Koodaajaksi?
Onko järkeä? Toimiiko pikakurssit? Tekniikan alan amk-koulutus löytyy jo, mutta ko. alan työllisyystilanne on todella heikko.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa "IT-alan työvoimapula tarinoihin". Tai on pulaa, mutta niistä +10 vuotta koodanneista ammattilaisista. Aloittelijoita ei ota kukaan. En suosittele alanvaihtoa.
Olen työtön, joten on pakko tehdä alanvaihto.
Ap
Lähihoitaja tai vastaava niin työllistyminen on taattua. Toisinkuin IT-hommissa.
Muutenkin outo ajatus, että lähihoitajaksi vois mennä kuka tahansa. Tuskin pääsisin edes kouluun sisään, jos siellä on joku sosiaalisuutta vaativa pääsykoe.
Ap
Sulle kerrottiin koulutus millä saa töitä. Ei arvioitu sitä pääsisitkö sisään kouluun.
Sitähän tässä ei kysytty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa "IT-alan työvoimapula tarinoihin". Tai on pulaa, mutta niistä +10 vuotta koodanneista ammattilaisista. Aloittelijoita ei ota kukaan. En suosittele alanvaihtoa.
Tai tarkemmin: niistä +10 vuotta koodanneista ammattilaisista, jotka suostuvat työskentelemään aloittelijan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi miettiä jaksaako vääntää koodia vuosikymmeniä putkeen. Jatkuvasti pitää opetella uutta. Monet lopettaa muutaman vuoden jälkeen tai vaihtaa esimiestehtäviin.
Uuden opettelu kuuluu vahvasti IT-alaan. Hyvä pointti sieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi miettiä jaksaako vääntää koodia vuosikymmeniä putkeen. Jatkuvasti pitää opetella uutta. Monet lopettaa muutaman vuoden jälkeen tai vaihtaa esimiestehtäviin.
Uuden opettelu kuuluu vahvasti IT-alaan. Hyvä pointti sieltä!
Kuulostaa hyvältä. Kaipaan vaihtelua elämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta! Olen itse pikakurssin pari vuotta takaperin käynyt koodari. Kurssin jälkeen pärjäsin junior-tason tehtävissä, esim. www-sivujen ulkoasun muokkaamisessa, tai uusien toimintojen rakentamisessa. Työkaverit auttoivat alussa tarvittaessa kyllä. Tykkään ongelmanratkaisusta ja koodaan myös vapaa-ajallani jonkin verran. Jos haluaa yksinkertaisen ja helpon työn, koodaaminen ei ole oikea valinta. Mutta suurin osa ammattilaisista oikeasti pitää koodaamisesta ja ovat kiinnostuneita oppimaan uutta. Esim. Helsingin yliopistolla on ilmaisia kaikille avoimia verkkokursseja koodauksen alkeisiin, millä voi testata miltä koodaus tuntuu.
Hei, täällä koodattu, entinen yläasteen opo. Ohjelmointi tai oikeammin ns tuotanto jaetaan front ja Back -osiin. Pula on backend-koodaajista, niistä 10+vuotta alalla olleista. Asiakaspalvelu-tuki ym frontend-jutut ovat aloittelijoille.
Takahuoneen kokeneet hemmot koodaa C#, Python ym raskasta koodia. Ei niitä ole tarkoitettu aloittelijoille. Alalle tulija päätyy frontend-palveluihin, joissa tarvitaan Cssää, Javascriptiä ja sitten joku Android/Apple -koodi päälle, näillä pääsee töihin. Kouluissa opetetaan aivan vääriä asioita alalle tuleville, kyllä työnantaja kouluttaa Pythonin tai Ceesharpin hallintaan jos on oikea tyyppi. Toki perusrakenteet, oliokäsite ja SQL:n perusteet on hyvä hallita, näillä pärjää pitkälle
Vierailija kirjoitti:
Oppimiskyky ja oppimishalu ovat aika oleellisia. Varsinkin koodarin hommissa. Kun jonkun kielen opit kunnolla, työnantaja ilmoittaa, että nyt vaihdetaankin johonkin muuhun ohjelmointikieleen ja taas opettelet uuden kielen samalla, kun teet jo sillä uutta softaa.
Uusia kieli oppii, mutta ohjelmoinnin ja ohjelmistosuunnittelun perusperiaatteet pitää olla hanskassa. Jos on kiinnostunut koodaamisesta, voi ihan hyvin suorittaa pikakurssin ja katsoa, kiinnostiko vai ei. Ja miten hyvin kurssin selvitti. Ja jos kiinnosti ja meni hyvin, lähtee opiskelemaan it-alaa.
Mulle oli aikoinaan kaikki ohjelmistosuunnittelun sekä ohjelmoinnin kurssit helppoja. En tiedä, mikä mun aivoissani on vialla, kun musta niissä kursseissa ei ollut mitään vaikeaa. Mutta olen noin muutenkin hyvin ratkaisukeskeinen ihminen ja looginen päättelykykyni lienee kohtuullisen hyvä. Opiskeluaikana sain ammattikorkeakoulussa kaikista ohjelmoinnin kursseista kiitettävän ja joistain kursseista, joissa oli sama opettaja, olisin saanut tekemälläni harjoitustyölllä kuitattua pari muutakin kurssia. En halunnut kuitata vaan halusin tehdä niidenkin kurssien harjoitustyöt. Mutta joo, mä hurahdin jo opiskeluaikana koodaamiseen niin, että koodasin huvikseni niin itselleni kuin lapsillenikin kaikenlaisia softia. Enkä ennen opintojen aloittamista ollut nähnyt riviäkään ohjelmakoodia eli ihan tyhjästä aloitin. Nyt olen koodannut jo 20 vuotta. Ja kuulun niihin harvoihin vielä työelämässä oleviin suomalaiskoodareihin, jotka osaavat koodata jopa Mumpsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai tarkemmin: niistä +10 vuotta koodanneista ammattilaisista, jotka suostuvat työskentelemään aloittelijan palkalla.
Mieluummin vielä reilusti alle aloittelijan palkan...
Mutta jos yhtään kiinnostaa niin opiskele ihmeessä. Älä kuitenkaan tuudittaudu liikaa siihen, että pikakurssi riittää. Paljon itseopiskelua ja varsinkin harjoituksia. Tee omia projekteja. Koodaaminen, niin kuin mikä tahansa muukin asia, vaatii paljon opiskelua ja harjoittelua. Googlesta ja Youtubesta löytyy paljon hyvää opetusmateriaalia englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
... Ja kuulun niihin harvoihin vielä työelämässä oleviin suomalaiskoodareihin, jotka osaavat koodata jopa Mumpsilla.
Joo, meitä on vielä joitain tänne kellariin harmaantuneita, jotka saavat palkkaa. Aloitin kuusnelkun basicilla, sitten tuli pc ja Pascal, sen rinnalle visual BASIC ja C++ ja oliot. Aivoja on pitänyt vääntää uuteen asentoon parin vuoden välein. Nyt helpottaa kun pääasiassa tietokantaliittymiä vain suunnittelen, eihän nykyään tarvi paljon koodata, kone tekee, kun kertoo suunnittelusoftalle mitä tarvitaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Ja kuulun niihin harvoihin vielä työelämässä oleviin suomalaiskoodareihin, jotka osaavat koodata jopa Mumpsilla.
Joo, meitä on vielä joitain tänne kellariin harmaantuneita, jotka saavat palkkaa. Aloitin kuusnelkun basicilla, sitten tuli pc ja Pascal, sen rinnalle visual BASIC ja C++ ja oliot. Aivoja on pitänyt vääntää uuteen asentoon parin vuoden välein. Nyt helpottaa kun pääasiassa tietokantaliittymiä vain suunnittelen, eihän nykyään tarvi paljon koodata, kone tekee, kun kertoo suunnittelusoftalle mitä tarvitaan...
Niinpä. Joskus on vaikeaa päästä eroon niistä Jeesuksen aikaisista jutuista. Edes sen jälkeen, kun osaajat on eläköityneet ja pitäisi kaiken olla jo uusinta uutta. Mun Mumps-osaamistani on jo ostettu alihankintana isompaan firmaan. Frontendit on uusia, mutta tietokanta ja backendit keskiajalta. Mielenkiintoista on, että Apotissa eli siis Epicissä pohja on Mumpsia :D Mutta en ole tekemässä hommia Apottiin vaan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voi oppia:
https://duunitori.fi/tyoelama/mimmit-koodaa-eveliina-uratarina
.
Ei tuo tarinan henkilö nyt aivan pystymetsästä tullut koodariksi, sillä softa- ja rauta-asennukset kuitenkin liippaavat lähempää koodaamista kuin esim. kaupan kassana toimiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voi oppia:
https://duunitori.fi/tyoelama/mimmit-koodaa-eveliina-uratarina
Pe rseeseen ky rpää tuommosille.
Koodasin paljon nuorena ja olin kiinnostunut siitä. Sitten menin kouluun opiskelemaan koodaamista. Lopetin koulun kesken enkä ole sen jälkeen koodannut riviäkään koodia. Näinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Musta ei tullut koodaria, vaikka 3 vuotta opiskelin datanomiksi ja päivät yöt yritin koodata mm. Javascriptiä, C#, PHP, SQL, Pythonia... Tutkinnon sain rimaa hipoen läpi.
Ei ihme että koodareista on niin hirveä pula, se vaatii niin älytöntä keskittymiskykyä ja kiinnostusta jota ei suurimmalla osalla ole.
Olen ollut koodarina kohta 30v.
Itse opiskelin joutessani, kun en töitä saanut koulun jälkeen. Koulutus on ihan toiselle alalle.
Minulla on mm. keskittymishäiriö ja sosiaalisia ongelmia.
Ensimmäisen työpaikan jälkeen en ole tarvinnut hakemuksia laittaa, vaan minut on aina pyydetty uuteen paikkaan.
Aloittajalle vielä....oleellista on innostus, oppimiskyky sekä sillä tavalla loogista päättelykykyä ja ongelmanratkaisukykyä, ettei ole sormi suussa jokaisen ongelman kanssa. Kuten kommentissani 28 jo kerroin, en ennen opintojen alkua ollut nähnyt riviäkään ohjelmakoodia. Ja olin opinnot aloittaessani 38 v sairaanhoitaja-yh-äiti. En olisi ikinä voinut kuvitellakaan - en edes opinnot aloittaessani - että musta tulisi koodari. Mutta niin vaan kävi.
Vierailija kirjoitti:
IT-alalla on muitakin töitä koodaajien lisäksi.
On, mutta vain niistä oikeasti koodaustaitoisista on pulaa, tai sitten vastaavan kovan ammattitaidon hankkineista, esim. serveriylläpitäjistä. Esim. projektipäälliköistä ja muusta managerista on selvä ylitarjonta, alan organisaatiorakenteet on ohentuneet huomattavasti.
Ite olen ohjelmistotekniikan diplomi-insinööri ja väitän, että samantasoisen koulutuksen voi hankkia netin kautta MooC-kursseilla. Helsingin yliopiston peruskurssia moni kehuu. Siitä vaan tekemään, nopeasti huomaat kyllä, onko sun ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, katsos kun useimmiten noi projektit menee persiilleen niin ei ole halua maksaa tyhjästä. Tolle huippu cawboy koodarille voi toki maksaa sen kymppi tonnin kuussa.
Katso vaikka tämä. Mutta pidä kiirettä.
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/aw-academy-intensiivikoulutus-ja-tyo…
En usko, että pikakursseista on apua. Suomessa on kuitenkin tarjolla laadukasta opetusta ilmaiseksi, joten mikset hyödyntäisi sitä? Aloita vaikka tällä: https://ohjelmointi-21.mooc.fi/. Kurssin jälkeen voit sitten miettiä, onko sulla taipumusta alalle. Jos on, niin sitten alat opiskelemaan aihetta laajemmin.