Meillä on töissä järkyttävä työvoimapula, mutta kukaan työtön tuttu ei halua tulla töihin
Ovat aina vinkuneet kuinka töitä ei vaan löydy. Nyt olisi meidän työpaikalla jatkuvasti haku päällä kun on niin paha pula työntekijöistä. Ei ole mitään glamour hommaa tai mediaseksikästä, mutta rehellistä duunia. Kun vinkkaan työttömille tutuille, niin vastaus on totaalinen ghostaus. Suomessa on aivan liian helppoa olla vaan työtön..
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja palkka on?
Noin 2400e kuussa.
Mitätön palkka. Ei kannata noin surkealla liksalle kenenkään töihin lähteä, siitä ei tule kuin paha mieli. Jos perheessä on kaksi lasta, tuon verran saa pelkästään Kelan tukina kuukaudessa ilman että tarvitsee uhrata omaa aikaansa jonkun ahneen kapitalistin hyväksi.
Sorry, mutta näin se vain on.
Maksakaa paremmin niin saatte työntekijöitä. Se on yksi markkinatalouden perusideoista: kysyntä nostaa hintaa.
Mä voin tulla töihin jos se ei mitään paskinta paskaa ole paskimmilla ajoilla.
T: Fyysisisesti huippukunnossa oleva, älykäs, jokapaikanhöylä, 35v, 14v paperilla työttömänä ollut. PKS
ps. ei kannattaa tuijottaa niitä papereita
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosiaan on liian helppoa olla tekemättä mitään. Siksi tänne myös tulee porukkaa ulkomailta. Minä jäin just pois töistä, koska en viitsi tehdä turhaa työtä, että muut saa tulla ja nauttia ylläpidosta. Otetaan vaan velkaa ja jaetaan sitä ympäri maailman, hyvä siitä tulee.
Täällä on useampi henkilö tarjoutunut tulemaan töihin, minä mukaan lukien.
Kumma kyllä tarkempia tietoja työpaikasta sen kuin pantataan, ja AP tuntuu hävinneen kuin pieru saharaan.
Olen vastavalmistunut maisteri tietotekniseltä alalta, enkä pääse edes entry level- hommiin kun ei ole tarpeeksi kokemusta (pari vuotta tuoretta ja täysipäiväistä työkokemusta it-alalta, suosittelijat yms. löytyy). Pahimmillaan on vaadittu viittä vuotta kokemusta "uraansa aloittelevalle sopivassa" työssä. Pahimmillaan olen jopa pyytänyt vähemmän palkkaa kuin mitä sain työharjoittelussa, mutta ei niin ei. En usko sekuntiakaan vouhotukseen ainakaan it-alan osaajapulasta. Helppariin olen liian koulutettu ja perus järjestelmäasiantuntijaksi en tahdo enää päästä sitten millään.
Kun katson mol.fi:stä niin siellä on 20 paikkaa. Hae niihin kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosiaan on liian helppoa olla tekemättä mitään. Siksi tänne myös tulee porukkaa ulkomailta. Minä jäin just pois töistä, koska en viitsi tehdä turhaa työtä, että muut saa tulla ja nauttia ylläpidosta. Otetaan vaan velkaa ja jaetaan sitä ympäri maailman, hyvä siitä tulee.
Täällä on useampi henkilö tarjoutunut tulemaan töihin, minä mukaan lukien.
Kumma kyllä tarkempia tietoja työpaikasta sen kuin pantataan, ja AP tuntuu hävinneen kuin pieru saharaan.
AP on palstan riesatrolli ja kaikki aloituksensa ovat pelkkää trollausta ja vihanlietsontaa.
Minimipalkkani on 2880e
Vähemmällä en saa lainoja maksettua.
Nostakoon työnantajasi palkkoja :)
Täällä yksi 48-v. pitkäaikaistyötön ilmoittautuu työhaastatteluun. Ei koulutusta. PKS.
Sote-alalla hommia on niin hitosti. Varmaan muuallakin. Se ei ole vaan niin hienoa ja seksikästä duuunia, mutta jos oikeasti töitä haluat tehdä, et tarvitse edes koulutusta tai kokemusta.
Aktiivimalli takaisin
Ollaanpa sitä nyt salaperäisiä, kerro nyt vihdoin minkä alan työpaikka tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Sote-alalla hommia on niin hitosti. Varmaan muuallakin. Se ei ole vaan niin hienoa ja seksikästä duuunia, mutta jos oikeasti töitä haluat tehdä, et tarvitse edes koulutusta tai kokemusta.
Aktiivimalli takaisin
En ole ap, mutta mitä sote-alan hommat on sellaisia, että niihin voi vain kävellä sisään? Alan vaihto on meinaan pyörinyt mielessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja palkka on?
Noin 2400e kuussa.
Mitätön palkka. Ei kannata noin surkealla liksalle kenenkään töihin lähteä, siitä ei tule kuin paha mieli. Jos perheessä on kaksi lasta, tuon verran saa pelkästään Kelan tukina kuukaudessa ilman että tarvitsee uhrata omaa aikaansa jonkun ahneen kapitalistin hyväksi.
Sorry, mutta näin se vain on.
Maksakaa paremmin niin saatte työntekijöitä. Se on yksi markkinatalouden perusideoista: kysyntä nostaa hintaa.
Tähän. Pitää maksaa palkkaa, jolla voi elättää itsensä ja perheensä. Jos ei maksa, on turha vinkua ettei saa ketään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpa sitä nyt salaperäisiä, kerro nyt vihdoin minkä alan työpaikka tämä on.
aloitus oli provo, ei koko työpaikkaa ole olemassakaan
Meillä taas ei ole mitään paikkoja vuosiin ollutkaan auki, toimiala on erikoisalan koulutusta vaativa ja toimitaan vain paikallisesti. Silti meidät joku löytää ja työhakemuksia tulee silloin tällöin, jotkut on etäisesti tuttuja ja jotkut ihan tuntemattomia ja niitä tulee myös muualta Suomesta. Hakijoina on pääasiassa työttömiä ja vastavalmistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei raskaat / fyysiset työt käy, niin Suomessa on yhdet maailman parhaimmista mahdollisuuksista kouluttautua niihin valkokaulushommiin. Ei pitäisi olla ainakaan niin, että työttömyystuet estää lisäkouluttautumisen uudelle alalle tai erilaisiin töihin saman alan sisällä.
Toivottavasti olen väärässä, mutta mielikuvani on että opiskelu jotenkin estäisi työttömyystukien saamista.
No todellakin estää! Opiskelin Avoimessa yliopistossa omaa alaani laajentavia opintoja, jotta työllistyisin paremmin. Ja koska kyse on opinnoista, joita voin tehdä iltaisin ja mahdollisen työajan ulkopuolella, ajattelin opiskella ja hakea töitä samalla. Tämä opiskeluhan vertautuisi mihin tahansa vapaa-ajan viettoon eli mitäpä se TE-toimistolle kuuluisi, mitä teen?
No eipä ollutkaan niin helppoa. Hirveä poru nousi, kun asiasta ohimennen mainitsin. Piti alkaa odottelemaan lupaa opintoihin, piti tiedottaa heille tarkasti (itse maksamani) opintoviikot ja opinnot, joita aioin tehdä. Sitten piti odotella päätöstä, saanko edes opiskella vai katsotaanko tämä nyt kokoaikaiseksi opiskeluksi (mit.vit - omalla ajalla?).
Opiskelu ja itsensä kehittäminen kun on saatanasta ja Kelan tuet pitää maksaa takaisin, jos niin erehtyy tekemään. Työttömyysturva kun ei ole mitään opintorahaa (öh, eikö tässä ole tarkoitus helpottaa työllistymistä?).
Kyllä on Suomi niin takaperoinen maa joissakin asioissa!!! Jos joisin kaljaa vapaa-ajat, niin sellainen olisi kai fine TE-toimistolle ja Kelalle?
Älkää ikinä kertoko työkkärissä, että aiotte opiskella huvin vuoksi tai omaksi hyödyksenne! Se opiskelu kun on kiellettyä tai arveluttavaa hommaa.
80- ja 90-luvulla työttömänä sai opiskella iltakoulussa ihan vapaasti mitä halusi. Joskus 90-luvun lopulla niitä alettiin syynätä tarkemmin.
Löytyisikö paperipaavolle hommia, 30 v. tsiikaamassa paperirullia 6000 € kk palkalla, kk. sitten tuli irtisanominen.
Missähän niitä töitä 2400€/kk olisi? Kiinnostaisi kyllä.
Olen työtön maisteri ja tehnyt parinkymmenen vuoden aikana n. 3-4 vuotta töitä, kun kaikki keikat ja pätkät lasketaan yhteen. Turhaa oli opiskelu, kaikki hommat menee suhteilla. Hakemiini paikkoihin on ollut hakijoita keskimäärin 80-100 hlöä. Vähiten oli, kun vain 45 haki yhteen paikkaan. Siihenkään en sitten haastateltavaksi päässyt.
Nyt on kohta ikä esteenä, olen jo 46-vuotias. Kiva, kun olin sitten tällainen hukkaputki yhteiskunnan veronmaksajille. Kyllähän se maksaa kouluttaa kympintyttö yliopistossa tyhjäntoimittajaksi. Ilmaiseksi kyllä otettaisiin, mutten ala polkemaan työssäkäyvien oikeuksia periaatteesta. Minusta työstä kuuluu maksaa palkka tai sitten on kyse orjayhteiskunnasta.
Just aloitin määräaikaisen työn 1500e kuukausipalkalla. Kerrohan, ap, vähän lisää, niin laitan hakemuksen tulemaan vaikka heti, jos työpaikka on Tampereella
Voin tulla töihin jos työmatka osuisi kohdilleen. Missä tämä on?
N53v