Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opiskella merkonomiksi aikuisena? Olen alanvaihtaja.

Vierailija
19.05.2021 |

Suunnittelen alanvaihtoa mm. terveyssyistä. Olen fyysisesti raskaassa työssä ja minulla on taustalla lukio ja kaksi ammattikoulututkintoa. Minua kiinnostaisi esimerkiksi sihteerin, palkanlaskijan tai kirjanpitäjän työ. Työllistyykö alalle helposti? Toinen vaihtoehto on tradenomi. Olisiko se kannattavampi työllistymisen kannalta? Myös Kelan etuuskäsittelijän työ kiinnostaa.

Olen aika ujo ja vähän hiljaisempi, mutta pärjään ihmisten kanssa työtilanteissa. Haittaako se näissä töissä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin tradenomiksi kuin merkonomiksi. Merkonomitutkinnolla on hankalampi päästä luettelemiisi ammatteihin, koska tradenomejakin alkaa olla jo suunnilleen kolmetoista tusinassa. Merkonomintutkinto koki inflaation aikanaan, kun opistoaste (ja merkantintutkinto) poistui, eli tuosta tuli astetta alempi tutkinto kuin vanhat vielä 90-luvulla suoritetut merkonomitutkinnot.

Vierailija
2/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomiksi ei kannata opiskella koskaan. Taloushallinnossa on kyllä edelleen työtä eli taloushallinnon tradenomi voi olla ihan kohtalaisen hyvä tutkinto. Sihteereitä tapaa enää lähinnä kortistossa. 

Ihmettelen aina näitä nostoja "Kelan etuuskäsittelijä kiinnostaa" - eli ei edes opiskella alaa ja jo työnantajakin on katsottu. Entäpä jos valmistuttasi ei ole yhtään ko. alan paikkaa auki viiteen vuoteen?

Vähän hiljainen ja ujo on ei haittaa useimmissa töissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Itsekin halusin kivan siistin toimistotyön. Niihin vaan haluaa kaikki muutkin. 

Myös tradenomit yms. Hakijoita saattaa olla satoja yhteen paikkaan. 

Vierailija
4/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jos aiot työllistyä. Ilman koulutusta hankalaa jos ei hyviä suhteita

Vierailija
5/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla on kilpailua työpaikoista mutta itse uskon että tekevälle ja itseensä uskovalle töitä saa, tuurinkin kanssa on tekemistä mistä sattuu töitä löytymään hakuhetkellä. Ja varmasti löytyy työpaikkoja jossa ei tarvitse olla esille tai huomion keskipisteenä.

Olin hakemassa tradenomiksi mutta pupu meni pöksyyn tuon kilpailun takia joten hain toisaalle (oma itsetunto siis tällä hetkellä aika huono). Olen 35 vuotias, joten työttömäksi en voi itseäni opiskella. Tällä hetkellä olen myös fyysisesti raskaassa työssä ja alan vaihto on pakollinen.

Vierailija
6/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen että nyt varsinkin kun moni toimistotyö siirtynyt ja tulee siirtymään lopullisesti pääosin etätyöksi, niin alalle tulee omemaan vielä suurempi tunku, suomalaiset kun suurimmaksi osaksi rakastavat omaa rauhaa.

Vierailija
7/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteereitä palkataan nykyään harvoin. Monet työt on siirretty ns. Itse tehtäviksi. Työmatkalla ollut tekee itse matkalaskunsa, varaa itse matkalippunsa ja hotellinsa, varaa itse neuvotteluhuoneen ja tarjoilut sinne.

Vierailija
8/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kirjanpitäjäksi ei muuten.

Vierailija
9/9 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen merkonomi ja kävinkin pyörähtämässä ammattikorkeassa tradenomilinjalla. Aikalailla samaa mitä merkomiksi opiskellessa mutta ihan hirveästi kaikkea turhaa businesshöpötystä ja hienostelua mikä ei itseäni kiinnostanut.

Jos ihan perus taloushallinnon hommiin haluaa niin merkonomin papereilla kyllä pääsee kun osaa hommat. Jos taas kiinnostaa ylemmät hommat niin sitten tradenomiksi.

20 vuotta toimistotyöntekijät ovat olleet työttömien listoilla kärkipäässä. Nykyisen sähköistymisen myötä alkaa muutkin alan työt vähentyä. Siksipä itse vaihdoin raskaaseen duunarityöhön. Kroppa kovilla mutta tuleepahan liikettä. Ja palkkakin parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi