Miksi boomer- sukupolvelle perheen kulissit ovat niin äärimmäisen tärkeät?
Esimerkkejä omasta nuoruudesta, äitini ei ikinä antanut minun pitää huoneen verhoja kiinni, vaikka aurinko häikäisisi ikävästi. Selityksenä oli, että muuten naapurit ajattelee että ollaan outoja kun verhot on kiinni päivällä. Vaatteet eivät saanut olla mitenkään vaikka värikkäitä tai erityylisiä kuin muilla, ettei kukaan vaan ajattelisi että tuo on outo. Koulussakaan ei saanut menestyä liian hyvin tai liian huonosti, vaan kehotettiin keskiverton. Kaiken a ja o oli olla mahdollisiman normaali, keskiverto ja sellainen kenestä kukaan ei puhu tai juorua. Tiesin että vanhemmilla meni pitkään huonosti, mutta ero ei olisi ikinä tullut kuuloonkaan koska siitä, jos jostain ne kulissit kärsii! Ennemmin vaikka itketään joka ilta ja nukutaan eri huoneissa. Kaikesta tekemisestä ja sanomisesta paistoi se "Mitä muut minusta ajattelevat?" tyyppinen asenne. Kilpailu naapurinrouvien ja ystävättärien kanssa oli kovaa, että kenellä oli asiat parhaiten perheessä. Onko muilla ollut tällaista boomer-ikäluokan vanhempien kanssa?
Kommentit (85)
Kokemuksen kautta opittu että ”väärien” valintojen takia joutuu kärsimään. Vapaus on itseasiassa aika näennäistä.
Boomerit on sen ikäisiä että ei ne edes muista mitä eilen tapahtui, eli en usko että noin triviaalit asiat heitä kiinnostaa.Puhtaat vaipat ehkä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ai, että minä vihaan ihmisten nimittelyä. Jo otsikko on ikärasistinen.
Ps. En kuulu halventavan nimettelysi ikäluokkaan.
Mitä ihmeen nimittelyä? Baby boomer on ollut ihan normaali nimitys tietyn ikäluokan ihmisille. Samoin kuten milleniaalit, eikä kukaan siitäkään vedä hernettä nokkaan.
Sinun vanhempasi ei edusta mitään yhtenäistä joukkoa jonkun iän perusteella. Älä yleistä. Minulla ei koskaan ollut tuollaista lapsuudessa kuin sinulla on ollut.
Itse sijoittaisin kyllä aloittajan kertoman käytösmallin suurten ikäluokkien vanhemmille eli yhden sukupolven taaksepäin. Boomerit eli sodan jälkeiset ikäluokat olivat ne jotka valtasivat Vanhan, löysivät vapaan seksin ja punaviinin lipittämisen.
Puhumattomuus, ongelmien hautaaminen maton alle, pärjäämisen korostaminen, huono itsetunto, ulkoisilla asioilla päteminen. Jaaha, mistähän johtuu? Ehkä joku historioitsija tai sosiologi osaa vastata tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen nimittelyä? Baby boomer on ollut ihan normaali nimitys tietyn ikäluokan ihmisille. Samoin kuten milleniaalit, eikä kukaan siitäkään vedä hernettä nokkaan.
Boomer-nimitystä käytetään aina halventavissa ja mitätöivissä yhteyksissä. Positiivisia määrittelyjä ei tähän nimitykseen sisälly. Seuraapa jonkin aikaa eri sovelluksia ja keskustelupalstoja niin huomaat.
Ei meillä jaksettu miettiä verhoja eikä naapureita. Kaikki naapurit tiesivät, että isä ryyppäsi, joten ei oikein ollut kulisseja mitä ylläpitää.
Mikä on boomer-sukupolvi?
En oikeasti muista. Järkytyin äskettäin, kun kävin googlaamassa, että millenniaali tarkoittaa sellaista, joka oli vuosituhannen vaihteessa noin 20-vuotias ja on nyt nelikymppinen. Eikö helpompi olisi sanoa ihmisten ikä, kuin keksiä tällaisia nimityksiä.
Minulla ei ollut kotona tuollaista, olen itse viiskymppinen. Mutta tuo on nykyajasta tuttua. Näkyy olevan naapurustossa oikein kilpailu kuka on normaalein. Minä en ole ja sen kyllä huomaa ja kuulee joka ikinen päivä. Jostain syystä nämä ihmiset näyttävät lulevan, että ellet pyri kaikin voimin olemaan kuin he, olet olevinasi jotain ja luulet itsestäsi jotain ihmeellistä. En oikein ymmärrä ja etsinkin seurani muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer-nimitystä käytetään aina halventavissa ja mitätöivissä yhteyksissä. Positiivisia määrittelyjä ei tähän nimitykseen sisälly. Seuraapa jonkin aikaa eri sovelluksia ja keskustelupalstoja niin huomaat.
Ihan samalla tavalla käytetään milleniaali sanaakin joskus halventavasti, esim puhumalla kuinka milleniaalit on laiskoja ja somettaa vaan sohvalla, opiskelee turhia taidetutkintoja eivätkä halua töihin, tilaa starbucksissa soijalattea jne.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit on sen ikäisiä että ei ne edes muista mitä eilen tapahtui, eli en usko että noin triviaalit asiat heitä kiinnostaa.Puhtaat vaipat ehkä enemmän.
Hölynpölyä. Isäni käy vielä hirvijahdissa ja hakkaa vuotuiset polttopuut
Sillä, mitä muut sinusta ajattelevat on ollut merkitystä, kun elettiin samalla paikkakunnalla pienissä piireissä ja kaikki tunsivat kaikki. Oudoksutulta ihmiseltä on saatettu esimerkiksi evätä palvelua paikallisissa yrityksissä tai sinulta ei ole ostettu valmistamiasi tuotteita. Kqupankäynnissä suhteet olivat kaiken a ja o. Nykyisin sillä ei ole enää merkitystä, kun jo yksistään laki suojaa meitä syrjimiseltä ja halutessamme on helppoa muuttaa pois paikkakunnalta ja aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, ellei ole huonomaineinen julkkis.
"Baby boomers (often shortened to boomers) are the demographic cohort following the Silent Generation and preceding Generation X. The generation is generally defined as people born from 1946 to 1964, during the post–World War II baby boom."
"Millennials, also known as Generation Y or Gen Y, are the demographic cohort following Generation X and preceding Generation Z. Researchers and popular media use the early 1980s as starting birth years and the mid-1990s to early 2000s as ending birth years, with 1981 to 1996 being a widely accepted defining range for the generation."
Ajat ja tavat vaihtelevat. Muutama vuosikymmen takaperin esim. koulussa kiroilu olisi ollut todella törkeää käytöstä sekä tuomittavaa. Nykyään oletuksena opettajaa kuulee nimittelyä ja en yllättyisi tappouhkauksistaan.
Olen viisikymppinen, eikä meillä todellakaan ollut tuollaista. Vanhempani olivat pikemminkin vähän hipahtavia, kotona ei ollut kauhean siistiä, vieraita kävi usein, viiniä juotiin ja musiikkia soitettiin itse sekä kuunneltiin aina. Itse asiassa lapsuudesta on jäänyt mieleen päällimmäisenä, että aina oli hälinää ja taustamelua, ikinä ei oikein hiljaista hetkeä. Nyt itse keski-ikäisenä arvostan sitä, että kun tulen kotiin niin siellä ei kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Baby boomers (often shortened to boomers) are the demographic cohort following the Silent Generation and preceding Generation X. The generation is generally defined as people born from 1946 to 1964, during the post–World War II baby boom."
"Millennials, also known as Generation Y or Gen Y, are the demographic cohort following Generation X and preceding Generation Z. Researchers and popular media use the early 1980s as starting birth years and the mid-1990s to early 2000s as ending birth years, with 1981 to 1996 being a widely accepted defining range for the generation."
Suomessa kyllä puhutaan suurista ikäluokista, syntymävuodet 46-49. Joskus jopa vuonna 1950 syntyneet lasketaan mukaan. Mutta ei todellakaan mitään kuusikymmenluvun puolessa välissä syntyneitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölynpölyä. Isäni käy vielä hirvijahdissa ja hakkaa vuotuiset polttopuut
Äitini on yli 70-vuotias ja opettelee koodaamaan. Huvikseen, kun häntä kiinnostaa. Todella suppeita mielikuvia on monella ihmisellä vanhemmista ihmisistä.
Ovatko vanhemmat kotoisin maalta tai pikkupaikkakunnalta?
Joo, 1945 ja -47 syntyneet vanhemmat ja kaikki kaikessa oli kulissit. Ei sen puoleen olen itsekin samanlainen, eli ei kiinnnosta näyttää todellisia asioitani ulkopuolisille vaan heille näkyy vain siloteltu kuori. Sisäisesti ja itsekseni olen sitten ihan jotain muuta. En näe mitään iloa siitä, että esittelisin kaikkia puoliani muille ihmisille.