Miten pääsen huomenna töihin, kun junat eivät kulje?
Minulla ei ole autoa. Julkisen liikenteen lakko-oikeutta pitäisi rajoittaa.
Kommentit (26)
Ota lomapäivä, jos et palkatonta halua pitää.
Bussilla. Raideliikenteen rinnalla kulkee aina myös bussiliikenne. Tai polkupyörällä.
Tämä on aina se argumentti mikä tulee, mieheni on siis veturinkuljettaja ja olen päässyt vähän näkemään mitä sen rahan eteen on tehtävä ja minulta on täysi tuki tälle lakolle koska eivät he ole vaatimassa lisää palkkaa. Mutta keskusteluista näkee etteivät ihmiset tiedä yhtään mitään kuljettajien työajoista joten minäpä selvennän, miksi tuo työtehtävien valuminen vapaa-ajalle ja tavaroiden kuljettaminen on nyt niin iso juttu vaikka siihen menisi "vain" puoli tuntia.
Kuljettajien vuoroväli voi olla 10 tuntia! 10! ja myöhästymisien takia se voi lyhentyä jopa 8 tuntiin jolloin on vielä pakko lähteä töihin. Eli suomeksi olet vaikka sen 24 tunnin reissun töissä ja 10 tunnin päästä pitää olla takaisin työpaikalla paraatikunnossa aloittamassa uutta reissua (myöhästymisen takia jopa 8 tunnin). Eli nyt kun mietitään tästä matkat kotiin esim. 30 min suuntaansa jää enää 10 tunnista jäljelle 9 (8 tunnista 7) olisi varmaan kiva syödä ja käydä suihkussakin, pukea/riisua työvaatteet (mikä ei siis ole työaikaa vaan tapahtuu tietenkin omalla ajalla) niin voitte ihan itse miettiä paljonko jää aikaa nukkua tuossa 9 (7) tunnissa näin nykyisessä tilanteessa ja mitä se tekee kun tähän lisätään se työvälineiden kuljettaminen vaikka 30 min niin se on kaikki pois nukkumisesta ja tämän takia kuljettajat ovat huolissaa junaturvallisuudesta kun nipistetään nukkumisesta!
Ja vielä selvennyksenä että työ on epäsäännöllistä vuorotyötä eli ei ole mitään säännöllistä kiertoa vaan voi olla vaikka putkeen yö aamu yö päivä aamu kunhan tuo 10 tunnin vuoroväli täytyy ja työreissujen kesto vaihtelee 5 - 24 tunnin välilllä niin siinä saattaa joutua muutaman päivän sisällä pyörittelemään rytmiä ympäriä jos sitä nyt edes voi rytmiksi kutsua. Nukutaan muutamia tunteja siellä täällä, voi olla että neljässä vuorokaudessa lähdetään 5 kertaa töihin.
Olen itsekin ollut huolissani mieheni jaksamisesta ja terveydestä kun on välillä työputkien jälkeen kuin zombi, koska eihän tuota ryöpytystä kukaan jaksa pidemmän päälle. Olin todella tyytyväinen kun tuli tieto tuosta lakosta koska onhan tuo aivan kamalaa ihan näin vierestä seuranneenakin. Onneksi meillä ei ole lapsia, mutta nekin on tulevaisuudessa suunnitelmissa.
Kiitos ja anteeksi pitkä avautuminen mutta kun meinaa mennä vähän tunteisiin kun ihmiset huutelevat omia mutujaan tietämättä/selvittämättä millaista kuljettajan työ oikeasti on. Ja niistä välineistä niin kiinnittäkääpä huvikseen huomiota minkä kokoisia reppuja nuo kuljettajat tuolla kantaa että sitä tavaraa kyllä on kun sitäkin on ihmetelty että mitä välineitä niillä muka on.
Vierailija kirjoitti:
Koska veturimiehiä ei hotsita. Keskipalkka 4980 e. Koulutus alalle 8 kk.
No sehän jäi tietenkin se lainaus pois viestistä kun niin tosissani avauduin T. 24
Soittakaa niille teidän vihervassari kunnanedustajille. Tulevat hakemaan teidät laatikkopyörällä tai RInteen bussilla.
Koska veturimiehiä ei hotsita. Keskipalkka 4980 e. Koulutus alalle 8 kk.