Matala verenpaine, korkea pulssi raskausaikana
Mulla on viikkoja 32 ja parin viikon ajan on tullut tälläisia kohtauksia. Esim. istuessa alkaa hengästyttää ja heikottaan. Kun nousee ylös niin mustenee silmissä ja tuntuu että taju lähtee. Nyt kun olin äitini luona kylässä useamman päivän ja hänellä on verenpaine/pulssimittari niin huomasin että noiden kohtausten aikana pulsii nousee n. 120 ja verenpaine laskee esim. 98/50. Heikotus saattaa jatkua " kohtauksen" jälkeen tunnin tai jopa useamman. Lisäksi tulee pahoinvointia. Verensokerit olivat hyvät noin 2 kuukautta sitten tehdyssä sokerirasituskokeessa.
Kaiken lisäksi turvotus on tosi voimakasta, mutta verenpaine on silti noin alhaalla.
Onko kellään kokemusta samanlaisesta?
Kommentit (7)
Neuvolassa katsoivat vain ' loppumetrien' vaivaksi, mutta itseäni se vaivasi niin paljon, että soitin äitiyspolille. Pyysivät kontrolliin. Tosiaan minulla oli pyörrytystä, huimausta, kädet puutuivat ja välillä jouduin ottamaan seinistä tukea, kun silmissä hämärtyi. Pulssi levossa reilut 100 ja verenpaine alhaalla. Tutkivat tosi tarkasti ja totesivat, että vauva on niin iso (painoarvio 4kg), että vauva painaa pallean alapuolella sijaitsevaa hermosolmuketta. Vauva on niin iso suhteessa omaan kokooni, että kroppa on kovalla rasituksella. Siitä nuo oireet. No, vauva olikin syntyessään reilut 4kg. Voithan soittaa äitiyspolille ja kertoa oireista, saat varmasti ainakin itsellesi rauhallisemman mielen.
Kyse on siitä kun kohtu painaa isoja laskimoita, jolloin veren virtaus sydämmestä pois päin hankaloituu. Harvemmiten siis on edes vaarallista.
Mulla ks. vaiva alkoi rv:lla ~30 ja jatkuu edelleen...Nyt mennään 38+2.
Olen huomannut että vasemmalla kyljellä makoilu, niin että ohut tyyny tukee vatsaa ja toinen samanlainen on polvien välissä auttaa. Ja jostain luin että vasen-kylkiasento on paras verenkierrolle sekä munuaisten toiminnalle.
Näitä " kohtauksia" alkoi tulla monta kertaa päivässä ja kesti yli tunnin kerrallaan! Tein istumatyötä, joten vauva painoi suuria verisuonia kaiket päivät, josta tämä vaiva siis johtuu (kuten joku yllä sanoikin). Lääkäri sanoi, että turha mun on kärsiä töissä, kun en pääse siellä lepäämään. Kohtaukset alkoivat hallita kaikkia päiviä joten oli todella huono olo. Kylmä hiki otsalla ja pulssi 110 yli tunnin.. ei tuntunut enää terveeltä.
Esikoisesta oli myös sama vaiva, lääkäri pisti mut jopa sydänfilmiin, mutta eihän siinä mitään näkynyt kun ei ollut kohtaus päällä. Eräällä ystävälläni tuli samoja oireita, ja pääsi vaivoin lääkäriin kohtauksen ollessa päällä ja hänellä todettiin joku synnynnäinen vika sydämessä/siellä suonistoissa. Eli voi se joskus olla vakavaakin, mutta en mä ainakaan tuota pelästynyt. Näitä kohtauksia on kuitenkin aika monella, joten on varmasti aika pieni prosentti kenellä olisi jotain vakavaa.
Oli pakko vielä vastata tähän, vaikka tämä oli jo kauempana, kuullosti NIIN tutulta!
Minulla raskausviikkoja 26+5 ja noita " kohtauksia" on ollut jo noin kuukauden ajan. Masu on iso ja huitelee yläkäyrillä. Heikotusoloja tulee aina jos on liian kauan seisallaan tai istuu liian pitkiä aikoja. Pulssi tykyttää hurjasti, tulee tosi heikko olo, pyörryttää ja mies sanoo että joskus minulla menee jopa huulet sinertäviksi. Pitkällään meneminen kyljelleen auttaa.
Sydäntä on tutkittu tuloksetta, verenpaine on alhainen minullakin. Kai tähän ei mitään apua ole, joten tämän kanssa on kai elettävä nyt loppuraskaus. Toivottavasti masun edelleen kasvaessa ei vaiva pahene. Tämä jo nimittäin rajoittaa vähän elämää. Töissä en ole pystynyt olemaan (hoitoala).
Sydänfilmi pitäisi ottaa kohtauksen aikana, mutta se on todella hankalaa toteuttaa käytännössä...
Voimia saman vaivan kärsiville! Luulin olevani miltei " ainut" .
Terveydenhoitaja neuvoi minua pitämään taskussa aina jotain voimakassuolaista, kuten suolapähkinöitä. Suolahan nostattaa paineita. Niitä sitten napostella tarpeen tullen.
Minulla on ihan samoja oireita kun teillä muillakin, nyt rv28. Pystyssä ei juuri paikallaan seisoskella. Toisaalta olen onnellinen, että paineet ovat mieluummin alhaiset kun liian korkeat =)
Saaga
ensimmäistä odottaessa matalimmillaan paineet jotain 58/95 ja leposyke 112. eipä siinä muu auttanut, kuin mennä maate, olo oli TOSI huono. kummitätini, joka on kätilö, neuvoi myös kivasti, että " nyt kuule luvan kanssa kauppaan, ja ostat mieluisinta salmiakkia, mitä hyllyssä on."
juominen myös auttaa, eli runsaasti (yli puoli litraa) vettä huiviin.
nyt tokaa odottaessa jo ekoila nla-käynneillä paineet 100/60. hieman pelokkaana odottelen, että mitäs sitten, kun loppuviiva häämöttää. nyt ollaan jo yli 20 viikon ja onneksi ei ole mitään muuta kuin satunnaista silmissä mustumista tapahtunut.
a.
Olen koko raskauden ajan todennut tuon sykkeen nousun. Siis leposyke jo korkea ja sitten ihan vähäisestä rasituksesta nousee niinkuin marathonin jälkeen. Verenpaine on koko ajan alhaalla (alapaine alle50). Neuvolan neuvo on että koita olla pyörtymättä:(. Varsinaisesti en tiedä mistä tämä johtuu mutta jospa helpottaa. Suvussa todella yleinen tuo alhainen verenpaine mutta tuota pulssiasiaa en ossaa sitten minnekkään yhdistää.
Toivottavasti olosi helpottaa.