Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on keinot loppu! 5v tyttöni ei osaa leikkiä nätisti muiden kanssa, aina tulee riitaa ja tyttö tekee kiusaa.

Vierailija
19.08.2006 |

Yleensä heittää hiekkaa toisten päälle, tönii ja tuuppii. Arvatkaa onko asiasta sanottu! On huudettu kitarisat levällään, puhuttu nätisti ja kun mikään ei tunnu auttavan, nykyään rangaistuksena on päivän kestävä aresti, jolloin ei saa mennä taloyhtiön pihalle leikkimään.

Joka kerta tyttö itkua vääntäen lupaa enää olla tekemättä niin, mutta jo parin kolmen päivän päästä sama tilanne edessä. Kun olen kysynyt, miksi hän tuuppasi Ellin liukumäen rappusia alas tai miksi heitti Santerin päälle hiekkaa, niin hän sanoo, ettei tykkää Ellistä eikä Santerista. En ole huomannut, että he olisivat kiusanneet tyttöä.

Eilen tyttö tuli itkien kotiin ja sanoi, että Jenna oli potkinut häntä. Kun kyslin tarkemmin, tyttö vastasi loogisesti ja ajattelin, että näin on tosiaan käynyt. Kun kysyin, mitä hän on tehnyt, vastasi kirkkain silmin, että ei mitään. Ei kuulemma töninyt eikä tuuppinut tms.

Lähdettiin selvittämään asiaa Jennan kotiin, niin kävi ilmi, että tyttöni oli ensin heittänyt hiekkaa naamalle ja potkaissut itse Jennaa jalkaan. Suutuin tästä niin, että jäi iltapalat syömättä ja mentiin kaikki pahalla mielellä nukkumaan =// Ja taas napsahti arestia...

Mulla on keinot ihan loppu! Arestista ei tunnu olevan mitään hyötyä! Onko lapsestani kehkeytymässä joku nuorisorikollinen?? mielestämme olemme kasvattaneet hänet hyvin, mutta ilmeisesti ollaankin pahasti epäonnistuttu... Pitääkö mun olla kokoajan varjona tyttöni perässä kun hän leikkii ulkona muiden kanssa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten on niin, että kaverit suuttuvat helpommin. Mun tytön kaveri (ovat kans 5-v) on tosi kova välillä esim. lyömään tai haukkumaan, mut mun tyttö ei niin välitä, vaan jatkaa omia leikkejä. Jos taas mun tyttö vaikka lyö tätä kaveria, niin on heti kantelemassa äidilleen tai sitten mulle. Oon joskus sanonut, että kumpikin ootte tehnyt samoin, koittakaa leikkiä nätisti. Välillä menee leikit hyvin, taas sitten välillä on kausia, jolloin ei mikään onnistu. Paha mielihän sitä itsellekkin tulee, mutta kaippa nämä on sitten ihan normaaleja kasvuun liittyviä juttuja. tosin tuo kantelu on erittäin rasittavaa...

Vierailija
2/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pitääkö mun olla kokoajan varjona tyttöni perässä kun hän leikkii ulkona muiden kanssa?

Siis jos vaikka menisit pariksi viikoksi mukaan, silloinhan myös voit paremmin tarkkailla tyttäresi tekemisiä ja löydät ehkä syyn kiusantekoon?

Mitä hän vastaa kun kysyt miltä toisista lapsista tuntuu?

Voisiko rangaistuskäytäntöä " kääntää" , siis laittaa vaikka tarran tms. niistä päivistä jotka sujuvat ilman kiusantekoa ja kun sovittu määrä on saavutettu, teette jotain kivaa yhdessä?

Jaksamisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain näistä, voi olla, että olet hemmotellut hänet piloille. Tunnen erään viisivuotiaan hirmun, josta ei kukaan voi pitää. Hän ei osaa käytöstapojen alkeitakaan, huutaa rumasti vanhemmilleen ja riehuu ollessaan kylässä muiden lasten luona. Aivan mahdoton.

Vierailija
4/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten voisit tosiaan palkita hyvästä käytöksestä esim. tarralla/merkillä ja sitten vaikka 10:n merkin jälkeen ostatte jotain pientä kivaa tai menette johonkin tytön toivomaan paikkaan??

Vierailija
5/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa tiiviisti leikkejä ja neuvo häntä, miten tilanteissa tulee toimia. Itse olen ihan sanonut valmiiksi lapselle " repliikin" , jonka hän sitten toistaa perässä. Lisäksi keskustelua siitä, miten tilanteet syntyvät (sitten kun itse tiedät, mitä tapahtuu) ja miten niissä voisi toimia.

Taitamattomuutta tuo kuulostaa olevan, ei pahuutta.

Vierailija
6/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytössä uhmaiät tekee tuollaisia..

Vierailija
7/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli leikkiikö kotia yms roolileikkejä?

Onko ongelma ollut aina vai ilmennyt vasta nyt?

Tulipahan vaan mieleeni, että esim. Asperger-lapsilla on tuota vuorovaikutuksen ongelmaa, jolloin leikki saattaa päättyä juuri noin.

En nyt halua mitään diagnoosia tehdä, mutta jos vastaukset kysymyksiin on ei, ei ja ollut aina, niin kuulostaa AS-lapselta. Toki sitten pitää olla muitakin piirteitä, googletappa asperger, niin löydät tietoa ja voit miettiä asiaa.

Vierailija
8/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässä niillä on vikaa. Tasaisin väliajoin niihin törmää jossain.

Vierailija
9/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Päässä niillä on vikaa. Tasaisin väliajoin niihin törmää jossain.

Vierailija
10/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainut lapsi mutta ei todellakaan lellitty piloille. Mies sanoo joskus, että olen toisinaan vähän liiankin tiukka, tosin arestista hän on samaa mieltä kanssani. Hän ei saa koskaan esim. kiukuttelulla tahtoaan läpi ja lapsen kotielämä on rutinoitunutta (tietyt ruoka- ja nukkumaanmenoajat jne.) Meillä myös halitaan paljon ja näytetään välittämistä. Tosin kuin joku luuli, lapseni ei ole kauhukakara, vaan kykenee empaattisuuteen ja hellii ja hoivaa usein nukkeja, kotieläimiä jne. Eli osaa näyttää kyllä positiivisiakin tunteita.

Tällaiset ongelmat tulevat hetkittäin. Esim. viime talvena en muista tällaista ongelmaa olleen.

Kykenee kyllä leikkimään muiden kanssa esim. roolileikkejä ja itsekin leikkii yksinään niitä useimmiten.

Tuo tarrapalkinto tms. voisi olla hyvä idea, mutta se vaatisi sen, että olen hänen kanssaan ulkona (tai mies). Voihan olla, että en edes tiedä kaikkia konfliktitilanteita. En tiedä miten se käytännössä toimisi, kun lapset juoksevat ja kirmaavat pitkin isoa pihaa. Näyttäisi naurettavalta jos juoksisin 3 tuntia puuskuttaen 5 vuotiaan perässä... =D

Vierailija
11/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On ainut lapsi mutta ei todellakaan lellitty piloille. Mies sanoo joskus, että olen toisinaan vähän liiankin tiukka, tosin arestista hän on samaa mieltä kanssani. Hän ei saa koskaan esim. kiukuttelulla tahtoaan läpi ja lapsen kotielämä on rutinoitunutta (tietyt ruoka- ja nukkumaanmenoajat jne.) Meillä myös halitaan paljon ja näytetään välittämistä. Tosin kuin joku luuli, lapseni ei ole kauhukakara, vaan kykenee empaattisuuteen ja hellii ja hoivaa usein nukkeja, kotieläimiä jne. Eli osaa näyttää kyllä positiivisiakin tunteita.

Tällaiset ongelmat tulevat hetkittäin. Esim. viime talvena en muista tällaista ongelmaa olleen.

Kykenee kyllä leikkimään muiden kanssa esim. roolileikkejä ja itsekin leikkii yksinään niitä useimmiten.

Tuo tarrapalkinto tms. voisi olla hyvä idea, mutta se vaatisi sen, että olen hänen kanssaan ulkona (tai mies). Voihan olla, että en edes tiedä kaikkia konfliktitilanteita. En tiedä miten se käytännössä toimisi, kun lapset juoksevat ja kirmaavat pitkin isoa pihaa. Näyttäisi naurettavalta jos juoksisin 3 tuntia puuskuttaen 5 vuotiaan perässä... =D

Ehkäpä hän riehuu juuri siksi, että häntä jännittää/pelottaa olla yksin pihalla. Tuohan voi olla huomion kerjäämistä. Mars pihalle lapsen seuraksi!

Vierailija
12/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun pihalla sanoo jollekin lapselle jotakin, saa silmien pyöritystä osakseen. Lapset saattaa olla todella julmia. Älä ala etsiä vikaa ensin omasta lapsesta. Jos asutte lähimailla tervetuloa meille leikkimään.

Vierailija
13/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen sosiaaliset taidot eivät vielä riitä sopuisaan kanssakäymiseen.

Vierailija
14/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tyttö tuli itkien kotiin ja sanoi, että Jenna oli potkinut häntä. Kun kyslin tarkemmin, tyttö vastasi loogisesti ja ajattelin, että näin on tosiaan käynyt. Kun kysyin, mitä hän on tehnyt, vastasi kirkkain silmin, että ei mitään. Ei kuulemma töninyt eikä tuuppinut tms.

Lähdettiin selvittämään asiaa Jennan kotiin, niin kävi ilmi, että tyttöni oli ensin heittänyt hiekkaa naamalle ja potkaissut itse Jennaa jalkaan. Suutuin tästä niin, että jäi iltapalat syömättä ja mentiin kaikki pahalla mielellä nukkumaan =// Ja taas napsahti arestia...

Mulla on keinot ihan loppu! Arestista ei tunnu olevan mitään hyötyä! Onko lapsestani kehkeytymässä joku nuorisorikollinen?? mielestämme olemme kasvattaneet hänet hyvin, mutta ilmeisesti ollaankin pahasti epäonnistuttu... Pitääkö mun olla kokoajan varjona tyttöni perässä kun hän leikkii ulkona muiden kanssa?

[/quote]

Vierailija
15/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ikävää. Ja aresti on ääliömäistä tossa tilanteessa. Miksette tee jotain hauskaa kolmisteen, ja ota sitä Jennaa mukaan, menkää vaikka mäkkäriin, tai leipokaa, voit tarkkailla kuinka lapset tulee toimeen keskenään, ja teillä on ehkä oikeen mukavaa.

Vierailija
16/16 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivariasukas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä