Miten toimii tontin lahjoitus?
Miten ja missä voi hoitaa, kun mummo lupasi lahjoittaa minulle tontin? Tontti on pieni, lähes arvoton, keskellä ei mitään, eli ehkä sille voisi kirjata vaikka 1000e arvoksi.
En nyt edes tiedä, onko mummolla tästä joku paperi itsellään olemassa ja tallessa, vai onko sellainen paperi pankissa, vai pitääkö sellainen paperi hankkia jostain (mistä?). Ja hoidetaanko tämmöiset asiat pankissa? Mulla ja mummolla on sama pankki, jos se jotenkin auttaa tilannetta. Voiko nämä korona-aikana hoitaa jotenkin etänä, valtakirjalla tms vai pitääkö mummon vaivautua pankkiin? Nettipankkitunnuksia sillä ei ole. (Jos tämä pankissa hoidetaan). Mitähän tämmöisen asian hoitaminen mahtaa maksaa?
Jonkun kiinteistövälittäjän arvio tontin hinnasta. Mutta se maksaa helposti viisi sataa ( kokemusta on).
Tai sitten voit perustella sitä lähiseudun tonttien hinnoilla.
Kolmas vaihtoehto on vaan ilmoittaa joku käyväksi katsomasi hinta. Verottaja sitten päättää, että kelpaako vai tuleeko päälle lahjaveroa. Näin minä tein kun lahjoitin toisen tontin, eikä verottaja kysellyt mitään. Ei niitä noin pikkujutut kiinnosta sen vertaa että selvittelisivät hintoja. Ei tehty edes lahjakirjaa kun arvo / lahjansaaja oli alle 5000. Pidätin hallintaoikeuden eliniäksi. Siitähän voi luopua jos on tarvetta ja se on sitten oma lahjansa. Verottaja saa lainhuudon kautta tiedon omistan vaihdosta.
Jos tontti on tosiaan jossain korvessa eikä se ole rantatontti, voit haarukoida hintaa sikäläisen maapohjan ja puuston arvoilla.