Miksi niin moni leikkaa nurmikon vielä itse, kun ei se robottileikkuri suhteessa talon hintaan ole juuri mitään?
Mulla on 1500m2 tontti ja vaikka teen pihan töitä mielelläni ja pidän sitä hyötyliikuntana, niin nurmikon leikkaa robotti. Voin käyttää aikani mieluisampiin pihapuuhiin, robotti on lähes äänetön ja nurmikko lähes täydellinen.
Kommentit (56)
Ruohonleikkuu on hyvää hyötyliikuntaa.
Kyllä se 5000€ kertaostos on aika iso. Meillä tontissa kaltevuutta, joten pitäisi olla tuo tehokkain malli. Tällä hetkellä on päältäajettava, jolla leikkaa näppärästi ja nopeasti ja nuoretkin suostuu tuolla ajelemaan, niin tulee heitäkin työllistettyä pihahommiin mieluisalla tavalla.
Ei se sovellu kaikkien pihaan.
Se maksaa rahaa ja vaivaa.
Jos puskia, omenapuita, pensaita ja metsän reunaa niin työlääksi menee.
Ja ne siilet 🦔
Älkää käyttäkö robottileikkureita! Ne tappavat hurjan määrän siilejä, kun ne kuolevat kitumalla silpouduttuaan. Siilit eivät pakene leikkureita vaan käpertyvät palloksi ja silpoutuvat.
Samoin siimaleikkurit tappavat siilejä, kun ihmiset eivät tarkista puskien alta tai heinikosta eläimiä ennen leikkaamista.
Siilien takia ei tule meille robottia.
Robottileikkurit tuhoaa siilejä ja mahd pudonneita linnunpoikia.
Kävelkää niiten robottileikkurienne vieressä, jos niitä on muka pakko käyttää.
Robotti on hidas, sillä menee neljä päivää tontin nurmikon leikkamisessa, koneella teen sen kahdessa tunnissa. Mutta silti meillä robotti leikkaa. Sillä on nimikin ja sen hellyttävä työmuurahainen. Eikä mun tartte olla siitepölyssä ulkona nyt.
No. Mun mies on toimittaja ja meillä testattiin joku vuosi sitten iso liuta robottileikkureits mökillä, jossa meillä on iso rinnepuutarha.
Tulos oli sitä tasoa, että ei kiitos.
Halvemmat ja pienemmät tekevät epätasaista jälkeä, eivätkä jaksa nousta rinnettä, joka ei edes ole mitenkään kamalan jyrkkä.
Isommat ja järeämmät taas pitävät kyllä jo ääntä enemmän ja niiden takia pitäisi tehdä kukkapenkit uusiksi, matalalla betonissaumalla, ettei jää pitkiä heiniä korokepenkkien viereen sekä merkkilangoittaa kaikki istutukset.
Emme koe sitä vaivan väärtiksi.
Mutta hei, kiva jos ap olet tyytyväinen. Kaikille roboleikkuri ei ole ratkaisu, vaikka se sinusta olisikin tosi hyvä.
En oikein ymmärrä sellaista henkilöä, joka pitää itseään kaikissa asioissa ja niihin liittyvissä ratkaisuissaan etevimpänä. Milloin mistäkin tulee ihmettelemään, miten joku voikin tehdä erilailla kuin hän itse. (No joo, täytyy toki myöntää, että epäillä voi, että ko. henkilö on teini, joka ei itse asiassa tee mistään merkittävästä asiasta päätöksiä tai ratkaisuja, tai jos tekee, niin silloin saattaa syntyä vaikka vahinkoja.)
Onhan se nyt kuitenkin ihan jokaisen oma asia, miten sen nurmikon leikkaa ja millä sen leikkaa. Jos joku haluaa käyttää sitä kaikista vanhanaikaisinta, moottoritonta käsin työnnettävää niin käyttäkööt, jos joku käyttää robottia niin käyttäkööt. Oma asia.
Mitäs seuraavaksi ihmeteltäis? Onko ihmetelty jo, miksi joku vaivaa pullataikinan käsin, kun meillä sentään on viimeistä huutoa oleva monitoimikone joka sen taikinan vaivaa!
Miksi teillä pestään lattiat viledalla kun meillä käytetään siniä?
Mulla on tasainen tontti, eikä siten mikään erityisen tehokas robotti ja on jo 5 kesää pörrännyt. Ei ole yhtään siiliä vielä jäänyt alle, luulempa ettei tossa riittäisi tehot mennä siilin yli.
Meilläpäin 90% tonteista on tasamaan peltotontteja, eri tietysti jos on risuja ja käpyjä ja rinnettä, silloin ei robotti toimi.
päältäajettava ja teinipojat niin ei tarvi vuosiin mitään robotteja harkita.
Kukin tyylillään.
Minulla on ollut robottiruohonleikkuri kohta 10 vuotta, yli 200 neliön nurmikolla.
Kokemuksia:
- Kolmas akku menossa, vaihto maksaa luokkaa satasen - uudemmissa ei tarvinne, koska litiumioni.
- Ukkonen rikkonut latausaseman piirikortin kolme kertaa - onneksi vakuutus korvaa osan.
- Vaatii hoitoa & valvontaa: terät vaihdettava kolmisen kertaa kesässä, puhdistettava säännöllisesti, eritoten alkukesän voikukka-siitepölyaikana.
- Sateella ei kannata leikata - uudemmissa taitaa olla automatiikka.
- Perinteinen leikkuri sinänsä vielä tarpeen reunojen siistimiseen.
- Terä viiltää heinän, ei murra: Nurmikolla ei saa olla käpyjä, oksia tms. roinaa. Ts. vaatii siivousta.
- Rajauskaapelia ei tule rikkoa: Nurmikolla ei saa "lyödä lapiota maahan".
- Leikkuujäljen osalta ei huomautettavaa.
Minulla ei ole siilejä saati kotieläimiä, joten sen suhteen en voi kommentoida.
Ihannetilanteessa robotin tuloon varaudutaan jo pihaa/nurmikkoa suunniteltaessa ja perustettaessa, jolloin ideaalitilanteessa ei edes tarvita reunojen siistimistä: nurmikkoa reunustaa laatoitus.
M53 kirjoitti:
Kukin tyylillään.
Minulla on ollut robottiruohonleikkuri kohta 10 vuotta, yli 200 neliön nurmikolla.
Kokemuksia:
- Kolmas akku menossa, vaihto maksaa luokkaa satasen - uudemmissa ei tarvinne, koska litiumioni.
- Ukkonen rikkonut latausaseman piirikortin kolme kertaa - onneksi vakuutus korvaa osan.- Vaatii hoitoa & valvontaa: terät vaihdettava kolmisen kertaa kesässä, puhdistettava säännöllisesti, eritoten alkukesän voikukka-siitepölyaikana.
- Sateella ei kannata leikata - uudemmissa taitaa olla automatiikka.
- Perinteinen leikkuri sinänsä vielä tarpeen reunojen siistimiseen.
- Terä viiltää heinän, ei murra: Nurmikolla ei saa olla käpyjä, oksia tms. roinaa. Ts. vaatii siivousta.
- Rajauskaapelia ei tule rikkoa: Nurmikolla ei saa "lyödä lapiota maahan".- Leikkuujäljen osalta ei huomautettavaa.
Minulla ei ole siilejä saati kotieläimiä, joten sen suhteen en voi kommentoida.Ihannetilanteessa robotin tuloon varaudutaan jo pihaa/nurmikkoa suunniteltaessa ja perustettaessa, jolloin ideaalitilanteessa ei edes tarvita reunojen siistimistä: nurmikkoa reunustaa laatoitus.
Korjaus: yli 2 000 neliön nurmikolla.
Onko tullut tilattua surkeita leikkureita varastoon ja nyt ne ei meinaa oikein liikkua sieltä?
Kun noita robotteja katsoo, niin vaikea uskoa, että nousisivat siilin päälle. Rako maahan on jotain 5cm ja käpertynyt siili paljon korkeampi. Joko totetaa törmänneensä esteeseen ja kääntyy tai sitten työntää siiliä edellä.
Ja jos robotin ajastaa päiväsaikaan niin aika vähissä on siilit pihoilla.
En ymmärrä miksi niin moni pitää vielä nurmikkoa kun sen hiilijalanjälki suhteessa luonnonkiveyksiin ja niittyihin on niin valtava.
Lisäys: asia voi olla eri jollain suuremmilla ammattikäyttöön tehdyillä leikkuuroboteilla
Pidän ruohon leikkaamisesta. Käyn leikkaamassa iäkkäiden vanhempienkin nurmikon. :)
Robotit silpoo siilit.