Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku joskus päässyt pitkäaikaistyöttömyydestä pois?

Vierailija
01.06.2021 |

Onko täällä kukaan päässyt koskaan pitkäaikaistyöttömyydestä pois?

Huonon elämäntilanteen takia (mm. sairastuminen) olen ollut pois työelämästä lukion jälkeen viimeiset 15 vuotta. Olen ollut työkykyinen nyt jo pari vuotta, mutta työtön ja mm. kuntouttavassa työtoiminnassa.

Pystyisin opiskelemaan, mutta mitkä alat ottaa töihin pitkäaikaistyöttömän aikuisen, jolla olisi koulutus mutta ei työkokemusta? Eikö se näytä todella pahalta työtä hakiessa? Tämä pitäisi varmaan ottaa opiskeltavaa alaa valitessa huomioon.

Onko kellään vinkkejä, esimerkiksi mitä kannattaisi opiskella tällaisessa tilanteessa, jotta saisi myös töitä valmistumisen jälkeen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajille löytyy aina töitä.

Vierailija
2/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan kyllä pääset ilman työkokemusta. Opiskelun aikana on harjoitteluiden yms kautta mahdollisuus luoda suhteita työelämään ja sitten valmistumisen jälkeen muutkin ovat kuitenkin samassa tilanteessa. Tsemppiä ❤️ Kaikki on mahdollista ja on tosi hienoa, että sulla on nyt mahdollisuus miettiä opiskelua. Se on todella hyvä ensimmäinen askel. Mikä tahansa ala työllistää ihmisiä, tärkeintä varmasti sun oman työssä jaksamisenkin takia on valita ala, joka tuntuu kiinnostavalta ja missä voisit viihtyä 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että oot istunu murhasta 15v niin ei ole ongelmaa cv aukon kanssa.

Vierailija
4/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pidät pitkäaikaistyöttömyytenä? TE-toimiston mukaan asiakas on pitkäaikaistyötön kolme kuukautta valmistumisen jälkeen. Näistä varmasti moni työllistyy. Jos on ollut vuoden tai pidempään työttömänä, se on varmasti vaikeampaa. Varsinkin jos tuolta ajalta ei ole mitään "näyttöä" kuten vapaaehtois- tai keikkatyötä. 

Vierailija
5/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen terveydenhoitajaksi, tulen valmistuessani olemaan 31-vuotias ilman työkokemusta. Uskon että töitä hoitoalalta löytyy, ei ehkä välttämättä terkkarina alussa, mutta jotain sh:n hommia varmasti.

Vierailija
6/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla specseillä työelämä on ohi. Jos olisit kannibaali ja istunu linnassa niin voisit päästä kauppaan kokoaikaisesti töihin.

Vierailija
7/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin 6 vuotta alaa, joka ei kiinnostanut, enkä ole sen jälkeen sen alan töitä tehnyt.... Piti vaan valita jotain "järkevää" opiskeltavaa, kun ne alat mitkä minua oikeasti olisi kiinnostaneet eivät olleet sellaisia, että niillä työllistyisi hyvin..... En ole matemaattisesti enkä kielten suhteen lahjakas, en ole ole sosiaalinen ja opin ylipäänsä hitaasti. Jännitys ja sosiaalisten tilanteiden fobia vaikeuttaa entisestään uuden oppimista enkä edes jaksa opetella uutta, kun kaikki pitäisi sisäistää niin nopeasti....

Vierailija
8/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pahasti työttömyyden kovimmassa ytimessä, ei juuri ole muuta mahdollisuutta kuin joko ryhtyä yrittäjäksi tai odottaa eläkettä.

Yrittämisessä pitäisi keksiä bisnes, jossa ei alkupääomaa tarvitse.

Vierailija
9/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suht sama tilanne, mutta aikana 10 vuotta. Ammatinvalinta on myös tosi vaikeaa. Tuntuu etten sovellu mihinkään työhön. Turhauttaa, kun elämä ei mene eteenpäin.

Vierailija
10/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua työttömyydestä pois ❤️

Vierailija
11/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömyys  vaihtui mt-eläkkeeseen.

Vierailija
12/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään raksahommia tms en varmasti pysty tekemään koska en ole fyysisesti voimakas, koska olen aika pienikokoinen nainen. Siinä mielessä pitäisi löytää joku työ, jossa olisi työiän puolessa välissä helppo hypätä töihin mukaan kouluttautumisen jälkeen. Kaikki alat ei varmaan siihen sovi.

Työssä eteneminen on ihan toissijaista ja toiveajattelua enää tässä vaiheessa, mutta kunhan saisi palkalla maksettua laskut jne.

Ap.

Vierailija
13/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin 6 vuotta alaa, joka ei kiinnostanut, enkä ole sen jälkeen sen alan töitä tehnyt.... Piti vaan valita jotain "järkevää" opiskeltavaa, kun ne alat mitkä minua oikeasti olisi kiinnostaneet eivät olleet sellaisia, että niillä työllistyisi hyvin..... En ole matemaattisesti enkä kielten suhteen lahjakas, en ole ole sosiaalinen ja opin ylipäänsä hitaasti. Jännitys ja sosiaalisten tilanteiden fobia vaikeuttaa entisestään uuden oppimista enkä edes jaksa opetella uutta, kun kaikki pitäisi sisäistää niin nopeasti....

Pahinta on se, että kun ei ole ollut kuin muutamia kesätöitä lukuunottamatta töissä paljon mitään, niin ei oikein tiedä mitä töissä odotetaan. Kuntouttava työtoiminta on kuitenkin aika kevyttä ja anteeksiantavaa, vaikka teinkin oikeita työtehtäviä koko sen ajan. Eli en siis ollut ns. työttömien päiväkodissa juomassa kahvia, koska halusin nimenomaan työtehtäviä.

Itse opin aika nopeasti, mutta poikkeuksena on se, kun istutetaan tekemään jotain ja selän takaa neuvotaan miten. Kaikki häviää päästä heti. Opin katsomalla toisten työtä ja kokeilemalla sitten itse.

On kyllä pelko siitä, että työpaikoilla pidettäisiin ihan idioottina. Työpaikoista on muutenkin niin kauhea kilpailu.

Vierailija
14/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äskeinen olin siis minä

-ap.

Vierailija
15/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 6 vuotta lasketaan pitkäaikaistyöttömyydeksi niin kyllä.

Vierailija
16/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työkkäri antaa teidän vaan olla eikä pakota johonkin? Itsellä tuli just 1000 työttömyyspäivää täyteen. Välissä hoidin lapsen kotona kolme vuotiaaksi. Nyt mun täytyy keksiä ihan sama mitä tai työmarkkinatuki laskee.

Vierailija
17/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työkkäri antaa teidän vaan olla eikä pakota johonkin? Itsellä tuli just 1000 työttömyyspäivää täyteen. Välissä hoidin lapsen kotona kolme vuotiaaksi. Nyt mun täytyy keksiä ihan sama mitä tai työmarkkinatuki laskee.

Ei ne voi pakottaa mihinkään.

Vierailija
18/20 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko pääsi yli 5kymppisenä 5 ja puolen vuoden työttömyyden jälkeen vuokrafirman kokeilun kautta lopulta vakituiseksi

Vierailija
19/20 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista en tiedä, itse olen ollut sairaslomien välillä monenlaisissa palveluissa (kursseja ja kuntouttavaa työtoimintaa) enkä koskaan ole kieltäytynyt mistään työkkärin tarjoamasta. Tilanne on vaan venynyt tosi pitkälle.

-ap.

Vierailija
20/20 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin just vuoden työttömänä (lomautettuna) ja maanantaina takas töihin.

Duunikaveri oli 17 vuotta kotiäitinä ja hyvin työllistyi ja parissa vuodessa yleni.

Siskoni meni ekan kerran töihin n. 34 vuotiaana. Hän alkoi vauvakoneeksi 17vuotiaana ja sillä tiellä pysyi reilu kymmenen vuotta. Sitten ties millä verukkeilla oli kortistossa ja kotiäitinä.

32 vuotiaana lähti opiskelemaan ja sai töitä saman tien. Hänestä tuli lähihoitaja. Nyttemmin on ollut kymmenisen vuotta siinä samassa firmassa pidetty työntekijä.

Tässä muutaman pitkäaikaistyöttömän juttua... mä uskon, että nää on itsestä kiinni. Sitten kun oikeasti haluaa töihin ja pysyä siellä, niin töitä kyllä löytyy. Työttömyysjaksosta kyllä kysytään, mutta jos sulla on hyvä selitys, niin eihän siinä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme