Liian puheliaan ja tungettelevan naapurin naama venähti kun en jäänyt kuuntelemaan sen tarinoita
Vuoden päivät oon jaksanut kohteliaisuuttani jäädä kuuntelemaan sen tarinoita samalla poispäin kävellen, mutta nyt riitti. Työnsin kuulokkeet korville kun ohi kävelin pihalla, moikkasin ja jatkoin matkaa. Puhetulva alkoi siitä huolimatta, vilkasin taaksepäin ja naapurin leuka oli lattiassa. Jospa nyt tajuaisi etsiä omat ystävänsä kelle vuodattaa sairaalareissujaan ja näppyjään. Mulle riitti. Miten ihmiset ei itse tajua, ettei tuntemattomia ihmisiä kiinnosta olla jatkuvana olkapäänä!?
Kommentit (10)
Menit vanhanaikaiseen. Kai edes kävit huorissa "graduaikaan"?
Hopeakettu2223 kirjoitti:
Tulikohan tämä nyt ihan oikeaan ketjuun??
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu2223 kirjoitti:
Tulikohan tämä nyt ihan oikeaan ketjuun??
Kyllä tais tulla.
Niin, ei siinä muuta voinut. Löytyy joku muu kuuntelija. Hätätilanne on myös vähän eri kuin jokapäiväinen puhemaratoni. Ihmisten täytyy päästä pihasta pois ja kotiin rauhassa.
Kyllä ihmiset ymmärtävät, jos sinulla oli kiire tai jotain omaa juttua kesken. Kuitenkin tervehdit. Ei kenenkään kasvonpiirteitä ehdi rekisteröidä noin tarkkaan, jos vain vilkaisee toista ja samalla keskittyy musiikin kuunteluun, joten siksi on epäuskottava aloitus.
Yleensä niistä välitetään, joista kaikki muitkin välittävät ja yksinäisetkin seurankaipuiset sortuvat siihen samaan. Osalle taas ei juttele kukaan, vaikka se olisi jopa toivottua. Kunpa ne seuraa kaipaavat vuodattaisivat asiansa toisille yksinäisille, niin saisivat vaikka ihan juttukaverin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ymmärtävät, jos sinulla oli kiire tai jotain omaa juttua kesken. Kuitenkin tervehdit. Ei kenenkään kasvonpiirteitä ehdi rekisteröidä noin tarkkaan, jos vain vilkaisee toista ja samalla keskittyy musiikin kuunteluun, joten siksi on epäuskottava aloitus.
Ei, tämä naapuri ei sitä ymmärrä tai sitä ei kiinnosta. Meidän piha on pitkänmallinen kävelytie, rivitaloyhtiö. Näin hänet jo kaukaa, enkä voinut vaihtaa reittiä, joskus olen tehnyt u-käännöksen huolimatta siitä näkeekö hän. Tälle ihmiselle ei ole väliä kuka vastaan tulee, hän puhuu kaikille ja kaikesta. En ole keksinyt muuta tapaa kuin jatkaa vaan matkaa puhetulvasta huolimatta. Hänen äänensä kuuluu vielä kaukanakin, korottaa nimittäin vain ääntä vaikka olen jo lähtenyt paikalta.
Ap
Kun naapuri tulee vastaan ,ota kännykkä korvalle ja puhut siihen feikisti niin voit kävellä ohi.Heilauta kättä vain sivulla tervehdykseksi..Minun on pakko tehdä näin välillä vastaavalle tyypille, en pääse muuten eteenpäin, vaan hän kaupassakin loukuttaa minut ostokärryillä johonkin hyllyjen väliin .
Vierailija kirjoitti:
Kun naapuri tulee vastaan ,ota kännykkä korvalle ja puhut siihen feikisti niin voit kävellä ohi.Heilauta kättä vain sivulla tervehdykseksi..Minun on pakko tehdä näin välillä vastaavalle tyypille, en pääse muuten eteenpäin, vaan hän kaupassakin loukuttaa minut ostokärryillä johonkin hyllyjen väliin .
Tätä teen myös, aina ei puhelin ole käden ulottuvilla kun naapuri syöksyy nurkan takaa, joten olen ansassa. Inhottavaa, ettei voi omalla pihalla kävellä rauhassa kun yksi syöksyy reviirille. Ja usko pois, vaikka kävelen kännykkä korvalla, tämä jos tulee vastaan niin puhetulva tulee siitä huolimatta. Kuitenkin suht terveeltä mieleltään vaikuttaa jos nyt pitäisi terveyttä arvioida. Jotenkin yksinkertainen ja yksinäinen ehkä.
Ap
Voi olla yksinäisyyttä ja siitä johtuvaa sosiaalisten taitojen heikkenemistä. Siis nimenomaan pitkäaikaista vastentahtoista yksinäisyyttä, ei sitä, että viihtyy muutenkin omissa oloissaan. Näillä ihmisillä on kova kohdatuksi tulemisen kaipuu mutta eivät tajua sitä, että karkottavat tyylillään suuren osan ihmisistä. Rajatonta avautujaa pidetään ymmärrettävästi epäilyttävänä ja vähän arvaamattomana.
Voi olla myös jotain lievää kehitysvammaa, joka ei estä itsenäistä asumista mutta joka silti vaikuttaa syy-seuraussuhteiden ymmärtämiseen, impulssikontrolliin, kognitiiviseen empatiakykyyn ym. asioihin. Meillä eräs naapuri on tällainen ja olen joutunut lopettamaan hänelle puhumisen tervehdyksiä lukuun ottamatta kokonaan, koska hänellä ei ole mitään tilannetajua eikä sosiaalista älyä. Puhelias ja seurallinen on kyllä mutta myös ripustautuva, jankkaava, liian lähelle tunkeva, saattaa lähteä seuraamaan ja on jopa mennyt pätemään mm. kiinteistönhoidon työntekijöille onnistuen suututtamaan muutamankin heistä. Osa naapureista jaksaa olla kärsivällisiä hänen kanssaan. Itse en, koska meinasin saada hänestä vainoajan, kun ensimmäistä kertaa hänet tavatessani juttelin ihan normaalisti small talkia kuten muidenkin ihmisten kanssa.