Pieleen mennyt gradu
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis on. Sain lausunnon ja arvosana oli 3/5. Tavoitteeni oli vähintään saada vähintään nelonen. Jotenkin kaikki meni pieleen.
Missä gradut arvostellaan tuollaisella asteikolla?
Nykyään kaikkialla. Jotkut vanhojen tutkintosääntöjen mukaan valmistuvat saattavat saada vielä kirjaimia. Mutta cumua tuo vastaa. En oikein osaa sanoa, kumpi arvosteluasteikko mahdollistaa ns. helpommalla paremman arvosanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmis on. Sain lausunnon ja arvosana oli 3/5. Tavoitteeni oli vähintään saada vähintään nelonen. Jotenkin kaikki meni pieleen.
Missä gradut arvostellaan tuollaisella asteikolla?
Joka paikassa nykyään? En kyllä tiedä, mutta meillä ainakin kaikki opinnot arvostellaan asteikolla 1-5.
Vierailija kirjoitti:
Valmis gradu on riittävä gradu.
Valmis ja hyväksytty on riittävä. Sitten on pikkasen muuttujia jos se ei kelpaakaan hyväksyttäväksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tyytyväinen kunhan saisi sen edes tehtyä 😫
Ootko aloittanut jo?
Joo olen.
Kolmonen on hyvä! On niiiiiiin paljon ihmisiä, jotka eivät ikinä saa koko tekelettä edes valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kolmonen ole sanallisesti arvioituna hyvä?
Se gradu on kypsyysnäyte.
Sen valmiiksi saaminen on se olennainen.
Olet siinä vaiheessa henkistä elämääsi, että voit rauhassa käsitellä tuota, että miksi se ei ole sinulle hyvä?
Tuohon voi jäädä jumiin tai aikansa kelattuaan sen hyväksyy ja pistää asioissa kohdilleen.
Ymmärtää sen merkityksen että on tehnyt gradun.
Arvosanojen merkitys sinulle itsellesi on se arvoitus... joku muu määrittää. Entä jos itse määrittäisit?
Ehkä on niitä vielä tärkeämpiä kohtia, missä on hyvä päteä?
Onneksi olkoon gradussaan joka tapauksessa.
Etkö luota arvioitsijaan? On kuitenkin arvioinut sen hyväksi.
Joskus pitää hyväksyä oma epätäydellisyys.
Tai tiedätkö mikä meni pieleen? Jos tiedät, nii se on hyvä. Mitä neloseen olisi tarvittu? Joskus ei osaa tai jaksa tai viitsi tehdä. Uskalsit kuitenkin laittaa pisteen paikalleen 👍🏻
Pieleen meni, kun viime talvena gradua yrittelin. Ehkä mulle oli tullut jotain ylimielisyyttä, kun kandista tuli 4/5 eikä ollut edes vaikeaa. Sain sitten töitä keväällä enkä ole sen jälkeen vilkaissutkaan koko pskaa. Tavoite voisi olla 1/5 mutta tuskin viitsin enää sitä kirjoittaakaan.
Olen jo niin lähellä eläkeikää, ettei gradusta tule mulle mitään hyötyä ainakaan "uralla". Lorvin vielä opiskelijana työkkäriä vältelläkseni. Asiaan vaikutta myös leikkaus, josta mun pitäis olla jo toipunut, muttei siltä tunnu.
Vierailija kirjoitti:
90% tutkinnoista taitaa tulla tuolla 3/5 arvosanalla. Eli et ole mokannut mitään. Siitä ei löytynyt mitään erityisien positiivista, mutta ei myöskään negatiivista. Jos et ole haaveilemassa jatko-opinnoista, tuolla arvosanalla ei ole mitään merkitystä. Hieman sama, kuin mitä merkitystä on lukion päättö-arvosanoilla, kun olet päässyt yliopistoon? Ei yhtään mitään.
Mulla oli myös alkujaan suuret suunnittelmat, että 4-5 pitäisi saada gradusta. No, tuolla se kurjake lojuu edelleen keskeneräisenä kuukausien jälkeenkin, ja tällä hetkellä olisin tyytyväinen, kunhan saisin sen edes väsättyä valmiiksi ja menemään läpi 😭
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös alkujaan suuret suunnittelmat, että 4-5 pitäisi saada gradusta. No, tuolla se kurjake lojuu edelleen keskeneräisenä kuukausien jälkeenkin, ja tällä hetkellä olisin tyytyväinen, kunhan saisin sen edes väsättyä valmiiksi ja menemään läpi 😭
Olet aloittanut? Aineisto on? Mikä tökkii eniten?
Sain omasta tietojenkäsittely-aiheisesta gradustani kolmosen mikä oli ihan jees. Neloseen olisi vaadittu omaa tutkimusta ja vastaavaa (tein kirjallisuuskatsauksen). Siitä vitoseen sitten jotain guruilua.
Omasta mielestä meni pieleen mutta sainkin arvosanaksi 4/5. Olikin kauppispuolella joten huoleni tuli varmaan tekniikan puolelta mistä oli jo aiempi tutkinto ja tuon tasoisesta olisi saanut ehkä 2/5.
Ainakin Tampereen yliopistossa.