Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pääse työhaastatteluista jatkoon - missä vika? Kuinka voisin kehittyä?

Vierailija
01.06.2021 |

Olen valmistunut yliopistosta 3 vuotta sitten hyvin arvosanoin ja tehnyt opiskeluaikana oman alan töitä ja harjoittelun arvostetussa paikassa. Valmistumisen jälkeen en ole päässyt itseäni kiinnostaviin töihin. Nykyiseenkin työpaikkaankin varmaan pääsin, koska hakijoita oli niin vähän.

Hakiessani kiinnostavia oman alan töitä pääsen usein haastatteluun (en tosi aina niihinkään), mutta haastatteluista en pääse koskaan jatkoon. Ilmeisesti osaan kirjoittaa ihan hyvin ja tuoda osaamistani esiin hakemuksessa ja CV:ssä. Hakemuksen ja CV:n räätälöinkin aina jokaiseen paikkaan erikseen ja viimeistelen niitä pitkään. Valmistaudun työhaastatteluihin pohtimalla mahdollisiin kysymyksiin vastauksia etukäteen. Jännitän esiintymistilanteita eikä minun kannata harjoitella niitä liikaa etukäteen, koska silloin menen paniikkiin ja olen liian jäykkä. Olen spontaanimpi, rennompi ja luontevampi, jos en ylivalmistele esiintymistä. Tuntuu, että kukaan työnantaja ei pidä persoonastani. Olen tunnollinen, ahkera, tarkkuuteen pyrkivä, joustava ja vaatimaton. En ole erityisen puhelias enkä karismaattinen. Olen ujohko ja syrjäänvetäytyvä. Tykkään työskennellä ihmisten parissa ja minulla on ihan hyvä sosiaaliset taidot, eikä hakemissani työpaikoissa edellytetä jatkuvaa esiintymistä tai hyviä myyntitaitoja. Usein en tiedä, miksi en tule valituksi tai sitten paikan saa selkeästi kokeneempi, mikä on ihan ymmärrettävää. Olen pari kertaa saanut selitykseksi, että paikkaan valittiin kokeneempi henkilö. Kuitenkin myöhemmin minulle on selvinnyt, että valitulla henkilöllä on ollut minua vähemmän kokemusta esim. yhdellä vain 6 kk ja toisella 1 v.

Minuun ollaan oltu aina tyytyväisiä edellisillä työpaikoilla. Hoidan sovitut hommat enkä vaadi mitään erityistä. Tosin olen huono verkostoitumaan eikä minulla ole suhteita työelämässä, jotka auttaisivat työnhaussa. Minulla ei ole myöskään suosittelijoita, sillä olen ollut nykyisellä työnantajalla lähes koko valmistumisen jälkeisen työuran. Hän varmasti suosittelisi minua mielellään, mutta en halua paljastaa hänelle, että haen muita töitä. Edeltävä esimies taas on vaihtanut työpaikkaa eikä minulla ole hänen yhteistietojaan. Opiskeluajan suosittelijat eivät tunnu enää relevanteilta, koska minulla on tuoreempaa työkokemusta.

Miten voisin kehittyä? Onko kellään antaa vinkkejä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia? Miten pääsitte tilanteesta yli?

Ap

Vierailija
2/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit haastattelun jälkeen pyytää palautetta, jotta voisit kehittyä haastatteluissa. Osa rekrytoijista antaa sitä mielellään ja muutakin kuin päädyimme kokeneempaan blaa blaa. Lisäksi on olemassa työnhakukursseja ja rekrytointikoulutuksia, joihin voi osallistua.

Rekrytointitilanne on aina myyntitilanne, jossa sinä myyt osaamistasi ja työnantaja työpaikkaa/tehtävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen paikkaan hakee myös ne, joilla on 5-10 vuotta kyseisen alan kokemusta. Rekryavasta tahosta riippuu, palkkaako se osaajan vai kasvukykyisen henkilön, jolla on vähemmän työkokemusta. Jos työpaikka ei kohdalle osu, joku muu oli vain sillä kertaa parempi hakija. Silloin pitää vain yrittää uudestaan. Kun pääsee haastatteluun saakka, on se osoitus että jossain vaiheessa tärppää.

Vierailija
4/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Pääsen haastatteluun suht usein eli cv ja hakemus kunnossa.

Myös haastattelutuilanteet menevät mielestäni ihan hyvin vaikka olen ujo. En siis istu tuppisuuna vaan osallistun aktiivisesti keskusteluun.

Mutta jostain syystä mua ei vaan valita. :( En keksi muuta kuin ikä, oon 30 ja varmaan kaikki ajattelee, että seuraavaaksi se alkaa puskea muksuja maailmaan. 

Mun mies taas saa työn kun työn ihan hirveillä hakemuksilla, jotka vilisee kirjoitusvirheitä. Hän on vaan niin supliikki ja tulee kaikkien kanssa juttuun.

Vierailija
5/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parisen vuotta sitten sama juttu. Juoksin haastatteluissa mutten koskaan tullut valituksi. Monesti rekryfirman haastattelunkin läpäisin ja tulin suositelluksi eteenpäin itse firman haastatteluun. Siihen sitten tyssäsi. Nyt hain taas työttömyysjakson jälkeen kolmeen paikkaan, kaikkiin haastattelukutsu ja yhteen valittiin. Olin rento, en pohtinut etukäteen mitä sanon tms. Minusta ei huokunut epätoivo. Ehkä se auttoi.

Vierailija
6/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit haastattelun jälkeen pyytää palautetta, jotta voisit kehittyä haastatteluissa. Osa rekrytoijista antaa sitä mielellään ja muutakin kuin päädyimme kokeneempaan blaa blaa. Lisäksi on olemassa työnhakukursseja ja rekrytointikoulutuksia, joihin voi osallistua.

Rekrytointitilanne on aina myyntitilanne, jossa sinä myyt osaamistasi ja työnantaja työpaikkaa/tehtävää.

Täytyypä kysyä vähän enemmän palautetta. Juuri tuli taas hylky niin voisin tähän paikkaan laittaa viestiä.

Ap

Vierailija
7/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneen paikkaan hakee myös ne, joilla on 5-10 vuotta kyseisen alan kokemusta. Rekryavasta tahosta riippuu, palkkaako se osaajan vai kasvukykyisen henkilön, jolla on vähemmän työkokemusta. Jos työpaikka ei kohdalle osu, joku muu oli vain sillä kertaa parempi hakija. Silloin pitää vain yrittää uudestaan. Kun pääsee haastatteluun saakka, on se osoitus että jossain vaiheessa tärppää.

Jep mutta alkaa jo masentaa, koska olen 3 vuotta ollut jatkuvassa työnhaussa enkä koskaan tule valituksi hakemiini paikkoihin. Olen vain saanut pelkkää määräaikaista pätkää nykyisessä työpaikassa, joka ei oikeasti kiinnosta. Aina saa pelätä joutuuko työttömäksi ja yksi lyhyt työttömyysjakso multa löytyykin.

Ap

Vierailija
8/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Persoonastani ei vaan pidetä.

Yhtä saatua paikkaa kohti joudun käymään vähintään viidessä haastattelussa. Se on tosi raskasta.

Vierailija
9/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kokemusta just siitä työstä mitä haet? Kun kerroit alussa, että olet työssä, mutta et pääse niihin mielekkäisiin tehtäviin. Ota ilmainen harjoittelupaikka sellaisesta tehtävästä mihin haluaisit, sillä minä sain oikeanlaista työkokemusta ja lopulta pääsin oman alan työhön.

Just tuon takia on hieman huono juttu ottaa vaan joku työ paremman puutteessa, se hankaloittaa sen paremman saamista kun harjoitteluakaan et samaan aikaan voi käydä. Nykyään suurin osa korkeakoulutetuista on samassa tilanteessa aluksi ja joutuu tehdä ilmaisia duuneja ensin. Taidat kuitenkin olla myös aika nuori. Se myös vaikuttaa, varsinkin, jos olet nainen. Tsemppiä!

Vierailija
10/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köö kirjoitti:

Onko sulla kokemusta just siitä työstä mitä haet? Kun kerroit alussa, että olet työssä, mutta et pääse niihin mielekkäisiin tehtäviin. Ota ilmainen harjoittelupaikka sellaisesta tehtävästä mihin haluaisit, sillä minä sain oikeanlaista työkokemusta ja lopulta pääsin oman alan työhön.

Just tuon takia on hieman huono juttu ottaa vaan joku työ paremman puutteessa, se hankaloittaa sen paremman saamista kun harjoitteluakaan et samaan aikaan voi käydä. Nykyään suurin osa korkeakoulutetuista on samassa tilanteessa aluksi ja joutuu tehdä ilmaisia duuneja ensin. Taidat kuitenkin olla myös aika nuori. Se myös vaikuttaa, varsinkin, jos olet nainen. Tsemppiä!

Olen terveydenhuollossa eräällä akateemisella alalla. Harjoittelut on tarkoitettu vain opiskelijoille eli ei minua niihin otettaisi vaikka hakisin. Olen ollut oman alani töissä mutta minua kiinnostaa yksi erityisala oman alani sisällä. Olen suorittanut harjoittelun tällä erityislalalla ja ollut lyhyessä sijaisuudessa valmistumisen jälkeen. Olen edelleen tällä erityislalalla edelleen mutta hieman eri tehtävissä ja haluaisin takaisin näihin tehtäviin jossa tein harjoittelun ja lyhyen sijaisuuden.

Ap

Vierailija
11/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytän 29 v eli en enää ole kovin nuorikaan.

Ap

Vierailija
12/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Persoonastani ei vaan pidetä.

Yhtä saatua paikkaa kohti joudun käymään vähintään viidessä haastattelussa. Se on tosi raskasta.

Viisi haastattelua per saatu paikka on todella vähän!!! Nyt vähän reality check.

Vierailija
13/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastatteluissa ei saisi olla vetäytyvä. Juujuu, tiedän,e ttä jokaisen on saatava olla oma itsensä ja sen vetäytyvän takana voi olla vaikka millainen asiantuntemus, mutta työhaastattelijalle haastattelussa vetäytyminen näyttää siltä, että et hakkua työpaikkaa, vaan haet vain pakon edessä. Miksi he siis palkkaisivat sinut jos et kerran työtä halua.

Tämä ei tarkoita,e ttä sinun pitää muuttua pukisevaksi ekstrovertiksi, vaan että sinun pitää saada sanotuksi työhaastattelussa, että oikeasti haluat tämän työn ja, jos sen saat, pystyt myös tekemään sen etkä vaan vetäydy edelleen sinne nurkkaasi nököttämään. Tämän sanoaksesi sinun ei tarvitse olla ekstrovertti supliikkityyppi, vaan asiallinen ja informatiivinen.

Informatiivinen tarkoittaa hienoista eroa valmistautumisessa. Sanot miettiväsi tyypillisiä kysymyksiä ja niihin hyviä vastauksia, mutta tämä on oikeastaan vasta puolet asiasta. Sun pitää miettiä myös, mikä on se viesti, jonka haluat saada perille, ja sitten sanoa se. Eli että oikeasti haluat juuri tämän työpaikan ja oikeasti olet siihen sopivin henkilö sekä taustasi että tavoitteittesi takia - koska osaat xx ja yy, joita tässä tehtävässä juuri tarvitaankin ja toisaalta haluat kehittyä ZZ joka myös on tämän firman tavoitteissa. Sitten sun täytyy pitää huoli, että saat tämän sanottua haastattelussa. Sen voi sanoa ihan suoraan, esim jo esittäytyessä (kerro vähän itsestäsi...) tai jollei muuta tilaisuutta saa, siinä lopuksi kun kysytään, ett oliko sinulla jotain kysyttävää.

Ylläkuvatun infon täytyy tietenkin olla totta tai ainakin sun täytyy itse uskoa siihen. Jollet usko, se näkyy.

Vierailija
14/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevarmuus ja varmuus osata tehdä tulevat työt, eikä empiä.

Vierailija
15/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köö kirjoitti:

Olen terveydenhuollossa eräällä akateemisella alalla. Harjoittelut on tarkoitettu vain opiskelijoille eli ei minua niihin otettaisi vaikka hakisin. Olen ollut oman alani töissä mutta minua kiinnostaa yksi erityisala oman alani sisällä. Olen suorittanut harjoittelun tällä erityislalalla ja ollut lyhyessä sijaisuudessa valmistumisen jälkeen. Olen edelleen tällä erityislalalla edelleen mutta hieman eri tehtävissä ja haluaisin takaisin näihin tehtäviin jossa tein harjoittelun ja lyhyen sijaisuuden.

Ap

Vaikutat oikealta valittajalta ap.  Jos olet saman tyyppinen haastatteluissa, ei ole mikään ihme, että sinua ei ole valittu.

Ei ihmiset pääse aina sinne töihin ja juuri niihin työtehtäviin, mihin itse eniten haluavat.

Luuletko olevasi ainoa, joka ei pääse?

Näinä aikoina täytyy tyytyä siihen mitä saa, että yleenäs saa töitä opiskelun jälkeen.

Aivan varmasti selität ja vaahtoilet liikaa haastatteluissa tai moitit ja halveerat nykyistä paikkaasi ja työtäsi.

Luulisi jo, että tuolla kokemuksella minkä kerrot itelläsi olevan, pitäisi haastatteluissa pärjätä.

Sinussa on vain siis jokin piirre, miksi sinua ei tiettyihin työpaikkoihin haluta valita.

Ja piirre tulee esiin just haastatteluissa.

Vierailija
16/16 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käyttää hyväksi innostustasi tuohon tiettyyn alueeseen. Eli itsevarmuuden tunne tulee siitä, että osoitat miten innokas olet kehittymään tuohon alueeseen. Usein haastatteluissa näkyy läpi, jos et ole hakemassa pestiin jota todella haluat. Hae siis vain sellaisiin, joita todella haluaisit. Mietin myös voisitko kuitenkin pyytää esimiestäsi suosittelijaksi. Ehkä hänkin ymmärtää, ettet halua koko elämääsi tehdä samaa työtä. Se antaa myös esimiehelle kuvan, että haluat kehittyä ja mennä eteenpäin töissä.

Lopuksi työnhaussa pitää myydä itseään vaikka se tuntuisi epäluonnolliselta. Missään nimessä ei pidä sanoa, etten ole täällä markkinoimassa itseäni (työnhaussa ollaan aina). Pitää tuoda rohkeasti esiin omat erinomaiset puolet ja sitten muotoilla nätisti ne, missä ei ole niin huippu.