Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voi olla? (Poika jatkuvasti väsynyt)

Vierailija
19.05.2021 |

Alkoi huhtikuun alussa suunnilleen. 16-vuotiaasta kyse. Sanoi itse että väsyttää koko ajan ja tunneillakin alkaa nukuttaa jos ei esim selaa puhelinta tai puhu kavereille (joka tietysti on kiellettyä). Tietysti maksoin yksityiselle laajan verenkuvan ja kaikki arvot oli täysin ok. Syödään monipuolisesti joten mikään vitamiinin puutos ei pitäisi olla. Varmuuden vuoksi olen joka aamu pojan pyytänyt ottamaan tuollaisen monivitamiinitabletin. Käy treeneissä mutta sanoo että ei oikein jaksa yrittää enää samalla tavalla kuin ennen. Kavereiden kanssakin on, mutta sanoo että välillä havahtuu siihen ettei ole yhtään kuunnellut. Tuli äsken treeneistä kotiin ja oli kunnon silmäpussit taas. Sanoi että väsyttää ja meni saman tien nukkumaan. Huolissani olen. Ennen ei näin unelias/väsynyt kaveri ole ollut.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon nukkuu yössä? Ettei vaan hakkaa puhelinta/konetta?

Vierailija
2/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain psyykkisiä juttuja voisi olla. Lievää masennusta, stressiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon nukkuu yössä? Ettei vaan hakkaa puhelinta/konetta?

Esim tänään meni puoli yhdeksän aikaan jo nukkumaan ja herää luultavasti seiskan aikaan. Aiemmin saattoi mennä yhdeltätoistakin ja silti oli virkeämpi. Sen tiedän että varmasti ei pelaa tai ole kännykällä. Sen verran väsynyt oli taas. Silmissä tosiaan valtavat silmäpussit. Viikonloppuna nukkui 12. Olisi varmaan pidempäänkin, mutta herätin ettei rytmi kokonaan kääntyisi. Ennen nousi viimeistään kymmenen aikaan.

Ihan ihmeellinen juttu. Alkoi niin yhtäkkiä. Huomaa että vaikuttaa oikein kaverisuhteisiinkin kun ei enää jaksa välttämättä lähteä hengailemaan tai tulee pian kotiin. Ap

Vierailija
4/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitepölyt, kevätväsymys, liikaa treenejä ja se kännykkä.

Vierailija
5/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steroidit tai huumeet? Mitä poika harrastaa?

Vierailija
6/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tästäkin olen jutellut pojan kanssa. Ei kuitenkaan itse ole huomannut että mikään erityisesti painaisi. Kysyin että jännittääkö lukioon meno tai joku siihen liittyvä, mutta ei kuulema. Kaveriporukka on sama ja mitään muitakaan muutoksia ei ole. Siitepölyallergiaa ei ole ja treenejä on kolme kertaa viikossa. Kuulema ei ole liikaa. Siitäkin ollaan puhuttu että jos käy liian raskaaksi, miten voidaan keventää. Mutta tuntuu ettei poika itekään nyt oikein tiedä mikä on. Ap

Vierailija
7/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia tosiaan väsyttää ja nyt koivu kukkii runsaana laajasti Suomessa.

Mitä tämä laaja verenkuva piti sisällään? Yleensä puhutaan täydellisestä verenkuvasta, johon kuuluu hemoglobiini, puna- ja valkosolut sekä verihiuteleet ja valkosolujen erittelylaskenta.

Pitäisi tutkia vielä sokeri ja kilpirauhasarvot, jos anemiaa ei kerran ollut. Myös tartuntataudit selvitettävä (borrelioosi?). Sydän, munuaiset, maksa? Ja tosiaan jos näistä ei mitään löydy, niin sitten psyykkiset syyt.

Vierailija
8/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steroidit tai huumeet? Mitä poika harrastaa?

Ei kai sentään. Toivon todella että ei vetäisi mitään nappeja esim lihasten kasvattamisen toivossa. Viitteitä tästä ei kyllä ole, mutta voin ottaa puheeksi. Onneksi on hyvät ja avoimet välit.

Futista pelaa, mutta jättäytyi viime syksynä kilpajoukkueesta pois että jäi enemmän kavereille aikaa. Ap

Vierailija
9/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se juomaan lisää vettä. Ei varmaan ratkaise koko hommaa, muttaa auttanee.

Vierailija
10/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritauti?

Vierailija
11/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Teinien unentarve on suuri ja ilmasto vaikuttaa. Ei mitään uutta.

Vierailija
12/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long-covid?

Vierailija
13/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä jää keittiöön klo 10 illalla viimeistään

Vierailija
14/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin naturopaatilla, itse sain vasta sieltä avun. Tavislääkärin ohjeet oli vaan tyyliin ota nokosia.

Adrenaalini olivat todella väsähtäneet. Googlaa adrenal fatigue. Siihen löytyy myös luontaislääkkeitä.

Vierailija
15/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites vitamiiniarvot, katsottiinko ne verikokeissa? Mites suolisto voi?

Vierailija
16/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tästäkin olen jutellut pojan kanssa. Ei kuitenkaan itse ole huomannut että mikään erityisesti painaisi. Kysyin että jännittääkö lukioon meno tai joku siihen liittyvä, mutta ei kuulema. Kaveriporukka on sama ja mitään muitakaan muutoksia ei ole. Siitepölyallergiaa ei ole ja treenejä on kolme kertaa viikossa. Kuulema ei ole liikaa. Siitäkin ollaan puhuttu että jos käy liian raskaaksi, miten voidaan keventää. Mutta tuntuu ettei poika itekään nyt oikein tiedä mikä on. Ap

Stressi ja masennus. Halusiko poika itse lukioon, pitääkö poika harrastuksestaan? Mieti, mieti ja mieti, älä anna pojan syrjäytyä. Tsemppiä.

Vierailija
17/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergia tosiaan väsyttää ja nyt koivu kukkii runsaana laajasti Suomessa.

Mitä tämä laaja verenkuva piti sisällään? Yleensä puhutaan täydellisestä verenkuvasta, johon kuuluu hemoglobiini, puna- ja valkosolut sekä verihiuteleet ja valkosolujen erittelylaskenta.

Pitäisi tutkia vielä sokeri ja kilpirauhasarvot, jos anemiaa ei kerran ollut. Myös tartuntataudit selvitettävä (borrelioosi?). Sydän, munuaiset, maksa? Ja tosiaan jos näistä ei mitään löydy, niin sitten psyykkiset syyt.

Puna- ja valkosolut, hemoglobiini, ferritiini, verihiutaleet, kilpirauhasarvot, sokerit, munuaisarvot ja maksa-arvot. Eli täydellinen verenkuva ja siihen lisäksi nuo muutama muu elimiä kartoittava kuva. Kaikki oli kunnossa. Sokerit hieman ylhäällä, mutta viitearvoissa. Ap

Vierailija
18/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuullostaa pahalta... Tutustuin ystävääni, kun hänen pieni poikansa oli viiden. Meistä tuli nopeasti hyvät ystävät ja olin vuosia mukana pojan elämässä. Poika rakasti lennättää kirjavaa leijaansa ja juoksi kesäisin perhoshaavin kanssa niityllä. Kaikki oli niin hyvin... Koulussa pojalla sujui hienosti, hän rakasti tarinoita Etelämantereesta ja kaukaisten saarten eläimistä. Muistan kuin eilisen päivän sen alkusyksyisen päivän kauan sitten, kun ystäväni uskoutui minulle suuren salaisuuden: Poika oli kertonut haaveilevansa omasta tyttöystävästä, jonka kanssa lähteä vaellukselle ja isona reilaamaan. Ne sanat saivat minut hymyilemään sisäisesti... Pojasta saisi joku mukava tyttö vielä ihanan poikaystävän! Vuosia kului ja pojan lukio alkoi, yläasteella hän oli vielä saanut seurata sivusta kuinka pärinäpojat kyyditsivät kylän tyttöjä. Lukion alku ei tuonut iloa elämään, pojasta tuli hiljainen ja varautunut. Hän opiskeli edelleen historiaa loistavin arvosanoin, mutta entinen, iloisempi poika oli kadonnut. Olimme huolissamme... Laitoimme toiveen armeija vuoden ja opiskelemaan lähdön auttavan, kenties poika tarvitsisi vain maiseman vaihdosta. Poika pääsikin opiskelemaan poliittista historiaa, mutta palattuaan kesäksi kotiin ensimmäisen opiskelu vuoden jälkeen, seurasi romahdus... Nyt tuo ennen niin iloinen poika on elänyt jo vuosia vuoteen omana. Niin se elämä voi muuttua...

Sulla on tää kirjoitus tallennettuna johonkin ja spämmäät sitä ketjuihin, joihin se sun mielestäsi sopii. Kenenkään muun mielestä ei.

Vierailija
19/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on myös mahdollinen vaikka olisi hoikka, urheilullinen tai nuori.

Vierailija
20/61 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvoja on sitten monenlaisia, ja niitä oikeasti tarpeellisia ei yleensä oteta, jos ei erikseen pyydä. Ovat harmillisen kalliita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän