Mun isovanhemmista toinen inhoaa mun ylipainoa selvästi
Ollaan välillä puhuttu liikkumisen tärkeydestä ja kuinka se on mulle tärkeää. Yks päivä tuli viesti häneltä että " on hyväksi sinulle että liikut mahd paljon. " heti pullukkana koin tämän niin että kiireellä saatava läskit pois johon tietysti pyrin, en halua olla ylipainoinen.
Siinä on kyllä terveysriskit sun muut tiedostan ne Joo, mutta kaikista parasta oli mummoltani se kun olin kylässä ja syötiin... tarjolla oli vaaleaa ja tummaa leipää. Olin ottaa vaaleaa kunnes mummu katsoi mua ja sanoi kyllä tämä tumma olisi sulle terveellisempää. :D koen jotenkin tämän niin sanotusti läski vihana yms.
Kommentit (26)
Kerro onks sulle tullu kommenttia jos oot ollu ylipainoinen. Ja saitko ne kommentit loppumaan vasta normaali painossa ?
Ei oo kukaan paitsi mies kommentoinut jotain pientä. Lievää ylipainoa ollut lasten syntymän jälkeen. Suurin osa elämästä mennyt normaalipainoisena.
Jos joku tuollaisia kommentoisi pahoittaisin mieleni. Jos ylipainoa on paljon etenkin nuorella ihmisellä ja läheinen siitä huolestuu, asiallista olisi mielestäni kahden kesken jutella asiasta ihan suoraan. Kysyä onko yrittänyt tehdä ylipainolle mitään ja voiko auttaa jotenkin. Ei ruokapöydässä tai muualla tarvitse kommentoida.
Meillä on koko perhe normaalipainoisia, mutta muistan kuinka mummoni joskus todella vahvasti otti kantaa nuorten lihavuutta vastaan. Sitten kun parikymppisenä aloin lihoa, oli todella vaivaannuttavaa kohdata mummoani, kun läskini olivat kaikkien nähtävillä. Itsekään en pitänyt pulskana olosta, joten tietoisesti sitten laihdutin itseni takaisin normaalipainoon. Nuorena läskit pysyivät poissa itsestään, mutta nykyään se vaatii vähän syömisen tarkkailua.
Niin no eihän noi kommentit kovin mukaville tunnu ku mummo tietää syyn mikä on nostanut painoa eikä se ole pelkästään suklaa ja pitsa.
Mut joka viestissä hän laittaa kuinka mulle on hyväksi liikkua mahd paljon jos lähetän vaan maisema kuvan.
Kaikki pitävät vaan tikku laihoista ja oot suunnilleen näkymätön ku on ylipainoa. En tykkää noista kommenteista, puheluissakin mummu kysyy ekana menenkö kävelemään tänään.
Ja mitä mummusi sanoo, kun keskustelet asiasta hänen kanssaan rauhallisesti ja asiallisesti?
Ja samaa paskaa vaan pukkaa,
Hyi hitto mitä aloituksia😤
Ei järjen häivää 😑
En uskalla sanoo mitään ku en helpolla pääse kuitenkaan pääse. Teen kaiken väärin joka tapauksessa
Lihavuus on ulkoinen merkki sairaudesta.
Mikset syö terveellisemmin ja käy kävelyllä?
Mikä sun syy on lihavuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koko perhe normaalipainoisia, mutta muistan kuinka mummoni joskus todella vahvasti otti kantaa nuorten lihavuutta vastaan. Sitten kun parikymppisenä aloin lihoa, oli todella vaivaannuttavaa kohdata mummoani, kun läskini olivat kaikkien nähtävillä. Itsekään en pitänyt pulskana olosta, joten tietoisesti sitten laihdutin itseni takaisin normaalipainoon. Nuorena läskit pysyivät poissa itsestään, mutta nykyään se vaatii vähän syömisen tarkkailua.
Kyllä toi AP vaan osaa satuilla 🤮
"On hyväksi sinulle, että et puutu liikkumiseeni tai syömiseeni."
Lähetä.
Mummu ei sentään sanonut mitään erityisen ilkeää vaan yrittää ohjata sinua elämään terveellisemmin. Tuntuuhan tuokin varmasti ikävältä, mutta onhan se hyvin todennäköistä, että se mummu on oikeasti huolissaan ylipainon tuomista terveyshaitoista, koska sinä olet hänelle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on ulkoinen merkki sairaudesta.
Mikset syö terveellisemmin ja käy kävelyllä?Mikä sun syy on lihavuuteen?
Minä syön terveellisesti ja käyn kävelyllä muiden urheiluharjoitteiden lomassa. Lihavuuteni johtuu perinnöllisestä immuunisairaudesta. Sitä voitaisiin hoitaa geeniterapialla, joka maksaisi veronmaksajille miljoonia euroja.
Tärkeä ja tärkeä. Ei silti tarvis joka viestin yhteydessä puuttua mun ihroihin joista haluun eroon hankaloittaa kävelyä ku vaappuu niinku pingviini.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla sanoo mitään ku en helpolla pääse kuitenkaan pääse. Teen kaiken väärin joka tapauksessa
Mitäpä jos kasvattaisit itsetuntoasi ja opettelisit keskustelemaan asiallisesti aikuisten ihmisten kesken.
Minkä ikäinen olet, ap? Jos olet vielä alaikäinen, niin tuo on erityisen kurjaa.
Minunkin mummuni kommentoi aiemmin painoani kovasti (esim. ”Oletpas nyt sutjakka, viime kerralla kun nähtiin, olitkin vähän paksumpi!”) mutta lopetti, kun kerran ärähdin ihan kunnolla, että nyt saa riittää. En halua kuulla painostani mitään kommentteja suuntaan tai toiseen!
Sen painonhan voi korjata sopivaksi, niin ei tarvi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no eihän noi kommentit kovin mukaville tunnu ku mummo tietää syyn mikä on nostanut painoa eikä se ole pelkästään suklaa ja pitsa.
Mut joka viestissä hän laittaa kuinka mulle on hyväksi liikkua mahd paljon jos lähetän vaan maisema kuvan.Kaikki pitävät vaan tikku laihoista ja oot suunnilleen näkymätön ku on ylipainoa. En tykkää noista kommenteista, puheluissakin mummu kysyy ekana menenkö kävelemään tänään.
Ratkaisu lienee sama kaikkien kohdalla. Mikäli tapaaminen tai yhteydenotto johtaa pahaan mieleen, niin yhteydenottoja harvennetaan. Yleensä yhteydenpito loppuu kokonaan, mutta voisi pahaa oloa lisäävät henkilöt miettiä omaa käytöstään, ennen kuin alkavat valittamaan ettei häneen pidetä riittävästi yhteyttä.
Jotenkin muille ihmisille toisen ylipaino on sellainen aihe josta saa huomauttaa koska eihän ylipainoinen ymmärrä terveysriskejä itse tietenkään. Kyllä noista saattaisi joku vetää herneet nenään.