Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tulee "sinut on valittu" soitto uudelta työnantajalta, onko sopivaa pyytää, että voisi miettiä vastausta yön / viikonlopun yli?

Vierailija
21.05.2021 |

Miten rekrytoijana suhtautuisit tähän?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä noin tarvitse sanoa. Sovit työsopimuksen allekirjoituksen vaikka seuraavaksi maanantaiksi niin saat siihen saakka harkinta-aikaa. Jos et menekään, niin soita ennen sovittua allekirjoitushetkeä ja kerro että muutit mielesi. Ihan normihomma on tämä, moni lähtijä ostetaan paremmalla palkalla takaisin nykyiseen työhön. Meilläkin ainakin kaksi henkilöä muutaman viime kuukauden aikana.

Loistava tulevaisuus edessä näillä "anna lisää liksaa tai lähden"- lypsäjillä.

On tuo työnantajallekin peiliin katsomisen paikka jos ainut keino saada kohtuullinen palkka töistä on lähteä pois tai kiristää poislähdöllä. Mutta, olet oikeassa siinä että luottamus ja työmotivaatio kärsivät ja ovatpa tainneet melkein kaikki lähteä vuoden sisällä oikeasti.

Vierailija
22/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan normaalia ap sanoa noin ja pyytää miettimisaikaa. Rekrytoijalle tulee ennemmin yllätyksenä jos hakija ilmoittaa suoraan puhelimessa ottavansa paikan vastaan.

Sopiva aika miettiä on 1-2 yön yli tai viikonlopun yli jos soitto tulee myöhään torstaina/perjantaina.

Työpaikan muutos on iso asia ihmiselle joten ob tosiaan ihan normaalia haluta miettiä yön yli.

T. Rekrytointitäti

Miksi hitossa soitatte myöhään to tai pe?

Erityisen ärsyttävää on, jos sieltä tulee se "valitsimme toisen"-puhelu. Niitä ikävä kyllä soitellaan juuri perjantaisin, kun halutaan saada oma työpöytä puhtaaksi viikonloppua varten. En hae sellaiseen firmaan enää toiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin itse sopinut allekirjoitukset parin päivän päähän. Tämä on johtunut siitä, että olen yleensä hakenut useampaan paikkaan ja odottanut vastausta muistakin. Ja samalla tehnyt viime hetken plussat ja miinukset ja arponut, minkä paikan otan vastaan. Kaksi kertaa on käynyt niin, että suullisesti olin jo suostunut uuteen työhön, mutta muutin mieleni kun mietin pari päivää. Toisessa tapauksessa heidän tarjoama palkka oli sittenkin liian pieni että olisin riskeerannut koeaikasäätämiset ja toisessa firman omistaja alkoi häiriköimään whattsapp viesteillä iltaisin. Mietin, mitähän se työ tuon tyypin alaisuudessa mahtaisi olla, jos jo ennen sopimuksen allekirjoitusta aletaan pommittamaan jatkuvasti. Ja haluan myös kuunnella intuitiota.

Se, että hakee jotain työtä ei tarkoita, että välttämättä se olisi paikan vaihtamisen arvoinen. Rekryprosessit kestää niin hemmetin kauan, että yhdestä paikasta tuloksia odotellessa voikin löytyä parempi paikka.

Vierailija
24/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuosia edellisessä työpaikassa ja toki muutos olisi iso. Mietityttää myös tipahtaa uuden työn alkaessa koeajalle. ap

Eikö nämä asiat ole jo mietitty kun hakee?

On ihan ok testata välillä "markkina-arvoaan". Kaukana on ne ajat, jolloin yhdessä työpaikassa sitkuteltiin nuoresta eläkeikään. Jos haluaa edetä urallaan/saada lisää liksaa/paremmat työehdot, pitää sen eteen tehdä ihan ite töitä. Siihen kuuluu myös työpaikkojen "kilpailuttamineb". Toki tuo vastii sen, että sinulla on antaa jotain, miksi työpaikat kilpailisivat sinusta.

Vierailija
25/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot puhelimessa, että joo, sovitaan sopparin allekirjoitus maanantaiksi, niin olet lupautunut töihin ja periaatteessa suullinen sopimus on sitova. Jos sanot, että varmistat tulemisesi maanantaina, kun allekirjoitus, niin sitten on sitä harkinta-aikaa siiihen saakka. Joka kesä käydään  keskustelua siitä, että onko nuorille suullisesti luvatut kesätyöt, työajat ja työtunnit sitovia ja saako lupauksesta huolimatta allekirjoituttaa nollasopparin.

Vierailija
26/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt yrittäjän roolissa mietin tuota sun aloitusta, ihmettelisin miksi olet hakemassa uutta työpaikkaa ja oletko kuitenkaan motivoitunut työtehtävästä. En näkisi, että tehtäväni on alkaa anella ketään töihin, vaan jos aletaan pelailemaan, ottaisin jonosta seuraavan. Hakija tekee sitten omat valintansa, siinä kohtaa olen ostamassa itselleni työvoimaa enkä harrastamassa työllisyyspolitiikkaa. Työn hinta määräytyy työn tuottavuuden laskukaavalla sekä markkinahinnalla, jossa huomioidaan myös ulkomailta halvemmalla tulevat tarjoukset, eikä työntekijän mielikuvan mukaisesti. Kumman korkea käsitys tuntuu olevan monella omasta kyvykkyydestä ja työn arvosta. Voi kuulostaa pahalta, mutta suomalainen ei ole välttämättä sitä kovinta työvoimaa maailmassa, vaikka itse kuvittelee niin. Itse en edes suomalaista työllistäisi, sen verran laiskaa ja ahnetta porukkaa tuntuu moni olevan. Työ ei kiinnosta tarpeeksi, vaan se kaikki muu, lomat, palkan ruinaaminen, erilaiset henkilöstöedut sun muut. Eikä olla tyytyväisiä vaikka saisi nämä kaikki, kai se loppumaton valitus on niin syvällä luonteessa.

Tai sitten metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Hyvä työnantaja osaa motivoida henkilöstön tekemään enemmän kun pyydetään. Huono taas vihaamaan työtä. Tarkastele kuinka itse toimit.

Tekstistä päätellen kuulut tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja siitä päätellen, ettei sinun tarvitse "anella" ketään töihin, on kyseessä joku pikku pulju, joka ei tarvitse henkilöstöltä korkeatasoista erityisosaamista, vaan voi palkata mistä halvimmalla saa.

Vierailija
27/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan normaalia ap sanoa noin ja pyytää miettimisaikaa. Rekrytoijalle tulee ennemmin yllätyksenä jos hakija ilmoittaa suoraan puhelimessa ottavansa paikan vastaan.

Sopiva aika miettiä on 1-2 yön yli tai viikonlopun yli jos soitto tulee myöhään torstaina/perjantaina.

Työpaikan muutos on iso asia ihmiselle joten ob tosiaan ihan normaalia haluta miettiä yön yli.

T. Rekrytointitäti

Soitamme silloin kun esimies on tehnyt päätöksen.

Miksi hitossa soitatte myöhään to tai pe?

Erityisen ärsyttävää on, jos sieltä tulee se "valitsimme toisen"-puhelu. Niitä ikävä kyllä soitellaan juuri perjantaisin, kun halutaan saada oma työpöytä puhtaaksi viikonloppua varten. En hae sellaiseen firmaan enää toiste.

Vierailija
28/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole edes palkka tmv ehdot tiedossa todellakaan ei oteta työtä vastaan kun soitetaan. KUULUU sanoa että mahtavaa, mun täytyy miettiä näitä teidän ehdottamia yksityiskohtia ja miten nykyisen työn kanssa saan homman järjestymään, sopiiko että palaan ylihuomenna asiaan?

Vierailija
29/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rupeat hannaamaan, niin totta kai se antaa huonon kuvan sinusta. 

Et siis ollutkaan ihan tosissasi. 

Ai tää työ ei kiinnostakaan.

Vierailija
30/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön niin työnantaja voi vittuillessaan ilmoittaa te-toimistoon että kieltäydyit työstä ja saat karenssin.

Vierailija
31/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et miettinyt jo paikkaa hakiessasi?

Vierailija
32/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuosia edellisessä työpaikassa ja toki muutos olisi iso. Mietityttää myös tipahtaa uuden työn alkaessa koeajalle. ap

Eikö nämä asiat ole jo mietitty kun hakee?

On ihan ok testata välillä "markkina-arvoaan". Kaukana on ne ajat, jolloin yhdessä työpaikassa sitkuteltiin nuoresta eläkeikään. Jos haluaa edetä urallaan/saada lisää liksaa/paremmat työehdot, pitää sen eteen tehdä ihan ite töitä. Siihen kuuluu myös työpaikkojen "kilpailuttamineb". Toki tuo vastii sen, että sinulla on antaa jotain, miksi työpaikat kilpailisivat sinusta.

Miksi sitten mietit, jos sinulle tarjotaan parempi palkka toisessa firmassa?

Vierailija
33/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön niin työnantaja voi vittuillessaan ilmoittaa te-toimistoon että kieltäydyit työstä ja saat karenssin.

Tietenkin voi, miksi hakea työtä, johon ei mene.

Vierailija
34/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt yrittäjän roolissa mietin tuota sun aloitusta, ihmettelisin miksi olet hakemassa uutta työpaikkaa ja oletko kuitenkaan motivoitunut työtehtävästä. En näkisi, että tehtäväni on alkaa anella ketään töihin, vaan jos aletaan pelailemaan, ottaisin jonosta seuraavan. Hakija tekee sitten omat valintansa, siinä kohtaa olen ostamassa itselleni työvoimaa enkä harrastamassa työllisyyspolitiikkaa. Työn hinta määräytyy työn tuottavuuden laskukaavalla sekä markkinahinnalla, jossa huomioidaan myös ulkomailta halvemmalla tulevat tarjoukset, eikä työntekijän mielikuvan mukaisesti. Kumman korkea käsitys tuntuu olevan monella omasta kyvykkyydestä ja työn arvosta. Voi kuulostaa pahalta, mutta suomalainen ei ole välttämättä sitä kovinta työvoimaa maailmassa, vaikka itse kuvittelee niin. Itse en edes suomalaista työllistäisi, sen verran laiskaa ja ahnetta porukkaa tuntuu moni olevan. Työ ei kiinnosta tarpeeksi, vaan se kaikki muu, lomat, palkan ruinaaminen, erilaiset henkilöstöedut sun muut. Eikä olla tyytyväisiä vaikka saisi nämä kaikki, kai se loppumaton valitus on niin syvällä luonteessa.

Tai sitten metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Hyvä työnantaja osaa motivoida henkilöstön tekemään enemmän kun pyydetään. Huono taas vihaamaan työtä. Tarkastele kuinka itse toimit.

Tekstistä päätellen kuulut tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja siitä päätellen, ettei sinun tarvitse "anella" ketään töihin, on kyseessä joku pikku pulju, joka ei tarvitse henkilöstöltä korkeatasoista erityisosaamista, vaan voi palkata mistä halvimmalla saa.

Kysy vain itseltäsi, miksi ne puljut ei halua suomalaista työvoimaa. Mansikanviljelijät, rakennusyrittäjät...miksiköhän työvoimaa haetaan ulkomailta? Sitäpaitsi suomalainen osaaminen, päätellen vauvapalstan tasosta, ei ole kovinkaan kummoisella tasolla. Porukka ei osaa kirjoittaa edes niin selkeää tekstiä, että siitä saisi suomalainenkaan selvää. Katsos, kun työvoimansa saa hankkia ihan mistä haluaa ja millä hinnalla haluaa, oletko siitä kuullut? Pätevää työvoimaa löytyy muualtakin kun Suomesta. 

Vierailija
35/35 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kiittäisin kohteliaasti ja sanoisin, että jään odottamaan työsopimuksen saapumista / allekirjoittamista. Ei puhelimessa tarvitse mihinkään sitoutua tai sanoa että ottaa työn vastaan. Et ole missään sopimusvelvollisuudessa ennen kuin sopimus on allekirjoitettu. Työnantajalta on kohtuutonta muuta odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi