Teollisuusliitto lähettää myllykirjeen työnantajille.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä nyt näkyy ay-änkyröitä olevan, niin voisitteko kertoa mulle, miksi Teollisuusliitolle(kin) on niin tärkeää, että palkankorotukset jaetaan tasan kaikille. Jos minä teen laadukkaammin ja ripeämmin kuin lusmu työkaverini, niin miksi meidän pitää saada saman suuruinen korotus?
Entä jos työnantaja ei enää pidäkään työtäsi laadukkaampana, jolloin ei tarvitsisi korottaa palkkaa? Kukaan ei ole korvaamaton.
Kukaan ei ole korvaamaton, mutta keskimääräisen liittoänkyrän on hyvä ymmärtää käsite "korvattavuus" (mittayksikkönä aika). Ne joilla on lyhyt korvattavuusaika, tienaavat huonommin. Ja ne joilla on pitkä, saavat isoimmat bonukset/korotukset.
Hommansa hoitava työnantaja ei ole niin tyhmä että päästäisi ahkerimmat/osaavimmat pois talosta vaan motivoi heidät jäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä nyt näkyy ay-änkyröitä olevan, niin voisitteko kertoa mulle, miksi Teollisuusliitolle(kin) on niin tärkeää, että palkankorotukset jaetaan tasan kaikille. Jos minä teen laadukkaammin ja ripeämmin kuin lusmu työkaverini, niin miksi meidän pitää saada saman suuruinen korotus?
Oikeudemukainen jako ei tarkoita jakoa pomon kavereille. Tiedäthän esimiestyypin, joka palkkaa vain itseään typerämpiä alaisia. Yllättävän yleinen tapa toimia.
Et vastannut kysymykseeni. Kysyin, miksi liitot haluavat, että lusmuille maksetaan saman verran kuin hyvää työtä tekevälle.
Ja kommenttiisi sen verran, että väittäisin, että vielä yleisempää on se, että ihmiset arvioivat oman osaamisensa ja arvonsa firmalle hieman pieleen ja siitä sitten syntyy mielikuva, että korotukset jaettiin "pomon kavereille".
Kerrotko vähän tarkemmin. Pohjoismaissakin on liittojen kanssa neuvoteltavia tasakorotuksia ja esim. Ruotsissa on hyvin samanlainen palkkataso kuin meillä. Tanskassa palkat ovat suuremmat, mutta niin on verotuskin kovempaa. Norjassa riippuu tehtävistä. Näin minun kokemukseni mukaan.
T. Useassa kansainvälisessä yrityksessä töitä tehnyt HR