Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulon huonontuminen hoidoista

18.08.2006 |

Hei!!

Kuuloni huononi vuoden sisällä niin huomattavasti, että sain lähetteen Tyksiin kuulokokeisiin ja siellä lääkäri kertoi minulla olevan otoskleroosi . Tauti on perinnöllinen ja yleensä naisille esiintyi raskauksien jälkeen. Itse en ole ollut raskaana, mutta lääkärin sanoi, että syynä olisi hedelmöityshoidot. Suvussani on huonokuuloisuutta vanhuksilla, mutta ei minun ikäisillä eli 37-vuotialla. Tämä tieto tuli yllätyksenä ja monesti olen miettinyt, että miksi näitä sivusairauksia ilmenee niin paljon ja miksi niistä ei saa tietoja ennen hoitoja.

Itse olen nyt hoidot lopettanut ja odotamme lasta adoption kautta.

Kuuloni on vielä hyvähkö, mutta hiljaista ääntä en enää kuule ja nykyään suosikki sanani on MITÄ!!

Tämä tiedoksi kaikille hoidoissa olevilla ja mikäli huomaatte kuulonne muuttuvan tai suvussa on huonokuuloisuutta, niin ottakaa asia lääkärin kanssa puheeksi.

Tässä tieto sairauksesta;

Otoskleroosi on sairaus, joka periytyy dominoivasti. Sairaus aiheuttaa aluksi konduktiivisen kuulovian, joka voi johtaa kuuroutumiseen. Sairaudessa muodostuu uutta luukudosta, joka johtaa jalustimen levyn kasvamiseen kiinni väli- ja sisäkorvan väliseen seinämään. Jalustimen levyn liikkuvuus heikkenee, jolloin myös kuulo heikkenee. Sairaus on usein molemminpuolinen. Otoskleroosia esiintyy sekä miehillä että naisilla ja sen oireet ilmenevät 15-30 vuoden iässä. Sairauden etenemisnopeus vaihtelee ja sen kulku nopeutuu yleensä raskauden aikana. Konduktiivinen huonokuuloisuus voidaan korjata kuulokojeella. Nykyään otoskleroosipotilaille kuulo voidaan palauttaa myös leikkauksen avulla, mutta leikkaus vaatii kirurgilta erityisosaamista. (Välimaa & Rimmanen 2000: 307-308; Ramsay 1996: 285-287; Palo, Haahtela, Simell & Tyrkkö 1997: 252.)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon huomannu, että korvat meinaavat tulehtua tai jotain. Hyvä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla