Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jeesatkaapa. Kaverin firmassa töissä. Tai siis olin,

Vierailija
19.05.2021 |

Olen hoitovapaalla. Olin ennen äitiyslomaa kokoaikaisena työntekijänä kaverini firmassa n.3 vuotta. Kaikki meni silloin ok.
Äitiyslomalle jäin ja Kela maksoi kokonaan äitiysrahani, koska työnantajani (eli kaverini) ei sitä maksanut.
Jäin sovitusti hoitovapaalle äitiysloman jälkeen ja viime kesänä sitten mies jäi kotiin hoitamaan lasta (kun työnsä puolesta se onnistui.)
Sovimme kaverin kanssa että teen hälle töitä n.3 päivää viikossa. Nyt pari kk sitten yhtäkkiä töitä ei vaan ollut (kaikilla muilla työkavereillani on).
Olen siis kotona ollut nyt maaliskuun puolivälistä alkaen. Kaveri ei ole vastannut mitään siihen että pääsenkö enää takaisin töihin. Voisin siis laittaa lapsen jo hoitoon ja mennä töihin, mutta kun en saa mitään kommenttia pääsenkö sinne enää. Lomarahojakaan tuskin saan..

Olisi ihan mukava jos edes irtisanoisi minut, niin saisin hoitovapaan loputtua( tai lopetettuani sen ennen kuin lapsi täyttää 3v) ehkä jotain rahaa työkkäristä.

Mutta kun ei suostu irtisanomaan, enkä tosiaan tiedä pitäisikö minun irtisanoutua itse..
Ihan kumma tilanne.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en kuulu mihinkään liittoon! :( -ap

Vierailija
2/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä koskaan ole noista sovituista ollut mitään mustaa valkoisella? Mitä sitä sitten irtisanomistakaan täytyy virallisesti tehdä jos ei työsopimustakaan aikoinaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen työsopimus teillä oli allekirjoitettuna?

Vierailija
4/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimus on tehty tottakai aikoinaan. Palkkakuitit olen saanut aina ine.-ap

Vierailija
5/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity nyt heti YTK:hon. Älä irtisanoudu itse!

Vierailija
6/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole tallessa enää. Mutta ihan samanlainen kuin muillakin. Kokoaikatyö, 40h viikossa. Mutta tosiaan sitä ei ole kyllä mitenkään muutettu kun viime kesänä aloitin sen 3pvä/viikossa.-ap

Vierailija
7/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole tallessa enää. Mutta ihan samanlainen kuin muillakin. Kokoaikatyö, 40h viikossa. Mutta tosiaan sitä ei ole kyllä mitenkään muutettu kun viime kesänä aloitin sen 3pvä/viikossa.-ap

Siis mitä ihmettä? Työsopimus ei ole tallessa? Mitä ihmettä sillä tekee, jos sitä ei säilytä koko työsuhteen ajan?

Vierailija
8/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity nyt heti YTK:hon. Älä irtisanoudu itse!

"​​​​​​​Osa-aikatyössä tai nollatuntisopimuksella työskennellessä liittymispäivän tulee olla työpäivä" Lukee ytk:n sivuilla. Ei ole ollut töitä siis kahteen kuukauteen.

Ja ne loppui ihan siis niin että kun kysyin seuraavan parin viikon vuoroja (että mitkä päivät olen töissä) niin kaverini sanoi vain että "Katotaanpa, minä ilmoittelen." Ja aina kun kysyin uudestaan, niin sain vain epämääräisen vastauksen ja lopulta ei kuulunut enää mitään. Eikä vastaa kun kysyn että onko vielä töitä.

-ap

Vierailija
9/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Työsopimus ei ole tallessa? Mitä ihmettä sillä tekee, jos sitä ei säilytä koko työsuhteen ajan?

No ei ole. Olen muuttanut kerran sen jälkeen kun työt aloitin, sen jälkeen en ole työsopparia nähnyt.-ap

Vierailija
10/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suullisetkin sopimukset on pteviä ja työnantajalla on varmaan tallessa työsopimuksenne.

Täältä saa ilmaiseksi apua puhelun hinnalla, ainakin autavat alkuun:

https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

Vierailija
11/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suullisetkin sopimukset on pteviä ja työnantajalla on varmaan tallessa työsopimuksenne.

Täältä saa ilmaiseksi apua puhelun hinnalla, ainakin autavat alkuun:

https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/asiointi/puhelinneuvonta

Ok kiitos. Pakko varmasti ottaa tuonne yhteyttä. -ap

Vierailija
12/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla palkkalaskelmat tallessa? Niilläkin voi todistaa työsuhteen keston. Työnantajalla on oma kpl työsopimuksesta, pyydä kopio.

Vierailija
13/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo joka kehotti liittymään kassaan heti. Jos sulla 40 h / vko työsopimus, niin sittenhän tuo on ihan koko ajan laitonta työnantajan toimesta. En ymmärrä. Ei noin voi tehdä. Jos nollatuntisopimus eli tarvittaessa töihin kutsuttava niin sitten on eri tilanne. Sun pitää nyt löytää se paperi jostain.

Vierailija
14/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin voi tehdä. Jos on oikeasti kokoaikainen sopimus, pitää antaa ne kokoaikaiset tunnit tai sitten lomauttaa tai irtisanoa (asiallisesta syystä). Jos taas on osa-aikainen sopimus, pitää antaa se määrä tunteja joka osa-aikaisessa sopimuksessa lukee. Ainoa mahdollisuus olla antamatta enää tunteja, on jos sopimuksessa viikkotuntimäärän minimi on nolla, eli ns. nollasopimus. Joskus tapahtuu sellaista, että tehdään nollasopimus vaikka töitä käytännössä on täydet tunnit, ja silloin on juridinen mahdollisuus tällaiseen keljuiluun.

Jos on nollasoppari joka on voimassa, niin on mahdollista saada työttömyyskorvausta (ansiosidonnainen tai peruspäiväraha/työmarkkinatuki) niiltä päiviltä kun töitä ei ole. Tyhjän päälle ei siis jää. Nollasopparilainen voi ilmoittautua työnhakijaksi te-toimistoon ja toisin kuin kokonaan työtön, saa yleensä olla aika hyvin rauhassa erilaisilta työttömien kyykytyskampanjoilta.

Vierailija
15/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut kauan pois töitä. Joku muu on varmaan palkattu tekemään sun työt. Pitäisikö se muu nyt irtisanoa jotta sulla olisi töitä?

Vierailija
16/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sinulla palkkalaskelmat tallessa? Niilläkin voi todistaa työsuhteen keston. Työnantajalla on oma kpl työsopimuksesta, pyydä kopio.

Kyllä. Ensimmäisen vuoden palkkalaskelmat tulivat sähköpostiin, kunnes siirtyivät verkkopankkiin joten kaikki on tallessa.

Täytyy pyytää siitä työsopimuksesta kopio. -ap

Vierailija
17/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut kauan pois töitä. Joku muu on varmaan palkattu tekemään sun työt. Pitäisikö se muu nyt irtisanoa jotta sulla olisi töitä?

Oletko tosissasi?

Vierailija
18/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto miten tyhmä olet.

Vierailija
19/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko töitä vai sinulle ei ole töitä?

Kannattaisiko irtisanoutua ja hakea toinen duuni?

Vierailija
20/27 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jos on tarve, niin palkataan SIJAINEN äitiysloman ja hoitovapaan ajaksi. Tässä tuskin sellaista on tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan