Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saa ihmiset ostamaan mökin korona-aikaan??

Vierailija
25.05.2021 |

??

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tosiaan, mikä ihme saa ihmiset haluamaan ostaa mökin, kun vaihtoehto on kökkiä kotona? Onpa hankala kysymys toden totta.

Miksi kotona "kökitään " ja mikä se onni siellä mökillä on?

Sanoo ihminen, joka ei koskaan ole mökillä käynytkään? Suomalaisilla on eniten kesämökkejä koko pohjoismaista. Moni siellä ihan viihtyy onnellisena, onko sulta pois?

Meillä on oma mökki. Tiedän varsin hyvin mitä se mökkeily on. Siksi en ymmärräkään, että sinne pitää nyt lähteä töitä tekemään. Miksi ihmiset asuu niin, että se tuntuu joltain kökkimiseltä?

Tuskinpa ne itse ajattelee kökkivänsä, sä tulkitset sen niin. Sulla ehkä huono mökki, monella muulla ei. Moni on mieluummin mökillä, kun ei tarvitse toimistolle lähteä.

En minä tuota kökkimistä ensimmäisenä täällä maininnut. Mökkimme on aika perus, ehkä 70 m2 Saimaalla, sähköt, pääosin puulämmitys, erillinen sauna, ei juoksevaa vettä, kompostoiva käymälä. En minä sinne töihin lähtisi. Joillain on ilmeisesti varaa ylläpitää kahta omakotitaloa, sillä ei tuota oikein muu selitä.

Vierailija
42/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saa helposti, eikä monikaan kestä elämää pelkästään kotona itsensä ja perheensä kanssa. HArva keksii mitään, mitä kotona vois tehdä. Virikkeisiin on totuttu ja niitä korvataan  nyt mökkielämällä.

Sijoituksena huono mökkien hintojen kivutessa ylös, mutta eiköhän niitä taas myydä pois jonkun vuoden kuluttua tappiollakin.

Pitkäaikaisten vuokramökkien hinnat ovat kovemmat kuin ostomökin, joten moni varmasti laskee mökin ostamisen olevan muutamaksikin vuodeksi edullisempi ratkaisu kuin vuokramökki.

Media tyrkytti idyllisiä kuvia etätöistä mökillä ja varmasti osin myös siksi, että sillä saataisiin ihmisiä viemään rahaa koronan aikana myös pienille maaseudun paikkakunnille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tosiaan, mikä ihme saa ihmiset haluamaan ostaa mökin, kun vaihtoehto on kökkiä kotona? Onpa hankala kysymys toden totta.

Sanoo ihminen, joka ei koskaan ole mökillä käynytkään? Suomalaisilla on eniten kesämökkejä koko pohjoismaista. Moni siellä ihan viihtyy onnellisena, onko sulta pois?

Meillä on oma mökki. Tiedän varsin hyvin mitä se mökkeily on. Siksi en ymmärräkään, että sinne pitää nyt lähteä töitä tekemään. Miksi ihmiset asuu niin, että se tuntuu joltain kökkimiseltä?

Aika monet asuvat kaupungeissa kerrostaloissa. Kotona ei harrasteta vaan kodin ulkopuolella. Pandemia-aikana harrastukset ovat olleet tauolla. Mökillä on usein paljon erilaista tekemistä. Voi vaikka opetella erilaisia puutöitä tms. Kerrostaloasunnoissa ei ole tiloja sellaiseen. Asuin 1980-luvulla kerrostalossa, jonka alakerrassa oli kerhohuone. Sieltä löytyi mm höyläpenkki eli sinne pystyi menemään nikkaroimaan. Nykyisin kerrostaloissa ei ole tällaisia tiloja eikä höyläpenkkiä yms voi hankkia kerrostaloasuntoon. Mökille voi. Tekemisen puute tuntuu kökkimiseltä. Mutta joku jo kirjoittikin, että monethan tekevät nyt kotona remonttia. Eli heillä on tekemistä. Mullakin on keittiön ja työhuoneen remontti menossa. Niin ja en omista mökkiä enkä sellaista aio hankkiakaan. 

Eikö silloin kannattaisi hankkia koti jossa viihtyy? Voisi nikkaroida milloin tahansa. Mä en vaan tajua tätä kahden kodin yhdistelmää, eli asunto jossa ei voi tehdä mitään, ja sitten mökki jonne mennään etätöihin ja tekemään kaikkea sitä mistä nauttii. Tämä on se pointti, jota en tässä mökkihuumassa ymmärrä. Ihmiset halunneet aina vaan parempiin ja mukavempiin koteihin, mutta nyt halutaan jotain askeettisempaa yhtäkkiä.

Mä tajuan, vaikka en ole tippaakaan mökki-ihminen. Monille tämä pandemiavuosi on ensimmäinen kerta, kun tekevät etätöitä. Teknisesti etätyö on ollut aiemminkin mahdollista, mutta työantaja ei ole antanut siihen lupaa. Vielä ei myöskään tiedetä, jatkuvatko etätyöt vielä pandemian jälkeenkin. Jos eivät jatku vaan työnantaja vaatii tulemaan taas toimistolle, ei ole järjevää ostaa omakotitaloa jostain kauempaa, koska sitten työmatka muuttuu pidemmäksi. Kyllähän ihmisiä on nyt pandemian aikana muuttanutkin, jos työnantaja on jo ilmoittanut, että etätyöt jatkuvat pandemian jälkeenkin. 

Vierailija
44/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet asuvat kaupungeissa kerrostaloissa. Kotona ei harrasteta vaan kodin ulkopuolella. Pandemia-aikana harrastukset ovat olleet tauolla. Mökillä on usein paljon erilaista tekemistä. Voi vaikka opetella erilaisia puutöitä tms. Kerrostaloasunnoissa ei ole tiloja sellaiseen. Asuin 1980-luvulla kerrostalossa, jonka alakerrassa oli kerhohuone. Sieltä löytyi mm höyläpenkki eli sinne pystyi menemään nikkaroimaan. Nykyisin kerrostaloissa ei ole tällaisia tiloja eikä höyläpenkkiä yms voi hankkia kerrostaloasuntoon. Mökille voi. Tekemisen puute tuntuu kökkimiseltä. Mutta joku jo kirjoittikin, että monethan tekevät nyt kotona remonttia. Eli heillä on tekemistä. Mullakin on keittiön ja työhuoneen remontti menossa. Niin ja en omista mökkiä enkä sellaista aio hankkiakaan. 

Eikö silloin kannattaisi hankkia koti jossa viihtyy? Voisi nikkaroida milloin tahansa. Mä en vaan tajua tätä kahden kodin yhdistelmää, eli asunto jossa ei voi tehdä mitään, ja sitten mökki jonne mennään etätöihin ja tekemään kaikkea sitä mistä nauttii. Tämä on se pointti, jota en tässä mökkihuumassa ymmärrä. Ihmiset halunneet aina vaan parempiin ja mukavempiin koteihin, mutta nyt halutaan jotain askeettisempaa yhtäkkiä.

Minä taas en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ihmisiä.

Avainsana on vaihtelunhalu. Minulla on oikein kiva neliö stadissa. Viihdyn kotona, ja silti on kevään tullen mahtava oleilla mökillä luonnossa ja isossa puutarhassa. Molempi parempi.

Kaupungissa - siis pk-seudulla ja muissa isoissa kaupungeissa on lisäksi ison omakotitalon osto miljoonaprojekti. Tilaa on helpompi hankkia maalle mökin muodossa kuin kaupunkiin. Kaupungissa on duuni ja hyvät koulut lähietäisyydellä, joten siellä asuminen arkena on silti monelle parempi vaihtoehto kuin suhata ruuhkassa aamuin illoin kehyskuntiin. Ja normiaikana kaupungissa on sosiaalista elämää, kulttuuria ja muuta sellaista, jota ei Vihdin perukoilta löydy.

Maalle on kiva siis mennä välillä, itse en jaksaisi asua siellä pysyvästi.

Menikö jakeluun, vai meinaatko vängätä ja äimistellä asiaa vielä pitkäänkin, ap?

Vierailija
45/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle tylsyyden kestäminen on sietämätöntä.

OT, mutta tämän muuten huomaa töissä:  kovaan ääneen valitetaan kun ei ole mitään tekemistä (huom: ne oikeasti ahkerat tekee samaan aikaan löytämiään lisähommia) ja sitten kun töitä ilmaantuu, lähdetään pitämään kahvitaukoa tai selataan keskittyneesti puhelinta ja annetaan hommien kasaantua.

Vierailija
46/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilyssä on samaa fiilistä kuin matkustelussa. Mökillä olo tuntuu lomalta vaikka pitääkin tehdä töitä. 

Vierailija
47/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, vaikka viihtyisikin kotona. Siksihän porukat matkustaakin. Meilläkin oli aikoinaan mökki vaikka asuttiin jo maalla isoine pihoineen ja järvenrannalla. 

Vierailija
48/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi nuori vielä, ehkä teini-ikäinen, kun huomasin että kaveriporukoiden kanssa vuokramökeillä ja laavuilla remutessa rentouduin aivan eri tavalla kun kotona kaupungissa (kotikaupunkini ei edes ollut iso). Siitä lähtien olen säännöllisesti, kerran pari vuodessa, käynyt vuokramökeillä ja kyllä ne vain rentouttavat hirveästi. Oma rauha, luonto lähellä, aivan eri puuhat kuin kaupungissa (joku puiden pilkkominen, saunan lämmitys, huussi, veden kantaminen saunaan, melko alkeellinen ruuanlaitto, nuotiolla istuminen, soutelu, uiminen, pilkkiminen...). Olen jo kauan halunnut mökin, ei vaan vieläkään ole varaa :D

Rakastan silti helppoa, kaunista ja kompaktia kaupunkikotiani, mutta ikkunasta näkyy vilkas autotie. Haluan siis molemmat!

Vierailija
49/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tosi nuori vielä, ehkä teini-ikäinen, kun huomasin että kaveriporukoiden kanssa vuokramökeillä ja laavuilla remutessa rentouduin aivan eri tavalla kun kotona kaupungissa (kotikaupunkini ei edes ollut iso). Siitä lähtien olen säännöllisesti, kerran pari vuodessa, käynyt vuokramökeillä ja kyllä ne vain rentouttavat hirveästi. Oma rauha, luonto lähellä, aivan eri puuhat kuin kaupungissa (joku puiden pilkkominen, saunan lämmitys, huussi, veden kantaminen saunaan, melko alkeellinen ruuanlaitto, nuotiolla istuminen, soutelu, uiminen, pilkkiminen...). Olen jo kauan halunnut mökin, ei vaan vieläkään ole varaa :D

Rakastan silti helppoa, kaunista ja kompaktia kaupunkikotiani, mutta ikkunasta näkyy vilkas autotie. Haluan siis molemmat!

Ainiin ja se tärkein unohtui! Mökillä olen TAVOITTAMATTOMISSA. Kaupungissa kaikki tutut tietävät missä asun, ja päivittäin oli raskaan työn päälle jos jonkinmoista kahvittelua, mitä en oikeasti olisi jaksanut, mutta pakko oli. Nyt olen vuoden viihtynyt onnellisesti keskenäni, ja kauhistuttaa normaaliin arkeen ja siihen höykytykseen palaaminen. Mökillä saa olla vain omissa oloissaan :)

Vierailija
50/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteistö välittäjä (huijarit) teki tilin koronalla. nyt jo povataan että kahden vuoden päästä on suurin osa on pakko myynnissä. hyvin loivat osto hysterian. koko ammatti kunta ovat täysiä loisia. saivathan purku kuntoisistakin siivut välistä. kait vielä ely tukiakin

Vierailija
51/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja se tärkein unohtui! Mökillä olen TAVOITTAMATTOMISSA. Kaupungissa kaikki tutut tietävät missä asun, ja päivittäin oli raskaan työn päälle jos jonkinmoista kahvittelua, mitä en oikeasti olisi jaksanut, mutta pakko oli. Nyt olen vuoden viihtynyt onnellisesti keskenäni, ja kauhistuttaa normaaliin arkeen ja siihen höykytykseen palaaminen. Mökillä saa olla vain omissa oloissaan :)

Tämä.

Hyvällä omatunnolla voi sulkea puhelimenkin. Voi sen sulkea kaupungissakin mutta silti jää olo että täytyisi olla tavoitettavissa. 

Korona-aika nyt osoittanut että olen parhaimmillani yksin ja kaukana kaupungista.

Vierailija
52/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tajuan, vaikka en ole tippaakaan mökki-ihminen. Monille tämä pandemiavuosi on ensimmäinen kerta, kun tekevät etätöitä. Teknisesti etätyö on ollut aiemminkin mahdollista, mutta työantaja ei ole antanut siihen lupaa. Vielä ei myöskään tiedetä, jatkuvatko etätyöt vielä pandemian jälkeenkin. Jos eivät jatku vaan työnantaja vaatii tulemaan taas toimistolle, ei ole järjevää ostaa omakotitaloa jostain kauempaa, koska sitten työmatka muuttuu pidemmäksi. Kyllähän ihmisiä on nyt pandemian aikana muuttanutkin, jos työnantaja on jo ilmoittanut, että etätyöt jatkuvat pandemian jälkeenkin. 

Tuossahan se hienous just piilee. Mökki on ostettu etätyötä varten ja sitten tuleekin käsky toimistolle. No mutta tulipahan ostettua kun muillakin on.

Vierailija
53/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ja taas myydään kirjoitti:

kiinteistö välittäjä (huijarit) teki tilin koronalla. nyt jo povataan että kahden vuoden päästä on suurin osa on pakko myynnissä. hyvin loivat osto hysterian. koko ammatti kunta ovat täysiä loisia. saivathan purku kuntoisistakin siivut välistä. kait vielä ely tukiakin

Ihan vapaaehtoisesti on jokainen mökkinsä ostanut. Miksi ne missään pakkomyynnissä olisi jatkossakaan? Kuka pakottaa? Ja mitä nuo "ely tuet " ovat?

Vierailija
54/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Näyttääkö se netflix tai mobiilipeli jotenkin paremmalta mökillä kuin kotona?  Siitähän on kyse useimmilla näistä kotonakökkijöistä.

No onhan siinä aika iso ero jos koti on kerrostalossa kaupungissa ja mökki järven rannalla maalla. Vanhempien mökin pihassa kasvaa mustikoita ja luonnonsuojelualue alkaa 50 m päässä, kaupungissa on parveke ja ratikka 50 m päässä.

No miksi asuu sitten niin ankeasti? Mustikat on syötäviä muutaman viikon ajan joten ne ei kenenkään viihtyvyyttä lisää niin että pitäis mökille muuttaa.

Ei koti ole ankea, valittu ihan sillä perusteella että palvelut lähellä ja pääsi hyvin liikkumaan töihin. Eivätkä halua tehdä enää lumitöitä jne joten luopuivat ok-talosta, mutta mökillä tykkäävät olla paljonkin lämpimämpinä vuodenaikoina.

Ei voi oikeasti olla niin vaikea ymmärtää miksi ihmiset haluavat mökkeillä?

Vierailija
55/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hokevat, että matkailu ei ole mahdollista. Kyllä se vaan on ollut jo pitkään, kohteesta riippuen.

Ja juu, meilläkin koronavuoden aikana rempattiin keittiö lattiasta kattoon, yksi kylppäri samoin. Mutta saman vuoden aikana vietettiin paljon aikaa ulkomailla ”mökillä”, jossa todellakin on kaikki mahdolliset herkut. Kas, kun ne etätyöt voi tehdä missä vaan.

Vierailija
56/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vastan sopiva, sopivalla paikalla.

Vierailija
57/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat pohjimmiltaan metsäkansaa, joten se selittää tarpeen vetäytyä luonnon helmaan. Ketjukin todistaa sen: kaupungissa ei osata tehdä mitään, ei laittaa puhelinta kiinni, ei sanoa ei. Mökki on oltava. Tämä geenivirhe ei sinänsä selitä sitä, että miksi sinne luontoon on juuri nyt pitänyt päästä (lue aloitus).

Vierailija
58/58 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia, osa on elämäänsä tyytyväisiä ilman mökkiäkin.

Rakastan matkustelua ja AURINKOA, minulle parasta lomaa on chilli meno rannalla lojuen/meressä snorklaten, ja ruuat haluan nauttia valmiina ravintolassa.

Pidän myös kaupunkilomista (olen historia-friikki, linnat/museot/kirkot kiinjostavat paljon), mutta jos haluan kunnolla vain rentoutua, niin rantaloma on siihen paras valinta.

En kaipaa lomalta yhtään mitään "puuhastelua"/hyttysiä/sadetta/ulkovessaa tmv. tuo kuulostaa lähinnä maanpääliseltä h-vetiltä.

Mutta ymmärrän että yksi tykkää toisesta, ja toinen toisesta.