Jeesatkaapa. Kaverin firmassa töissä. Tai siis olin,
Olen hoitovapaalla. Olin ennen äitiyslomaa kokoaikaisena työntekijänä kaverini firmassa n.3 vuotta. Kaikki meni silloin ok.
Äitiyslomalle jäin ja Kela maksoi kokonaan äitiysrahani, koska työnantajani (eli kaverini) ei sitä maksanut.
Jäin sovitusti hoitovapaalle äitiysloman jälkeen ja viime kesänä sitten mies jäi kotiin hoitamaan lasta (kun työnsä puolesta se onnistui.)
Sovimme kaverin kanssa että teen hälle töitä n.3 päivää viikossa. Nyt pari kk sitten yhtäkkiä töitä ei vaan ollut (kaikilla muilla työkavereillani on).
Olen siis kotona ollut nyt maaliskuun puolivälistä alkaen. Kaveri ei ole vastannut mitään siihen että pääsenkö enää takaisin töihin. Voisin siis laittaa lapsen jo hoitoon ja mennä töihin, mutta kun en saa mitään kommenttia pääsenkö sinne enää. Lomarahojakaan tuskin saan..
Olisi ihan mukava jos edes irtisanoisi minut, niin saisin hoitovapaan loputtua( tai lopetettuani sen ennen kuin lapsi täyttää 3v) ehkä jotain rahaa työkkäristä.
Mutta kun ei suostu irtisanomaan, enkä tosiaan tiedä pitäisikö minun irtisanoutua itse..
Ihan kumma tilanne.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Liity nyt heti YTK:hon. Älä irtisanoudu itse!
Ei paljo YTK tässä auta...
Toimi ihan kuin toimisit kuten missä tahansa työsuhteessa toimitaan; tässä ei kaveruudella ole mitään tekemistä. ” Kaverisihan” käyttää nyt hyväkseen sinua, kun pitää sinua varalla. En tiedä toimialaasi, mutta jos työt ovat Koronan takia tai muusta syystä vähentyneet, ei ole sinun tehtäväsi olla säästöpuskurina, jos töitä on aikaisemmin ollut.
Jos sinulla on työsopimus kokopäivätyöstä, sinulla on oikeus palata kokopäivätyöhön . Miten sovitte hoitovapaan, joku sopimustaan on olemassa, koska olet joutunut ilmoittamaan Kelaan? Hoitovapaan päättämisestä voi käsittääkseni ilmoittaa työnantajalle ( ja Kelalle). Tällöin työnantajan on reagoitava: tarjottava työtä tai irtisanottava. Tutustu oman alasi työehtosopimukseen, jos alallasi on yleissitova työehtosopimus ja työlakiin.
Liity oman alasi ammattiliittoon tai vähintään YTKhon. Älä nyt ainakaan irtisanoudu jos sinulla ei ole uutta työpaikkaa; voit joutua pitkään karenssiin työttömyysetujen suhteen.
Tsemppiä!
Aluehallintovirasto on se taho, johon voit ottaa yhteyttä ja pyytää neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko töitä vai sinulle ei ole töitä?
Kannattaisiko irtisanoutua ja hakea toinen duuni?
Yhteiskunta ei toimi ihan noin kuin kuvittelet.
No kerropa miten se toimii?
Jos kaverilla ei enää hoitovapaan jälkeen ole töitä, mitä sen pitäisi tehdä?
Jos mulla ei enää olisi töitä firmassa a, hakisin töitä firmoista b, c ja d.
Niin se maailma toimii.
Uskon tosin, että tässä on kyse muusta. Ei taida jostain syystä enää kemiat natsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity nyt heti YTK:hon. Älä irtisanoudu itse!
Ei paljo YTK tässä auta...
Ai miten niin ei auta? Sieltä saa neuvontaa jos maksaa täysjäsenyyden ja sieltä saa rahaa jos työnantaja potkii pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko töitä vai sinulle ei ole töitä?
Kannattaisiko irtisanoutua ja hakea toinen duuni?
No kerropa miten se toimii?
Jos kaverilla ei enää hoitovapaan jälkeen ole töitä, mitä sen pitäisi tehdä?Jos mulla ei enää olisi töitä firmassa a, hakisin töitä firmoista b, c ja d.
Niin se maailma toimii.Sä taidat olla se kaveri? Ootko kuullut lainsäädännöstä? ”Niin se maailma toimii.” Salli mun nauraa.
Uskon tosin, että tässä on kyse muusta. Ei taida jostain syystä enää kemiat natsata.