Miksi jotkut ihmiset luulevat aina tietävänsä kaiken paremmin?
Miksi jotkut ovat tuollaisia? Useimmiten ihan täysin mututuntumalla lytätään kaikki muut, jopa tiede ja faktat, kun itse ollaan tietävinään paremmin, vailla mitään perusteita. Esimerkiksi alkoholismista olen erään (joka oli vieläpä hoitaja!) kuullut julistavan, että "ei se mikään sairaus ole, pelkkiä paskiasia ne on kaikki". Toisen henkilön olen kuullut sanovan masennuksesta, että "se on ihmisen oma vika". Nämä vain yhdet esimerkit monien ja taas monien vastaavien joukossa. Mitään todisteita ei oteta vastaan, ja kun tarjotaan oikeampaa tietoa niin ollaan kuvainnollisesti kuin pikkulapsi sormet korvissa ja huudetaan laalalaalala en kuuntele laalaalalaa.
Se ei voi olla matalan koulutuksen syytä, koska tällaisia mututietäjiä on tuttavapiirissänikin, ja ovat korkeakoulutettuja. Mistä tuollainen itsekäs ja uskallanko sanoa aika k*sipäinen suhtautuminen asioihin johtuu?
Kommentit (11)
Oon tullut siihen tulokseen, että se johtuu kuspäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ja anna muiden olla mitä ovat. Et voi hallita muuta maailmaa ja parantaa muita.
Mutta miksi he eivät ota vastaan oikeaa tietoa asioista, kun sitä heille tarjotaan? Ihan hyvyyttäni minäkin yritän, enkä pahalla. Ei se ole mikään tappio eikä hävitty väittely, jos myöntään olleensa jossain asiassa väärässä. Miksi joillekin se on niin, en tajua. Minä ainakin kiitän aina kun saan uutta ja parempaa (fakta)tietoa johonkin asiaan, josta olen ollut aiemmin väärässä.
Meistä jokainen katsoo asioita ensimmäisenä aina siitä omasta näkökulmasta. Ja sieltä omasta asemasta maailmaa katsellen omat sanomiset useimmiten tuntuvat ainoalta oikealta vaihtoehdolta. Jos henkilö siirrettäisiin tarkastelemaan samaa asiaa jonkun toisen näkökulmasta, niin silloin hänen mielipide voisi muuttua. Jotkut tosin siinäkin tapauksessa uskoisivat edelleenkin sen oman uuden näkökannan asiaan olevan ainoa oikea, eivätkä siltikään huomioisi muiden kommentteja. Nämä ihmiset eivät luultavasti tulisi vieläkään ymmärtämään sitä, että maailmassa on olemassa ihmisiä, jotka tarkastelevat asioita muista näkökulmista kuin he itse. Onneksi joillakin meistä ihmisistä kuitenkin on kyky asettua muiden ihmisten asemaan. Onneksi jotkut meistä pystyvät havaitsemaan sen tosiasian, että vaikka omasta näkökulmastani asiaa katsoen kokisinkin tietäväni mistä puhun, niin tuon toisen ihmisen näkökulmasta asiaa katsoen minä en totta tosiaan olekaan oikeassa.
Varsinkin pikkulapset alkavat pätemään ja päsmäröimään kun alan puhumaan siitä miten hitaita ja tyhmiä hirmuliskot eli dinosaurukset olivat. Ei ne suomuiset sisiliskot ole miljoonissa vuosissa miksikään muttuneet.
Omassa tuttavapiirissä nämä epäilijät ja paremmin tietäjät ovat usein matalasti koulutettuja. Eivät esim. ollenkaan ymmärrä miten tiede toimii, vaan näkevät maailman tosi mustavalkoisena, missä asiat ovat aina joko pelkkää valetta tai täyttä totta. Heille on jotenkin ihan utopistinen ajatus, että esim. suosituksia voidaan muuttaa kun saadaan lisää tietoa, ja että tieteen kertoma ”totuus” voi muuttua lisätiedon myötä. Heille asioiden muuttuminen merkitsee sitä, että joko vanha tai uusi asia olo tietoista valetta, tai vielä todennäköisemmin, että ei ne tiedemiehet tajua maailmasta mitään, kun ensin sanovat yhtä ja sitten toista. Parempi luottaa naapurin Reiskaan, jolla on alusta asti ollut sama mielipide asiasta.
Jotkut vaan ovat itsepäisiä jänkkääjiä. Mielipide saattaa muuttua kun tulee omakohtaista kokemusta eikä aina silloinkaan.
Tuollaisten kanssa pärjää kun antaa vaan jänkätä sitä omaa totuuttaan.
No jotkut ihmiset ovat henkisesti pikkulapsen tasolla koko ikänsä. Näitä on valitettavasti todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin pikkulapset alkavat pätemään ja päsmäröimään kun alan puhumaan siitä miten hitaita ja tyhmiä hirmuliskot eli dinosaurukset olivat. Ei ne suomuiset sisiliskot ole miljoonissa vuosissa miksikään muttuneet.
Kukaan ei tiedä millaisia ne dinot yleensä oli.Millainen ilmasto ja edellytykset.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut ihmiset ovat henkisesti pikkulapsen tasolla koko ikänsä. Näitä on valitettavasti todella paljon.
Tämä. Ja puhuvat vielä kokoajan itsestään! Todella rasittavia.
Tietysti opiskelleet tietää paremmin.
Rauhoitu ja anna muiden olla mitä ovat. Et voi hallita muuta maailmaa ja parantaa muita.