Tyhmentääkö älypuhelin?
Jääkö oikeasti mitään päähän, kun niin monen asian voi tarkistaa älypuhelimen avulla netistä? Miten käy yleissivistyksen noin yleisellä tasolla?
Kommentit (29)
Ei tyhmennä. Sen väärinkäyttäminen voi kyllä edesauttaa tyhmentymistä mutta yksistään se ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suomen nuoriso vaan viisastuu
Ja pisa pisteet ropisee.
Älypuhelin imee käyttäjänsä älyn. MOT.
Mulla se on ainakin parantanut yleiasivistystä. Kun tulee vastaan asia, josta ei tiedä, niin helposti voi heti googlata sen ja oppia uutta. Ennen puhelinta/nettiä olisin vaan jättänyt sen asian oppimatta, kun ei jonkun pikkutiedon takia jaksa mihinkään kirjastoon lähteä selaamaan vastausta tuhansien kirjojen joukosta. Luen kyllä siis myös kirjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tyhmennä. Sen väärinkäyttäminen voi kyllä edesauttaa tyhmentymistä mutta yksistään se ei sitä tee.
Kyllä se tyhmentää. Mitään ei tarvitse pohtia ja käyttää aivokapasiteettia, kun voi puhelimella tarkistaa samantien.
Romanit ovat muutenkin niin tyhmiä, ettei mitääm vahinkoa heidän kohdallaan voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja siirtää tilalle perseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tyhmentää. Mitään ei tarvitse pohtia ja käyttää aivokapasiteettia, kun voi puhelimella tarkistaa samantien.
Kuvasit juuri väärinkäyttöä. Tietoa on kyllä helposi saatavilla mutta kaikkea ei saa valmiina. Monesti tietoa joutuu pureskelemaan pohtimaan ja omaksumaan ennen kuin sitä voi soveltaa omaan työhönsä. Aivot on lujilla siitä huolimatta että "tietoa voi vaan hakea kännykällä".
Ei älypuhelin itsessään, mutta sen jatkuva (liiallinen) käyttö. Salamasisältö, jatkuvasti vaihtuvat ärsykkeet, keskeytykset, multitasking pirstaloivat keskittymiskykyä ja varmasti myös ajattelukykyä. Älypuhelinta hipelöidessä ja vaikka tiktokvideoita katsellessa omat aivot on täysin nollassa ja aivot vastaanottavat koukuttavia ärsykkeitä vailla mitään kehittävää sisältöä, esim. jotain jossa tarvitsisi omaa ajattelua, mielipiteen ilmaisua, ongelmanratkaisua, uuden oppimista. Helposti voi käyttää tunteja katsoen vaikka typeriä tansseja ihan aivot narikassa.
Itse olen huomannut älypuhelimen hankkittuani että keskittymiskykyni on alempi (esim. elokuvaa katsottaessa tulee monta kertaa ärsyke katsoa onko puhelimessa viestejä), olen vähemmän läsnä, ja seurassa ei enää pistä silmään jos joku seurustelee enemmän puhelimensa kuin fyysisten ihmisten kanssa. Ennen älypuhelimen omistamista huomasi räikeästi heti kun toinen vaikeni zombiksi älypuhelimensa imuun, tai miten paljon tuota tapahtuu ympärillä. Junatkin vaikuttivat olevan täynnä zombeja, nyt olen kai itsekin yksi niistä.
Eli kyllä, mielestäni älypuhelimet tyhmentävät. Zombius, läsnäolon/vuorovaikutustaitojen puute ja alemeninen ja keskittymiskyvyn sirpaloituminen tekevät ihmisestä vähemmän pystyvän eli suoraan sanottuna tyhmemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siirtää tilalle perseitä.
Muokkaa käyttäjänsä perseeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei älypuhelin itsessään, mutta sen jatkuva (liiallinen) käyttö. Salamasisältö, jatkuvasti vaihtuvat ärsykkeet, keskeytykset, multitasking pirstaloivat keskittymiskykyä ja varmasti myös ajattelukykyä. Älypuhelinta hipelöidessä ja vaikka tiktokvideoita katsellessa omat aivot on täysin nollassa ja aivot vastaanottavat koukuttavia ärsykkeitä vailla mitään kehittävää sisältöä, esim. jotain jossa tarvitsisi omaa ajattelua, mielipiteen ilmaisua, ongelmanratkaisua, uuden oppimista. Helposti voi käyttää tunteja katsoen vaikka typeriä tansseja ihan aivot narikassa.
Itse olen huomannut älypuhelimen hankkittuani että keskittymiskykyni on alempi (esim. elokuvaa katsottaessa tulee monta kertaa ärsyke katsoa onko puhelimessa viestejä), olen vähemmän läsnä, ja seurassa ei enää pistä silmään jos joku seurustelee enemmän puhelimensa kuin fyysisten ihmisten kanssa. Ennen älypuhelimen omistamista huomasi räikeästi heti kun toinen vaikeni zombiksi älypuhelimensa imuun, tai miten paljon tuota tapahtuu ympärillä. Junatkin vaikuttivat olevan täynnä zombeja, nyt olen kai itsekin yksi niistä.
Eli kyllä, mielestäni älypuhelimet tyhmentävät. Zombius, läsnäolon/vuorovaikutustaitojen puute ja alemeninen ja keskittymiskyvyn sirpaloituminen tekevät ihmisestä vähemmän pystyvän eli suoraan sanottuna tyhmemmän.
Erittäin hyvä kommentti ! 10+
Vierailija kirjoitti:
Romanit ovat muutenkin niin tyhmiä, ettei mitääm vahinkoa heidän kohdallaan voi tulla.
Voisitko jo lopettaa tuosta paskasakista jauhamisen?
Monien lasten kielellinen kehittyminen ja sanavaraston laajuus on heikentynyt, koska kaikki vanhemmat eivät enää välttämättä puhu lapsilleen yhtä paljon kuin ennen näiden puhelimien yleistymistä. Tällaiset vanhemmat, varsinkin äidit, ovat helposti koko ajan kiinni kännykässä ja lapset sitten leikkivät siinä itsekseen, eikä heille puhuta. Sitten, kun nämä lapset menevät esikouluun, huomataan, että kappas vaan, heidän sanavarastonsa onkin yllättävän kapea. Hups!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN. MIKSI haluat rajoittaa sananvapautta? MIKÄ motiivi sinulla on tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole älykästä, eikä nokkelaa. Sinä olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole älykästä, eikä nokkelaa. Sinä olet tyhmä.
Sinä olet tyhmä. Et ole älykäs tai nokkela. Taidat olla romani?
Ainakin se pilaa ryhdin. Katsopa ihmisiä asemilla ja pysäkeillä.