Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhurit ja kissanystävät, kysymys teille!

Vierailija
25.05.2021 |

Onko kellään muulla ollut suunnitelmissa tai toteuttanut ulkoiluhäkkiä? Itse rakennan kissoille ulkoilutarhaa ja nyt mietin kasvillisuusasioita. Alueella oli ennenstään nurmea, mutta sen olen nyt kuorinut pois. Ajatuksena se, että sieltä häkin sisältä on hankala leikata ruohoa ja mitään ryteikköheinikkoa en sinne halua. Suunnitelmana on siis lisätä tuohon maahan hiekkaa ja sitten kuntta päälle. Häkissä on verkkokatto. Mutta itse kysymyksiin:
-löytyykö jotain alle 2m kasvavaa tukevarunkoista puuta/ pensasta, jossa kissat voisivat kiipeillä?
-Eteläseinustalle haluaisin jonkin varjoa tuovan köynnöskasvin, mitä suosittelisit?
-mitä laittaisit häkin reunustoille (ulkopuolelle)?
-olisiko tuon puun/pensaan lisäksi jotain kasveja, joita suosittelisit sisäpuolelle?
-millä estän vapaana liikkuvia kissoja härnäämästä omiani? Onnistuisiko jollain rakenteellisella ratkaisulla tai kasveilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyn tällaista. Oletko ajatellut hankkia tai rakentaa vaikkapa itse kissojen koppia ulkoiluhäkkiin? Se olisi hyvä sateensuoja. Tai semmoinen lämpökoppi kylmillä säillä?

Vierailija
2/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nurmikko aitauksessa, sinne pääsee portista ajaan sen. Kisut tykkää jahdata nurmikon itikoita. Meillä on itse puunrungoista rakennettu kiipeilyteline. Aidassa ei ole mitään näköesteitä, kissoille tai meille. Täällä päin ei ole vapaana kulkevia kissoja ongelmaksi saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä facebookin kissatarharyhmään

Vierailija
4/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa liittyä facebookin kissatarharyhmään

Kiitos vinkistä!

ap

Vierailija
5/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin sahatun puunrungon kiipeilyä varten. Puun tai pensaan kasvaminen tarpeeksi tukevaksi vie n. 10 vuotta jos et tuota paikalle täysikasvuisena.

Mitä laitatkin sisäpuolelle, kissat syövät. Joten varmistaisin että ei ole myrkyllistä. Meillä on vain heinää.

En usko että vapaat kissat kiusaavat. Jotain murinoita voi vähän tulla puolin ja toisin, mutta se on kissan elämää.

Vierailija
6/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyn tällaista. Oletko ajatellut hankkia tai rakentaa vaikkapa itse kissojen koppia ulkoiluhäkkiin? Se olisi hyvä sateensuoja. Tai semmoinen lämpökoppi kylmillä säillä?

Juu tarkoitus on tehdä myös jonkinlainen säänsuojakoppi. Olen miettinyt vesivanerista rakennettua, mutta millähän sen uskaltais pehmustaa? Jollain ulkotuoliin tarkoitetulla pehmusteella varmaan, sen voi sitten vaikka vaihtaa vuosittain, ettei homehdu...

ap

Vierailija
7/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin sahatun puunrungon kiipeilyä varten. Puun tai pensaan kasvaminen tarpeeksi tukevaksi vie n. 10 vuotta jos et tuota paikalle täysikasvuisena.

Mitä laitatkin sisäpuolelle, kissat syövät. Joten varmistaisin että ei ole myrkyllistä. Meillä on vain heinää.

En usko että vapaat kissat kiusaavat. Jotain murinoita voi vähän tulla puolin ja toisin, mutta se on kissan elämää.

Onkin muuten vaikee varmistaa, että mitkä kasvit on kissoille turvallisia. Listoja myrkyllisistä kasveista löytyy, mutta ne tuskin on täydellisiä.

ap

Vierailija
8/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkin muuten vaikee varmistaa, että mitkä kasvit on kissoille turvallisia. Listoja myrkyllisistä kasveista löytyy, mutta ne tuskin on täydellisiä.

ap

Niin on. Turvallisista sisäkasveista on lista mutta ulkokasveista en ole löytänyt.

Vierailija
9/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiks se olisi kätevämpää pitää se muuten kasvittomana, mutta kylvää vaikka joka kesä rairuohoa, herneitä tms. ruukuissa/istutuslaatikoissa sinne?

Vierailija
10/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiks se olisi kätevämpää pitää se muuten kasvittomana, mutta kylvää vaikka joka kesä rairuohoa, herneitä tms. ruukuissa/istutuslaatikoissa sinne?

Rikkaruohottuu kyllä tosi nopeesti, siksi ajattelin sitä kunttaa.

ap

Vierailija
11/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan mitään liljakasveja laita. Ovat kissoille tappavan myrkyllisiä ihan pieninäkin annoksina. Jopa niiden siitepöly on kissoille vaarallista.

Vierailija
12/12 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rikkaruohottuu kyllä tosi nopeesti, siksi ajattelin sitä kunttaa.

ap

Ja siihen kuntan alle 15 cm hiekkaa ja suodatinkangas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme