)
Älykkyys ennustaa hyvin menestymistä elämässä. Mutta tilasto on aina tilasto, poikkeuksiakin on. Voi siis sinun kohdalla olla myös sattumaa, ja jos on varakasta perhettä ja sattunut tapaamaan oikeat ihmiset oikeaan aikaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tunnen itseni älykkääksi. Ihmettelen nyt, miksi kysyt arviota itsestäsi Vauva-palstalta. Ihmettelen myös, mitä minä täällä teen.
En kysy arviota itsestäni, ei kukaan voi Vauva-palstan viestin perusteella päätellä sellaista. Kysyin, voiko joku samaistua fiilikseeni siitä, että elämänkulun perusteella muut pitävät älykkäänä mutta itse ei tunne itseään fiksuksi.
Ap
älykäs voi tuntea itsensä "tyhmäksi" myös sen takia että hän tiedostaa sen mitä ei tiedä
Olet tyhmä, mutta et niin tyhmä ettet tajuaisi olevasi tyhmä 😉
Eräs viisas mies totesi että älykäs on se joka selviää pystyssä vapaaotteluhäkistä.
Älykäs on voittaja ja älykkäät loivat myös ydinaseet.
Joten älä ole niin tuomitseva itsellesi. Älykkyys ei ole mikään ihannoitava asia tai sellainen mihin pitäisi ihmisen pyrkiä.
Useimmiten tyhmimpiä ovat ne jotka luulevat olevansa älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten tyhmimpiä ovat ne jotka luulevat olevansa älykkäitä.
Ja lopulta sen voi selvittää vain kaksintaistelulla. Älykkäämpi selviää hengissä ja tyhmä menehtyy.
Näin on toimittu kautta aikain argue "men" taatioissa, kun kaksi ns. "älykköä" akateemista väittelee perinteiden mukaisesti.
laskutoimituksessa älykkäämpi jää on-tilaan ja tyhmempi osapuoli menee off-tilaan.
Minuakin sanotaan fiksuksi, älykkääksi jne, mutta tunnen itseni yleensä ihan todella, todella tyhmäksi. Minulla on myös aina ollut töitä. Pisin aika, mitä olen ollut työttömänä, oli 4 kuukautta opintojen päättymisen ja ensimmäisen vakituisen työpaikan välissä. Mutta kun töissäkin tunnen itseni usein todella tyhmäksi, vaikka pomo aina kehuu ja kannustaakin. Aloitin keväällä uudessa työpaikassa, ja nyt olen jo etsimässä jotain helpompaa työtä, koska en jaksa olla työssä, missä pitää muistaa, ajatella ja tietää niin paljon. ja olla tarkkana...
Joo, olen myös pärjännyt hyvin elämässä, mutta koen itseni huonoksi.
Sananlaskun mukaan viisas ei koskaan tunne itseään viisaaksi, eikä tyhmä koskaan tunne itseään tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelit yliopistossa?
Kansainvälistä politiikkaa.
Ap
Minä kyllä tunnen itseni älykkääksi. Ihmettelen nyt, miksi kysyt arviota itsestäsi Vauva-palstalta. Ihmettelen myös, mitä minä täällä teen.