Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisin oppia hyväksymään sen, että minusta ei ole muuhun kuin siivoojaksi?

Vierailija
20.05.2021 |

Olen jotenkin tosi epäsosiaalinen ihminen ja jos työhön liittyy ihmisten kanssa puhumista ja olemista niin väsyn jo alle tunnissa aivan täysin. En koskaan totu siihen, ja ihmiset ahdistaa. En myöskään ole niin taitava missään tai fiksu, että voisin tehdä jotain muuta työtä mitä voisi tehdä vaikka pöydän ääressä yksin ja ei tarvitsisi esim. puhelimen tai sähköpostin kautta puhua ihmisille. Olen kokeillut erilaisia töitä mihin vain pääsen, ja ainoa missä olen pysynyt jotenkin järjissäni on ollut siivous. Ei mitään rakettitiedettä, ei tarvitse juuri ajatella, eikä tarvitse puhua ihmisille kuin korkeintaan "moi" ja "ok".

Tietysti sitä miettii että onko mun loppuelämäni nyt sit siivousta kun minusta ei ole parempaan? Aika masentavaa jos olen 5 vuoden päästäkin mopin varressa kiinni. Olen kokeillut kyllä paria muuta alaa joiden luulin sopivan minulle, mutten tykännyt niistäkään..

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia meitä tarvitaan. Erityisesti siivoojia :)

Vierailija
2/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia meitä tarvitaan. Erityisesti siivoojia :)

Tiedän, että tarvitaan mutta ei se silti lohduta ettei minusta ole "parempaan" :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana ei voi saada edes "keskitason" miestä, vaan ainoastaan työttömiä ja mt tapauksia. 

Vierailija
4/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän nää nyt ihan osaamaton ole. Pitäähän laitoshuoltajan osata paljon enemmän kuin esim. elektroniikka juottajan, renkaanvaihtajan, tarjoilijan, ym. monen ammatin.

Vierailija
5/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut miten esim. raksaukot naureskelee siivoojalle vaikka periaatteessa molemmat ammatit ovat "samaa tasoa". Miehet jotka on itsekin duunareita eivät huoli siivoojaa koska se on niidenkin mielestä nolo ammatti.

Vierailija
6/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojana ei voi saada edes "keskitason" miestä, vaan ainoastaan työttömiä ja mt tapauksia. 

Kokemuksesta taidat tietää, heheh.

Vierailija
7/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon mä vaan saanut.

Vierailija
8/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mäkin haaveilin majakanvartijan työstä. Valitettavasti laitoshuoltajan työt maksoivat asuntolainan paremmin. Joskus on joustettava.

Vierailija
9/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut miten esim. raksaukot naureskelee siivoojalle vaikka periaatteessa molemmat ammatit ovat "samaa tasoa". Miehet jotka on itsekin duunareita eivät huoli siivoojaa koska se on niidenkin mielestä nolo ammatti.

Ne on muutenkin juntteja.

Vierailija
10/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän nää nyt ihan osaamaton ole. Pitäähän laitoshuoltajan osata paljon enemmän kuin esim. elektroniikka juottajan, renkaanvaihtajan, tarjoilijan, ym. monen ammatin.

Olikohan tääkään nyt ihanasiallinen kommentti?

Vierailija
11/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harmi, ettei julkisessa keskustelussa arvosteta siivoustyötä. Sillä luulen, että tosielämässä meistä tosi moni arvostaa sitä, että paikat ovat siistissä kunnossa. Kaikki haluavat siistin hotellihuoneen missä on puhtaat juomalasit ilman huulipunatahroja.

Vierailija
12/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin sain vaikka olenkin "vain" siivooja.

Vierailija
13/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi yrittää ajatella niin, että työ ei ole varsinainen elämänsisältö. Vaan sillä maksetaan niitä kivempia asioita. Eli ns. pakollinen paha.

Ja se oma elämä ja sen ylpeydenaiheetrakentuu muiden asioiden ympärille: Ihmissuhteiden, harrastusten, luonnon, kodin, ym. ympärille.

Vierailija
14/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisikohan ammatinvalintapsykologi? Voisin kuvitella, että on muitakin epäsosiaalisia ammatteja. Mitä muuta tykkäät tehdä? Tykkäätkö esim. pitää asioita järjestyksessä? Entä jaksaisitko opiskella jotain, niin että pääsisit vaikka johonkin arkistoon töihin, mikä olisi itsenäistä puuhaa? Asuisitko mielelläsi kauempana asutuksesta? Ammatteja on niin paljon, monihan tekee vaikka jotain käsityöammattia yksin jossain kaukana luonnon keskellä, mutta silloin pitää tietenkin jostain hankkia asiakkaita esim. netin kautta. Kai edelleen on sellaisiakin ammatteja kuten metsänhoitaja tms., eli yksinäistä työtä missä käydään tarkastelemassa jotain paikkoja? Tai joku lossikuski, joka ei joudu paljon kenellekään puhumaan. Hyvin paljon on myös tarjolla yksinäistä työtä näyttöpäätteellä, esim. nettisivujen luokittelua, mitä kaveri joskus teki (katsoi erilaisia nettisivuja ja luokitteli niitä).

Uskon, että mahdollisuuksia on paljon, ne ammatit eivät vain ole yleisessä tiedossa.

Vierailija
15/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma.

Kunnianhimoa riittäisi mutta keskittymiskykyä ei. Tylsiä, toistuvia rutiinihommia en kestä yhtään mutta silti niihin töihin aina päädyn kun en muuallekaan pääse. En jaksa ihmiskontakteja vaan väsyn ja loppupäivä menee sohvalla toipuessa päivästä.

Edes opiskelemaan en ole päässyt vaan kaikesta lukemisesta huolimatta pääsykokeissa pää on aivan tyhjä ja kokeissa sitten vastailen ihan mitä sattuu.

Tiedän että lahjoja olisi muuhunkin mutta en saa niitä kanavoitua mihinkään oleelliseen. Jumitan sitten työssä joka tylsyydellä syö lopunkin energian.

Pitäisi vaan hyväksyä että ei minusta ole muuhun.

Vierailija
16/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siis työpaikka! Kenties vakituinen? Sillä puhuit olevasi kenties viiden vuoden päästä samassa työssä.

Noin hyvin työllistyminen ei ole nykyään ihan yleistä. Sitä voi tavoitella kuuta taivaslta, ja kun sitä ei koskaan saa, niin sinnitellä työttömänä. Tai sitten voi ottaa vastaan sitä työtä minkä saa, saada palkkaa ja elättää itsensä. Moni arvostaa tuota jälkimmäistä.

Vierailija
17/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on siivoamisessa? Voit kuunnella vaikka musiikkia ja äänikirjoja samalla, saat liikuntaa, ei todellakaan tarvitse enää työpäivän päätteeksi lähteä mihinkään salille. 

Vierailija
18/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On harmi, ettei julkisessa keskustelussa arvosteta siivoustyötä. Sillä luulen, että tosielämässä meistä tosi moni arvostaa sitä, että paikat ovat siistissä kunnossa. Kaikki haluavat siistin hotellihuoneen missä on puhtaat juomalasit ilman huulipunatahroja.

Tämä. En tiedä reaalimaailmassa ketään siivoojia halveksivaa, vaikka kaikki eivät itse kyseistä työtä halua tehdä.

Vierailija
19/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousammatti on yksi tärkeimmistä töistä tässä maailmassa, mikä parantaa elämänlaatuamme, sekä myös luontoa. Ilman heitä velloisimme kaikki kirjaimellisesti roskassa ja paskassa.

Oikeastaan kaikki tärkeät ja hyötyammatit ovat aliarvostettuja ja huonosti palkattuja.

Laitoshuoltajien täytyy tietää ja osata yllättävän paljonkin asioita ja tekniikoita miten työstä suoriutuu tehokkaasti. Kaikki ergonomia, myrkyt, puhdistusvälineiden hoito, erilaiset pinnat, kaikenlaisten laitteiden käyttäminen ym ym.

Fyysinen työ on mukavaa mutta en jaksaisi yhtä paljon kuin ammattilaiset. Ymmärrän hyvin ettei siinä touhun lomassa jaksa paljoa sosialisoida. Menisi iteltäkin energiat nopeasti vähiin.

Kaikista ei ole laitoshuoltajiksi.

Vierailija
20/26 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon siivoojat saavat palkkaa?