Onko niin, että Pohjoismaiden välillä saa täysin vapaasti muuttaa maasta toiseen ja asettua asumaan?
Onko edellytyksenä työpaikka, opiskelupaikka, tms? Vai voinko vain muuttaa vaikka Färsaarille ja ilmoittautua paikalliseen työvoimatoimistoon työnhakijaksi? Tai perustaa vaikka toiminimen ja kutoa villapaitoja ja myydä niitä?
Kommentit (34)
Jos on jonkun Pohjoismaan kansalainen niin saa muuttaa asumaan jja tehdä töitä . Säännöt ovat olleet voimassa jo vuodesta 1954 asti.
Jos on jonkun mun maan kansalainen varsinkin EU:n ulkopuolelta niin ei saa. Silloin saa liikkua vain turistina.
Pohjoismaiden välillä on tämä sopimus ollut jo kauan, koskien näiden maiden kansalaisia. Olen itsekin ollut Ruotsissa muutaman vuoden töissä 70-80 luvun vaihteessa. Muutin sinne, sluksi majoituin kaverini luo, menin työkkäriin ja sain työpaikan ja nopeasti myös asunnon. Sen jälkeen automaattisesti alkoi tulla paikallista kelakorttia yms. Kaikki toimi aika lailla samoin kuin täällä Suomessakin. Kansalaisuudenkin olisi saanut muistaakseni muutaman vuoden asumisen jälkeen mutta sitä en hakenut koska ei ollut tarkoituskaan jäädä sinne.
Nimimerkillä "kokemusta on": pahin ongelma oli henkilötunnus. Suomalainen tunnus ei kelpaa mihinkään ulkomailla. Pitää olla saman maan tunnus.
Ilman tunnusta on vaikea avata pankkitiliä vuokravakuutta varten. Tunnuksen voi saada, jos on osoite, johon ilmoittaa muuttaneensa. Muuttaa ei voi, jos ei ole osoitetta.
Palkan voi ennen nostaa käteisenä. Pankkitiliä oli vaikea saada ilman henkilötunnusta.
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä "kokemusta on": pahin ongelma oli henkilötunnus. Suomalainen tunnus ei kelpaa mihinkään ulkomailla. Pitää olla saman maan tunnus.
Ilman tunnusta on vaikea avata pankkitiliä vuokravakuutta varten. Tunnuksen voi saada, jos on osoite, johon ilmoittaa muuttaneensa. Muuttaa ei voi, jos ei ole osoitetta.
Palkan voi ennen nostaa käteisenä. Pankkitiliä oli vaikea saada ilman henkilötunnusta.
Ruotsalaisen ID-kortin kortin saa hakemalla verovirastosta. Vaatii vähän paperien täyttelyä paikan päällä mutta hakemuksen tehtyäsi kortti on valmis viikon parin sisällä.
Rahaa voi siirtää helposti eri maiden välillä, joten vuokravakuus ei ole mikään ongelma :D
Sä saat kuule muuttaa ihan mihin vain sä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes EU ei ole tehnyt työvoiman liikkumisesta mitenkään helppoa, vaikka joillain tällainen harhakuvitelma voi olla.
Korkeasti koulutettu jyväskyläläinen helposti työllistyvällä alalla saa helposti asunnon ja työpaikan Helsingistä, Roomasta tai Frankfurtista. Hanttihommia etsivä ei.
Mutta Roomassa ja Frankfurtissa vaaditaan oleskelulupa, eli on käytävä jättämässä hakemus viranomaiselle. Luvan saa kyllä normaalisti saman tien, Suomessahan se kestää kuukausia. Tiedän käytännön, koska olen tehnyt tämän Münchenissä ja puolisoni täällä Suomessa.
Sitä en tiedä olisiko pohjoismaiden kesken kevyempää käytäntöä.
Miksi ihmeessä menit Ausländerbehördeen, kun olisit voinut tehdä pelkästään Anmeldungin? Ja ei, se ei ole sama kuin oleskelulupa, vaan kerran kun rekisteröidyt asukkaaksi, niin se on voimassa ikuisesti. EU:n ulkopuolelta tulevan oleskelulupa on väliaikainen ja ilman sitä et voi esim. tehdä työsopimusta. Asun Saksassa, en ole koskaan hakenut oleskelulupaa kun taas EU:n ulkopuolelta tulevat työkaverit joutuu ramppaamaan ulkomaalaisvirastossa tämän tästä. Ja oleskelupa voi olla sidottu tiettyyn työpaikkaan, EU-kansalainen saa ihan vapaasti vaihtaa duunia eikä kukaan kysele mitään ensimmäisen rekisteröitymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut EU-maassa pankkitilin ihan suomalaisella hetulla. Mulla oli omasta Suomen pankista mukana saatekirje heidän yhteistyöpankkiin kyseisessä maassa ja suomalaisesta pankista oltiin etukäteen yhteydessä siihen konttoriin, josta sain tilin sitten ulkomailla. Ei ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes EU ei ole tehnyt työvoiman liikkumisesta mitenkään helppoa, vaikka joillain tällainen harhakuvitelma voi olla.
Korkeasti koulutettu jyväskyläläinen helposti työllistyvällä alalla saa helposti asunnon ja työpaikan Helsingistä, Roomasta tai Frankfurtista. Hanttihommia etsivä ei.
Mutta Roomassa ja Frankfurtissa vaaditaan oleskelulupa, eli on käytävä jättämässä hakemus viranomaiselle. Luvan saa kyllä normaalisti saman tien, Suomessahan se kestää kuukausia. Tiedän käytännön, koska olen tehnyt tämän Münchenissä ja puolisoni täällä Suomessa.
EU:n kansalainen ei tarvitse olupaa. Maahan asettuminen tulee kuitenkin reksiteröidä. Tällöin yleensä edellytetään joko työpaikkaa tai omaa varallisuutta, jotta tulija ei jää uuden maan sosiaaliturvan ristiksi.
Mutta onko niin, että kun on Suomen kansalainen, niin toiseen Pohjoismaahan voi aina rekisteröityä asukkaaksi, vaikka ei sillä hetkellä olisi työpaikkaa?
Voi, mutta pitää olla tuloja vaikka se suomalainen eläke tms. Tai sitten tilillä riittävästi pätäkkää.
Tuksulla ei ainakaan ole muuta kuin tuulen huuhtoma pe*se ja niin vaan muutti Ruotsiin. Saa siellä myös neuvolapalvelut ja muut. Mitään pätäkkää ei tarvitse tilillä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä voit mennä toiseen EU maahan ja ilmoittautua paikalliseen työvoimatoimistoon työnhakijaksi.
Kyllä sun edelleenkin tarvii itse sinne liikkua ja täyttää monta lomaketta,
joten ei liikkuminen itsestään tapahdu. Mutta onnistuu.
Jotain outoa, menin v. 97 iso britannian työkkäriin ilmottautumaan, mut mulle ei myönnetty ainakaan sen maan työttömyyskorvausta vaikka oltiin eussa jo. Kesti pitkään kun ne oikein tutki asiaa ja sit sanoi, ei oikeutta. Eli mun kai ois pitäny silti hakea suomen kelalta sitä vaikka olin muuttanu sinne.?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senyt vaan on ilmotusluontiunen asia, väestönlaskentaan, veroihin, liittyvä, ja et poliisi yleensäkin tietää keitä asuu missäkin. Elä liioittele. Vapaa liikkumisoikeus.
Kyllä. Ruotsista saat myös Suomenkielistä palvelua kunnasta, jos se kuuluu Suomen kielen hallintoalueeseen eli ei tarvii osata edes ruotsia :D
Miksi ihmiset ei enemmän hyödynnä tätä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei enemmän hyödynnä tätä?
Kyllähän romanit hyödyntävät hakemalla kaikki sossurahat sekä Suomesta että Ruotsista.
Kyllähän minulla tavoitteena on löytää työpaikka. Mutta sen varmaan löytäisi paikan päällä helpommin. Entä sitten, jos mitään työtä ei löydy...? Sitten en tiedä.
Ruotsia osaan hyvin. Norjassa ja Tanskassa vaatisi varmaan vähän totuttelua ensin.