Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästätte ruokakuluissa?

Vierailija
26.05.2021 |

Sekä kaupassa että kotona: jatkatteko liharuokia jollakin kasvisproteiinilla jne. Vinkit kehiin!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietoisesti säästä, syön sitä mitä haluan. Jokapäivä lihaa tai kalaa. Yksinasuvana ja isompia ruoka määriä tehdessä, automaattisesti vain sattuu säästymään. Syön aina samaa ruokaa 3-4 päivää ja syön 1 tai 2 kertaa päivässä.

Vierailija
22/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa tilataan ruoka prismasta kotiin.

Siinä pitää suunnitella koko viikon ruokalista ja jää kaikki ylimääräiset heräteostokset pois. Säästyi 75€/kk, kun korona pakotti tähän. Nyt menee noin 100€/kk kotiinkuljetuksineen. Lisäksi säästyy aikaa, hermot ja laihtuu, kun heräteostoksina tuli lähinnä herkkuja.

Jos vielä pitäisi säästää, niin vähemmän lihaa, kalliit jogurtit ja vanukkaat halvempaan ja vielä tarkempi suunnittelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän montaa naista yhtä aikaa, joten käyn jokaisella syömässä mahan täyteen. Kiva kun saa ilmaiset seksitkin kaupan päälle.

Vierailija
24/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti vähentämällä syömistä. Jos rahat on loppu kokonaan, niin silloin ei sitten syödä ollenkaan. Kolmen päivän jälkeen alkaa heikottamaan ja kädet vähän tärisee. Viisi päivää on pisin aika syömättä (tai oli mulla 7 näkkileipäpalasta). Onneksi ei ole kuin oma suu ruokittavana.

Oikeesti? Onko Suomessa vielä ihmisiä, jotka joutuu olemaan päiväkausia syömättä, kun ei ole rahaa. Poislukien tietysti asunnottomat narkit ja alkoholistit, jotka käyttävät rahansa mielummin päihteisiin.

Tervetuloa todellisuuteen. Ei köyhyys Suomesta mihinkään ole kadonnut. Varsinkin yöksenneköhän Pienituloiset on vaikea selvitä pakollisista menoista.

Mihin käytät rahasi jos ruokaan ei ole varaa?

Vierailija
25/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti vähentämällä syömistä. Jos rahat on loppu kokonaan, niin silloin ei sitten syödä ollenkaan. Kolmen päivän jälkeen alkaa heikottamaan ja kädet vähän tärisee. Viisi päivää on pisin aika syömättä (tai oli mulla 7 näkkileipäpalasta). Onneksi ei ole kuin oma suu ruokittavana.

Oikeesti? Onko Suomessa vielä ihmisiä, jotka joutuu olemaan päiväkausia syömättä, kun ei ole rahaa. Poislukien tietysti asunnottomat narkit ja alkoholistit, jotka käyttävät rahansa mielummin päihteisiin.

Tervetuloa todellisuuteen. Ei köyhyys Suomesta mihinkään ole kadonnut. Varsinkin yöksenneköhän Pienituloiset on vaikea selvitä pakollisista menoista.

Itsellä ei ole tuo tilanne, mutta tätini elää yksin pienen sairaammilleen turvin. Pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vakuutukset, puhelin, matkakortti, lääkkeet jne.) Jälkeen hänelle jää n. 160 e/kk ruokaan ja muihin menoihin. Pärjää kyllä sillä, kun tarkasti ostaa, mutta mitään yllättäviä menoja ei voi tulla.

Vien silloin tällöin tuliaisina ison ruokakassin ja autan korjauksissa tai kirpparihankinnoissa.

Vierailija
26/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole tuo tilanne, mutta tätini elää yksin pienen sairaammilleen turvin. Pakollisten menojen (vuokra, sähkö, vakuutukset, puhelin, matkakortti, lääkkeet jne.) Jälkeen hänelle jää n. 160 e/kk ruokaan ja muihin menoihin. Pärjää kyllä sillä, kun tarkasti ostaa, mutta mitään yllättäviä menoja ei voi tulla.

Vien silloin tällöin tuliaisina ison ruokakassin ja autan korjauksissa tai kirpparihankinnoissa.

Sairaseläkkeen

Vierailija
27/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ilmaisen aamupalan veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
28/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina ihmetyttänyt tuo, miten niin moni säästää käymällä kerran viikossa kaupassa ja suunnittelemalla ruokalistan etukäteen. Meillä kun säästäminen toimii juuri toisin päin, ei suunnitella mitään etukäteen. 

Käyn kaksi kertaa viikossa kaupassa, ja kauppalistallani on tietty leivät, maidot sun muut, mutta ruoat suunnittelen vasta kaupassa. Tämä sen vuoksi, että teen ruoat siitä, mikä sattuu olemaan alennuksessa tai tarjouksessa. 

Muuten säästetään niin, että ei heitetä ruokaa roskiin. Esim. viikonlopusta jäi perunamuusia ja leivoin maanantaina rieskoja, joihin laitoin jääneen muusin. Meillä jäi myös pastakastiketta, ja samalla kun tein rieskoja, tein pizzapohjaa pellillisen ja laitoin pizzatäytteeksi sen pastakastikkeen. Siinä on jo välipaloja teineille  pitkälle viikkoon.

Vierailija
29/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, linssiä, papuja, soijarouhetta, täysjyvätuotteita yms.

Vierailija
30/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kauppaan etukäteen tekemäni ostoslistan kanssa, enkä poikkea siitä. Ostan vain oikeata ruokaa, en limuja, olutta, makeisia sipsejä enkä muutakaan naposteluroskaa.

Vierailija
31/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa ja kauden kasviksia. Pavut ja soijarouhe sekä -suikaleet on edullisia. Pidän kasvisruuasta, edullisuus on bonus.

Vierailija
32/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähissä ei ole ikinä rahat että ostaisin linssejä, papuja tai soijaa.

Vierailija
33/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Lähestulkoon kaikki ruoka laitetaan kotona. 

2)  Syödään valmistetut ruoat loppuun. Viisihenkisessä perheessä tämä tarkoittaa, että jollain aterialla on tarjolla kahta tai kolmeakin ruokaa, kukin voi valita mitä ottaa. Usein lapset vastaavat "mä otan vähän kaikkea!" mikä onkin ihan parasta :)

Vierailija
34/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten liharuokia (esim padat ja kastikkeet) tehdessä laitetaan reilusti enemmän kasviksia kuin ohjeessa on ja usein vähemmän lihaa. Ei olla silti jääty nälkäisiksi.

Vierailija
35/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso 10 litran kattila, teen keittoja pakastimeen.   House-merkin uunivuokia 3 kpl.  Talouspaperissa en säästä koska se helpottaa siivousta.  

Kotiruokaa, kaalilaatikko, perunalaatikko, kalakeitto ja sitä rataa.

Suunnittelu ja kirjaaminen.  Juurekset ja muut peruselintarvikkeet aina kuun alussa, yleensä aina ensin ruoka, sitten vasta muut.

Vierailija
36/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina ihmetyttänyt tuo, miten niin moni säästää käymällä kerran viikossa kaupassa ja suunnittelemalla ruokalistan etukäteen. Meillä kun säästäminen toimii juuri toisin päin, ei suunnitella mitään etukäteen. 

Tähän varmaan vaikuttaa se mitä syö. Jos syö lihaa tai kalaa, niin tarjouksia löytyy paremmin ja sen tarjoustuotteen ympärille sitten kehittää ruuan. Sama monissa maitotuotteissa.

Kasvissyöjänä niitä alennuksia ei ole juurikaan ole eli pavut, linssit yms ei oo ikinä tarjouksessa (kun ovat muutenkin halpoja). Jotain eineksiä on tietty alennuksessa, mutta ne itsessään jo niin kalliita, että eipä alennuksesta ole edes hyötyä, jos säästää haluaa. Toki katsotaan alet esim. leivistä jne, joita voi laittaa sitten pakkaseen.

Meillä tuo kerran viikossa kaupassa käyminen (tai nyt korona-aikaan ostosten tilaaminen) säästää nimenomaan siinä, että ei tuu ostettua mitään "turhaa". Eli herkkuja, juomia, jotain erikoisjuttuja jne. Ja kun on ne tehtävät ruuat tiedossa jo ennakkoon, niin ostosten teko itsessään helpottuu, kun tietää mitä pitää ostaa. Eikä ei tuu ostettua varalta mitään (= kotona oiskin ollut jo joku aines valmiina, niin sitten on tuplat).

Vierailija
37/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummin töistä perheelle ruokaa

Vierailija
38/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaan valtiolta aamupalatarpeet

Vierailija
39/39 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää niin kuin Sannukka ja maksattakaa kaikki valtiolla.

Niin minä teenkin, olen valtiolla töissä, joten valtio maksaa kaiken.

En laittaisi Marinin viaksi sitä, että aikaisemmat miespääministerit ovat olleen aamuisin nälkäisiä. Vähän (eikä niin vähänkään) tarkoitushakuista uutisointia.

Käyn kaupassa kerran viikossa, tämä johtuu mm. siitä, ettei kulu polttoainetta x2, koska kauppareissu on vähän pidempi kuin pari korttelia, eikä osu näppärästi työmatkan varrelle (teen 95% työajasta töitä etänä). Perusasiat osaan ulkoa, mutta minulla on aina mukana kauppalista, johon olen kirjoittanut ne tuotteet, jotka ovat lopussa tai loppumassa, mutta joita en osta joka kauppareissulla (ketsuppi, konetiskiaine, ruokaöljy tms). Tarkistan aina mitä löytyy tarjouksesta, ja ostan punalaputettuja tuotteita, jos ne ovat sellaisia, että meillä niitä muutenkin syödään. Valitsen mahdollisimman edullisen vaihtoehdon, mutta valintaan vaikuttaa myös se, että mikä kelpaa. En esimerkiksi osta Weetabixeja, koska lapset pitävät enemmän Rainbow'n ja Pirkan vehnämuroke-versioista. Kananmunat saattavat olla halpoja Citymarketissa, mutta en niitä sieltä osta, koska ne kerrat, kun minulla on ollut pilaantuneita munia, ne ovat olleet K-ryhmän kaupasta.

Syömme paljon leipää, esimerkiksi aamupalalla. Saan leivän ILMAISEKSI äidiltäni, joka tuo sen ovelle asti. Makeaa herkkua leivon yleensä kerran viikossa, mutakakkua, mokkapaloja, kauralastuja, muffinsseja tms, niitä on sitten tarjolla muutaman päivän kunnes loppuvat. Saamme myös osan vuodesta perunat ja porkkanat vanhemmiltani ilmaiseksi (lapset käyvät keväällä istuttamassa perunat yhdessä isovanhempiensa kanssa, sen verran se meille maksaa).

Käytän edullisia kasviksia, kaalia, porkkanaa, lanttua, punajuurta. Kasvatan itse kaikki valkosipulit, kesän salaatit, jonkin verran tomaattia ja kurkkua (kurkkusäilykkeet teen itse) sekä yrtit. Kasvimaa ja kasvihuone eivät sinänsä tuo säästöä, niiden ylläpito maksaa, mutta ne helpottavat ruokahuoltoa: ei tarvitse mennä elokuu-marraskuu välillä kauppaan, jos jääkaappi on tyhjä, vaan aina löytyy perunaa, juureksia, yrttejä, papuja jne. Niistä saa aika laajalla skaalalla tehtyä erilaisia ruokia, ja jos on tilavassa pakastimessa kotivaraa, niin vielä laajempi skaala on mahdollinen. Kasvatan myös mansikoita, ihan sen takia, että pystyn sitten elo-syyskuussa tarjoamaan lapsille joka päivä sen kourallisen marjoja, kaupasta ei tule niitä ostettua (tämä on testattu monena kesänä).

Loppukesä ja syksy meillä syödään liki joka aterialla sieniä, ja talvella sieniä syödään kerran viikossa. Ne korvaavat usein lihan, tai ainakin osan siitä. Sienet kerään lasten kanssa lähimetsästä, ei kulu bensaa siihen. Osan kuivaan, mutta suurimman osan pakastan.

Valitettavasti ei kalasteta, mutta jonkin verran saamme riistaa korvaukseksi metsän käytöstä paikalliselta jahtiporukalta.

Teen suurimman osan ruuista itse alusta alkaen (en esimerkiksi käytä valmiita perunapakasteita lukuunottamatta ranskanperunoita, joita olen liian laiska itse tekemään), käytän paljon kasviksia. Meillä syödään myös puuroja, pannukakkua, lettuja jne, mitkä ovat erittäin edullisia valmistaa, ja niiden kanssa on yleensä omatekoista hilloa (paitsi jos on suolainen täyte).

Toisaalta sitten käytän myös reippaasti rahaa, jos tuote on mielestäni sen arvoinen. Ostan oliiviöljyn suoraan tuottajalta Italiasta (melkein suoraan:toimittaa sitä sukulaiselleen joka asuu Suomessa ja ostan sitten tältä). Se on niin hyvää, että sitä voi juoda suoraan "pullon suusta".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme