Onko 28-vuotias liian vanha ns. ensimmäiseen kunnon työpaikkaan?
Taustalla ammattikoulu, useita nollatuntisoppareita samaan firmaan (yhteensä 8 vuotta), ja ammattikorkeakoulu.
Olen valmistumassa kohta, ahdistaa kun tuntuu että olen ihan ikäloppu muihin työelämään siirtyvien rinnalla. :( Ahdistus siis kumpuaa siitä, kun yhdestä firmasta sanottiin suoraan päin naamaa että eivät ota miltei kolmikymppisiä enää junior tason hommiin kun koitin hakea työpaikkaa oppariprojektin rinnalle.
Kommentit (24)
No voi Kristus sentään. Olen 38v akateeminen ja elättänyt itseni oman alani töillä. Kaikki pätkää ja projektia, ei vieläkään vakkaripaikiaa. Koen olleeni ihan oikeissa eikä leikkitöissä.
Kuulin aikoinaan myös noita ikärasistisia kommentteja parissa haastattelussa. Heidän menetyksensä, työllistyin sitten muualle.
Hassua että jo kolmekymppisistä sanotaan (siis jotkut typerykset sanoo) että on liian vanha johokin työpaikkaan. Samaan aikaan kukaan ei pääse eläkkeelle enää ikinä. Eli: tehdään kaikki koko elämä töitä, ja lisäksi niihin töihin päästäkseen on käytävä vuosikaudet kouluja, ja sitten kaikki ollaan koko ajan liian vanhoja niihin töihin. Eli siis mitä täällä tapahtuu...
Millä alalla olet? Ilmeisesti IT-ala kun junior hommista puhut. Kannattaa jo nyt päättää haluatko rikastua ja kunnon rahakkaisiin hommiin vai riittääkö ns. peruspalkka.
Voin jo heti alkuun sanoa että IT-ala on aivan äärettömän kilpailuhenkinen, porukka vedetään ihan piippuun ja pitää olla täydellinen kaikessa, jos et ole niin seuraava tilalle. Täällä ikä merkitsee paljon ja nuorempi = parempi.
Jos et ole rahahommien perässä, niin toimistolle konttorirotaksi. Ei ole kilpailua ja oikealla tutkinnolla (tosin tradenomit taitaa viedä tämän) työtä riittää jos olet joustava. Iällä ei väliä jos olet muuten sopiva.
Ei ole. Itse olin 30v kun sain ekan kunnon työpaikan omalta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet? Ilmeisesti IT-ala kun junior hommista puhut. Kannattaa jo nyt päättää haluatko rikastua ja kunnon rahakkaisiin hommiin vai riittääkö ns. peruspalkka.
Voin jo heti alkuun sanoa että IT-ala on aivan äärettömän kilpailuhenkinen, porukka vedetään ihan piippuun ja pitää olla täydellinen kaikessa, jos et ole niin seuraava tilalle. Täällä ikä merkitsee paljon ja nuorempi = parempi.
Jos et ole rahahommien perässä, niin toimistolle konttorirotaksi. Ei ole kilpailua ja oikealla tutkinnolla (tosin tradenomit taitaa viedä tämän) työtä riittää jos olet joustava. Iällä ei väliä jos olet muuten sopiva.
Taitaa vaan nykyään toimistotyöt toimia juurikin noin pätkäduunina ketjuttaen ja yleensä vuokrafirmojen kautta. Kuukausiansiot 0-2000€. Ei voi kyllä suositella aikuiselle ihmiselle.
No et ole. Olin 30 kun valmistuin, ja siihen asti olin ihan kassaneitinä. Vakkarityö lohkesi peräti nelikymppisenä, kun oli oman alan pätkätöitä ja äitiysvapaita takana.
Ei ole!
Mulla ikää 36v, viimeisin palkkatyö 2009 puhelinmyyjänä.
Tässä välissä 1 amistutkinto, 3 lasta
Ja menen taas syksyllä opiskelemaan. (kerrankin työllistävää alaa, lähihoitaja)
Ihan off-topic mutta milloin suomalaisesta työelämästä tuli näin karseaa? Kaikki töissä vuokrafirmojen kautta nollatuntilaisina, eihän tuosta kerry eläkekään?? Miten kukaan uskaltaa perustaa perhettä tai ottaa asuntolainaa kun ei koskaan tiedä paljon kuukausiansiot on?
Kuka näitäkin työpaikoistaan kertovia alapeukuttaa. Sossupummiko olisi parempi?!
Pääsin ekaa kertaa vakituiseen työhön noin 31v, sitä ennen vain kesätöitä ja määräaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan off-topic mutta milloin suomalaisesta työelämästä tuli näin karseaa? Kaikki töissä vuokrafirmojen kautta nollatuntilaisina, eihän tuosta kerry eläkekään?? Miten kukaan uskaltaa perustaa perhettä tai ottaa asuntolainaa kun ei koskaan tiedä paljon kuukausiansiot on?
Niinpä. Eläkettä ja lomaa kertyy vain vakitöistä. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitäkin työpaikoistaan kertovia alapeukuttaa. Sossupummiko olisi parempi?!
Se on joku dorka, aina löytyy joku dorka oli kommentti kuinka hyvä tahansa. eikä niistä kannata välittää kun alapeukku tarkoittaa lähinnä että eivät ymmärtäneet kommenttia tai saivat hiekkaa p*lluun.
tämäkin saa kohta hiekkamyrskyn aikaan, katotaan olikohan tässä kiellettyjä sanoja.
Toivottavasti ei. Olen 27 ja valmistun "lopullisesti" eli maisteriksi vasta kolmen vuoden päästä, jos kaikki menee suunnitellusti.
On tässä toki kaiken maailman töitä tullut pätkissä matkan varrella tehtyä, mutta luonnollisestikaan ei vielä sellaista ns. oman alan vakkaripaikkaa ole ollut.
No mulla on ollut vakipaikka 19-vuotiaasta ja samassa paikassa edelleen 28v. Mutta miettinyt, että mahtaako mitään uusia hommia enää edes saada, jos haluis vaihtaa??
Sinä tulet varmasti pärjäämään työelämässä ja muutenkin ihan hyvin.
Olet kuitenkin ollut töissä. Tunnen sinun ikäisiä, jotka eivät ole milloinkaan tehneet töitä, heidän tulevaisuus ei käy kateeksi.
Mä oon 32 joten et oo vielä yhtään liian vanha.
Päin vastoin. Moni on liian nuori ja kokematon vielä parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
No voi Kristus sentään. Olen 38v akateeminen ja elättänyt itseni oman alani töillä. Kaikki pätkää ja projektia, ei vieläkään vakkaripaikiaa. Koen olleeni ihan oikeissa eikä leikkitöissä.
Kuulin aikoinaan myös noita ikärasistisia kommentteja parissa haastattelussa. Heidän menetyksensä, työllistyin sitten muualle.
Käsittääkseni ap:n tilanne on, että hän on ammattikoulusta mennyt nykyiseen työpaikkaansa ja ollut siellä 8 vuotta. Ja nyt hän on opiskellut AMK-tutkinnon. Kuitenkin hän on vielä entisessä työpaikassaan, eikä ole siis päässyt koulutustaan vastaaviin hommiin, joita toivoisi saavansa. Ongelma ei ole siis pätkä ja määräaikaisuudet, vaan työnkuva. Ei AMK-opintoja lähdetä opiskelemaan sillä mielellä, että jatketaan niitä töitä, mihin ammattikoulu riittää. Tarkoitus on päästä eteenpäin.
Verkostot, verkostot... Iällä ei ole mitään merkitystä, vaan sillä, että olet elämässä aktiivinen, teet hyvin sen minkä teet ja avaat suusi oikeassa paikassa.
Toinen asia on, että mitä sitten tarkoittaa kunnon työ. Jokainen kai määrittelee sen itse.
Et ole liian vanha. Tee niille selväksi, että olet oikea henkilö kyseiseen hommaan.