Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terapeutti ei poista minua ja lopeta tapaamista ajoissa? Miksi? Mitä tehdä?

Vierailija
28.05.2021 |

Onko muilla ollut sama tilanne? Mitä mieltä terapeutit itse?

Nimittäin ajattelen että tämä terapeuttini on jotenkin rajaton ihminen koska aikamme venyy aina, siis joka kerta 10-15 minuuttia pidemmäksi. Aloitamme aina suunnilleen ajoissa.
Olen arka nousemaan ja lähtemään ja muutenkin mietin, että onko se minun asiani pitää huolta aikatauluista.

Eikö hänellä ole muita tulossa jälkeeni? Kiirettä minnekään? Olen käsittänyt että hän on lapseton ja perheetön, eläkeikää lähestyvä nainen.

Miten pääsen ajoissa pois?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet nyt vain stressaisi asiasta liikaa? Kun asia nyt sinua vaikuttaa haittaavan, voit vain todeta esim. että jahas, aika alkaakin olla lopussa, nähdään ensi viikolla taas.

Vierailija
2/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettet nyt vain stressaisi asiasta liikaa? Kun asia nyt sinua vaikuttaa haittaavan, voit vain todeta esim. että jahas, aika alkaakin olla lopussa, nähdään ensi viikolla taas.

Mutta terapeutti voi loukkaantua, eikö vaan? Etten ole tyytyväinen hoitoon tai olen siis epäkiitollinen kun poistun vaikka vielä olisi jotain tarjolla? Ja myöskin seuraan aikaa, toisin kun hän, niin että en voi antaa ajatusten vaellella, koska pitää huolehtia ajan kulusta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei siis se yliaika ole paha asia? Olen ajatellut että kun olen itse kärsinyt rajattomuudesta, niin toivoisin että terapeutti olisi jotenkin jämptimpi, ehkä oppisin itsekin siitä.

Ap

Vierailija
4/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta terapeutti voi loukkaantua, eikö vaan? Etten ole tyytyväinen hoitoon tai olen siis epäkiitollinen kun poistun vaikka vielä olisi jotain tarjolla? Ja myöskin seuraan aikaa, toisin kun hän, niin että en voi antaa ajatusten vaellella, koska pitää huolehtia ajan kulusta.

Ap

Loukkaantuminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä, eikä se sinun vastuulla kuitenkaan olisi. Voithan laittaa vaikka värinähälytyksen puhelimeen ja puhelimen taskuun, näin ei tarvitse käyttää turhaan huomiota kellon seuraamiseen.

Vierailija
5/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jotain menoa ja sen takia aikataulut, sanot istunnon aluksi, että tänään on tärkeää että lopetamme klo xx.xx mennessä. Jos ei, älä välitä. Maksat vain sovitusta ajasta sovitun korvauksen. 

Vierailija
6/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kysy häneltä, niin kuin kaikkea muutakin, mikä askarruttaa mieltä.

Vierailija
7/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teillä on jokin tärkeä asia vielä kesken eikä halua katkaista sitä.

Vierailija
8/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutilla ei varmaan ole kiire, eikä hän halua hoputtaa sinua tai aiheuttaa kiireen tuntua. Luultavasti ihan kohteliaisuuttaan tai se on hänen tyylinsä, ei halua jättää juttua kesken. Jos on meno jonnekin etkä voi olla yhtään yliaikaa niin sano siitä terapeutille niin hän osaa huomauttaa kun aika loppuu.

Vierailija
9/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena terapeutti, joka saattoi sanoa kesken lauseeni "no niin, aika loppui, nyt pitää lopettaa" vaikka olisin itkenyt tms. Minusta oli se ahdistavaa ja yritinkin kotona aina ennen terapiaan menoa suunnitella ja harjoitella kellon kanssa, mitä sanon että ehdin sitten terapiakerran aikana sanoa ainakin tärkeimmät asiat.

Vierailija
10/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi. Olet kyllä oikeassa siinä, että on tosi tärkeää, että terapeutti huolehtii rajoista. Tuo voi olla huono merkki, että hän ei toimi tarpeeksi ammattimaisesti.

Vierailija
11/24 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja hyvistä ideoista. 

Mutta on vähän tullut mieleen myös että jos se onkin osin huono asia... ettei ole ammattimainen, vaikka onkin kokenut.

Vierailija
12/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo kuulostaa rajattomuudelta, kuten sanoit. Kokisin varmaan turvattomuutta, jos terapeuttini ei huolehtisi lopettamisesta. 

Tapaamiset on alun perin kai teilläkin sovittu tietyn mittaisiksi, esim. 45 minuuttia? Olihan siitä puhetta alussa? En ole koskaan kuullut että terapeuteilla voisi olla jonkinlainen "liukuva" aikakäytäntö... Olen sentään useammalla käynyt terapiassa eri elämänvaiheissa. 

Ota asia puheeksi, vaikka se tuntuisikin vaikealta. On ymmärrettävää että asiakkaan asemassa joskus arastelee ottaa vaikeita asioita puheeksi ja esittää kritiikkiä, mutta se on ainoa keino päästä eteenpäin. Terapeutin ei pitäisi missään nimessä loukkaantua eikä edes ihmetellä sellaista kysymystä, eikä ylipäätään mitään mitä asiakas kysyy. Terapian pitäisi olla paikka, jossa kaikki kysymykset, ajatukset ja tunteet asiakkaan taholta ovat sallittuja. Terapeutin pitää olla valmis ottamaan vastaan joskus todella "hullujakin" asioita asiakkaalta, koska me ihmiset ajattelemme kaikenlaista ja meillä on joskus ongelmia joita ainakin itse pidämme niin outoina että kuvittelemme ettei kellään muulla voi sellaisia olla. 

Riippuu tosin terapeutin koulutuksesta ja suuntauksestakin, miten hän suhtautuu asiakkaan elämänpiiriin ja miten laajasti ja vapaasti hän kykenee ja haluaa ottaa vastaan asiakkaan kokemuksia. Itse olen käynyt psykodynaamisessa terapiassa, jossa tarkoitus on nimenomaan että saa puhua vapaasti. Ratkaisukeskeisissä ja lyhytterapioissa keskitytään enemmän tietyn ongelman ratkaisuun eikä ole tarkoitus ottaa käsittelyyn elämän syvällisempiä puolia. 

Joka tapauksessa, kysymys tunnin pituudesta ja siihen liittyvä huolesi rajattomuudesta (ja mitä se on merkinnyt elämässäsi aiemmin, hyvin tärkeä teema) on ihan "peruskauraa". Itse ainakin ottaisin heti puheeksi. Sanoisin esimerkiksi, että minusta tuntuisi paremmalta jos käynti olisi aina tietyn mittainen, koska silloin voisin paremmin suunnitella miten käytän tunnin, ja muutenkin minusta tuntuisi mukavammalta jos tunnin pituus ja se mitä ehditään käsitellä olisi jotenkin ENNAKOITAVISSA. Ja että minusta on tuntunut hieman turvattomalta, kun tunti usein venyy ilman että siitä on sovittu. Ja ehkä, jos terapeutti odottaa minun itse lopettavan tunnin, hän auttaisi minua siinä jatkossa ettei tunti venyisi ennakoimattomasti. 

Vierailija
13/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-15 min ei oo niin pitkä aika, että epäilisin terapeuttia rajattomuudesta.

Ehkäpä sen oman rajattomuutesi ja jämptiyden tarpeesi vuoksi nyt näät sen noin.

Vierailija
14/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tästä sä voit suoraan puhua terapeutille :) Kerro just noi mitä ajattelet. Herää varmasti hyvä keskustelu rajattomuudesta.

Vierailija
15/24 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella haluaisit, että terapiasta olisi sinulle jotain apua, et  tuijottelisi kelloa terapian aikan.

Nyt teet niin.

Sinä siis vain odotat sitä, että milloin terapia aika loppuu ja pääset lähtemään sieltä pois.

Jos olisit halukas ja innokas parantumaan, et edes huomaisi, että terapia aika alkaa olla lopussa.

Koska se on mielenkiintoista ja haluat puhua ja keskustella.

Minä haluan nyt tietää, että maksaako ap:n terapina Kela vai maksaakon hän koko homman itse.

Jos Kela maksaa, niin tuollaisilta ap:n kaltaisilta pitäisi terapiat evätä kokonaan, koska he eivät käy siellä tosissaan eivätkä halua eheytyä tai saada mitään hyötyö koko terapiasta.

Vierailija
16/24 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama "ongelma" tänään. Istunnon piti kestää 18:15-19, mutta venyikin 19:40 asti. Otin yhteyttä laskutukseen ja asiakaspalveluun sähköpostitse ja ajattelin varmistaa, että miten aikovat menetellä varatussa ajassa.

Mulla on kuitenkin kelan myöntämä kuntoutuspsykoterapia, joten en halua ajan menevän yli 45min. Hintaa jo 45min on 90€ ja 60min 125€. 90min 180€. Olen tällä hetkellä vielä matalapalkkaisessa työssä.

Miten te muut olette toimineet ylimenevien käyntiaikojen kanssa?

Vierailija
17/24 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei siis se yliaika ole paha asia? Olen ajatellut että kun olen itse kärsinyt rajattomuudesta, niin toivoisin että terapeutti olisi jotenkin jämptimpi, ehkä oppisin itsekin siitä.

Ap

Tästä rajattomuudesta , jospa terapeutti yrittää "näyttää" sinulle rajattomuutta. Odottaa että sinä sanot "eikö meidän aika loppunut jo".

Vierailija
18/24 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos todella haluaisit, että terapiasta olisi sinulle jotain apua, et  tuijottelisi kelloa terapian aikan.

Nyt teet niin.

Sinä siis vain odotat sitä, että milloin terapia aika loppuu ja pääset lähtemään sieltä pois.

Jos olisit halukas ja innokas parantumaan, et edes huomaisi, että terapia aika alkaa olla lopussa.

Minä haluan nyt tietää, että maksaako ap:n terapina Kela vai maksaakon hän koko homman itse.

Jos Kela maksaa, niin tuollaisilta ap:n kaltaisilta pitäisi terapiat evätä kokonaan, koska he eivät käy siellä tosissaan eivätkä halua eheytyä tai saada mitään hyötyö koko terapiasta.

Pelkkiä oletuksia ja oman katkeruuden purkamista tämä sinun kommenttisi.

Vierailija
19/24 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt teet niin.

Oho, näytät tietävän yllättävän paljon muiden ihmisten elämästä! Osaatko lukea ajatuksia?

Vierailija
20/24 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tästä rajattomuudesta , jospa terapeutti yrittää "näyttää" sinulle rajattomuutta. Odottaa että sinä sanot "eikö meidän aika loppunut jo".

KYLLÄ. Tällöin ap asettaisi itse OMAT RAJANSA.

Kokeile, ap.