Olen toivonut kesäkuun alkuun lomaa, pomo ei vieläkään ole sanonut juuta eikä jaata
Viimeeksi kun kysyin, sain vastauksen että kaksi viikkoa etukäteen pitää ilmoittaa lomat, ja mikäli työntekijä on yhteistyökykyinen (!) niin yhteisellä sopimuksella voidaan sopia lyhyemmästäkin ajasta.
Muilla samanlaista?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan määrätessä loman ajankohdan hänen on ilmoitettava siitä työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, loman ajankohta voidaan ilmoittaa myöhemmin. Siitä on kuitenkin ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista.
Eli koska ap itse halusi loman tiettyyn aikaan, ei työnantajan tarvitse sanoa siihen mitään, riittää, että kuukautta ennen loman alkamista ajankohdan ilmoittaa. Laki kun ei edellytä etukäteen kertomaan, että ei saa lomaa tiettyyn aikaan.
Tietysti näin. Mutta mikäli työnantaja yrittää ilmoittaa ajankohdan liian myöhään, ei aapeen tarvitse sitä hyväksyä. Sen kun vastaa että näh, siirretään tuonne kahden viikon päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tiedä vielä lomaani, olen töissä varhaiskasvatuksessa lastenhoitajana. Ja tosiaan, ei tällä alalla ainakaan mitään kuukautta etukäteen tiedä kukaan, tuskin aina kahta viikkoakaan etukäteen. Pomo tulee vaan torstaina sanomaan että ensi maanantaista voin pitää kolmen viikon lomani.
Alalla kohta 20 v ja näin se on aina ollut. Tuskin tulee muutosta.No miten HELVETISSÄ tuo on mahdollista??? Kun meitä vanhempia ahdistellaan asialla jo maaliskuussa ja päiväkodin johtaja laittaa viestiä jo huhtikuussa että nyt täytyy lasten lomat olla selvillä, että saadaan suunnitella työntekijöidenkin lomat!
Ja siis lastenhoitajat saavat sitten tietää heinäkuun puolessa välissä että okei, pidä ensi viikko lomaa?!
Mitä vittua?
Mietin samaa. Mun piti itse tietää 12.5 mennessä koko kesän työvuorot elokuun puoleen väliin lapsen hoidon kannalta. Ja tämä oli ehdoton juttu jos halusi lapselle kesäksi hoidon. Päiväkodin johtaja painosti mun pomoanikin että sen on vaan Pakko tehdä ne mun vuorot ja toimittaa 12.5 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tiedä vielä lomaani, olen töissä varhaiskasvatuksessa lastenhoitajana. Ja tosiaan, ei tällä alalla ainakaan mitään kuukautta etukäteen tiedä kukaan, tuskin aina kahta viikkoakaan etukäteen. Pomo tulee vaan torstaina sanomaan että ensi maanantaista voin pitää kolmen viikon lomani.
Alalla kohta 20 v ja näin se on aina ollut. Tuskin tulee muutosta.
kunnalla ei toimita noin.
Olet siis yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalla kohta 20 v ja näin se on aina ollut. Tuskin tulee muutosta.No miten HELVETISSÄ tuo on mahdollista??? Kun meitä vanhempia ahdistellaan asialla jo maaliskuussa ja päiväkodin johtaja laittaa viestiä jo huhtikuussa että nyt täytyy lasten lomat olla selvillä, että saadaan suunnitella työntekijöidenkin lomat!
Ja siis lastenhoitajat saavat sitten tietää heinäkuun puolessa välissä että okei, pidä ensi viikko lomaa?!
Mitä vittua?Mietin samaa. Mun piti itse tietää 12.5 mennessä koko kesän työvuorot elokuun puoleen väliin lapsen hoidon kannalta. Ja tämä oli ehdoton juttu jos halusi lapselle kesäksi hoidon. Päiväkodin johtaja painosti mun pomoanikin että sen on vaan Pakko tehdä ne mun vuorot ja toimittaa 12.5 mennessä.
Jaa, täällä on pitänyt ilmoittaa 30.4 mennessä.
KOOKOOKOO kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alalla kohta 20 v ja näin se on aina ollut. Tuskin tulee muutosta.kunnalla ei toimita noin.
Olet siis yksityisellä.
En tiedä sun kunnasta, mutta minun kunnassa, ainakin työskentelemässäni yksikössä, kukaan ei tiedä vielä lomiaan. Paitsi pomo.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ota asioista selvää ja pidä kiinni oikeuksistanne?
Mutta valittaa kyllä osataan.Meillä ainakin on esimies suoraan sanonut että ei jousta jos ei työntekijä jousta. Eli jos on vaikka lääkäri tai muu oma meno työajalla, ei päästä tai suostu vaihtamaan työvuoroa, mikäli ei suostu työnantajan sanelupolitiikkaan. Ja siis sanelupolitiikkaan kuuluu mm se, että lomat saa tietää muutamaa päivää ennen ko ajankohtaa.
Lastenhoitaja kunnallisella
MISSÄ kunnassa muka noin toimitaan,ei missään! Älä puhu pötyä!
Kunanannaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta valittaa kyllä osataan.Meillä ainakin on esimies suoraan sanonut että ei jousta jos ei työntekijä jousta. Eli jos on vaikka lääkäri tai muu oma meno työajalla, ei päästä tai suostu vaihtamaan työvuoroa, mikäli ei suostu työnantajan sanelupolitiikkaan. Ja siis sanelupolitiikkaan kuuluu mm se, että lomat saa tietää muutamaa päivää ennen ko ajankohtaa.
Lastenhoitaja kunnallisellaMISSÄ kunnassa muka noin toimitaan,ei missään! Älä puhu pötyä!
Voi kuule. On varmaan paljon muutakin mitä et elämästä tiedä.
Varhaiskasvatuksessa KAIKKI on mahdollista.
Jos pomo ei reagoisi asiaan mitenkään, olisin kesäkuun alussa kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pomo ei reagoisi asiaan mitenkään, olisin kesäkuun alussa kipeä.
Se vaara tässä kieltämättä on.
Pitäisi olla selvät sävelet noissa asioissa, ei pomo voi jättää asiaa roikkumaan. Juttele aina sihteerin tai jonkun muun kanssa, jos siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Kunanannaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitaja kunnallisellaMISSÄ kunnassa muka noin toimitaan,ei missään! Älä puhu pötyä!
Voi kuule. On varmaan paljon muutakin mitä et elämästä tiedä.
Varhaiskasvatuksessa KAIKKI on mahdollista.
'Täällä' ainakin mennään kunnan määräämässä tahdissa lomille. SIlloin kun koululaiset ovat lomalla,on myös varhaiskasvatus lomalla. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ota ommoo lommoo, sitä ei voe pomo kieltee.
Minä ainakin otan muutaman viikon joka kesä. Ja muutaman talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?Mietin samaa. Mun piti itse tietää 12.5 mennessä koko kesän työvuorot elokuun puoleen väliin lapsen hoidon kannalta. Ja tämä oli ehdoton juttu jos halusi lapselle kesäksi hoidon. Päiväkodin johtaja painosti mun pomoanikin että sen on vaan Pakko tehdä ne mun vuorot ja toimittaa 12.5 mennessä.
Minä ilmoitin koko kesän klo 6:30 - 17:30. Kun päiväkodista ilmoitettiin, että ei käy, lapsella on oltava kesällä lomaa, niin vastasin, että hieno juttu, maksaako päiväkoti siltä ajalta minulle palkkaa vai miten tämä hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen, tätä lisää!
Paikallinen sopiminen on sitä kun sovin itseni kanssa että selkä pamahtaa paskaksi 15.6 ja on kolme viikkoa paskana ja minä aaikulla. Siinä minä vien ja työnantaja vikisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kuulu liitton? Siksikö joutuu jäsenmaksu maksaa palkasta? liitosta olisit asiastasi saanut heti soitamalla oikean tiedon!Teillä duunissa ei siis ole luotamus-miestä/ Naista?Joilta olisit heti saanut vastaus livenä! Sen enempää ei työsujelu valtuutetuja? Kipin kapin liitymään liitoon.
Mistä olet saanut päähäsi, että kaikilla työpaikoilla on luottamies ja työsuojeluvaltuutettu? Olen töissä yrityksessä, jossa perheenjäsenten lisäksi on vain kaksi ulkopuolista. Niin pienissä paikoissa ei ole mitään luottamushenkilöitä.
t. Ohis
Meillä on luottamusmies, josta ei ole mitään hyötyä, koska pomon tekemisiä ei saa arvostella, ei edes luottamusmies, tai tulee kenkää. Siis silleen, että aletaan vähentää tunteja ja hups, kohta sulla on 0h/kk töitä. Tai sut alennetaan huonompiin tehtäviin sillä verukkeella, ettet osaakaan enää mystisesti tehdä aikaisempia töitäsi.
Meillä kaikki, jotka ovat luottamusmiehen kautta tai suoraan pomolle ilmoittaneet ongelmista, ihan suoranaisista laittomuuksista, on joko irtisanottu koeajalla "töihin sopimattomana", tiputett 0h/kk työlistalle tai alennettu. Vaikka olisi ollut mikä luottamustehtävä.
Mulla oli tollanen työnantaja, joka pelleili aina loman kanssa viime hetkeen asti. Otin loparit ja vaihdoin toiseen firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota ommoo lommoo, sitä ei voe pomo kieltee.
Kyllä vain voi kieltää.
Työnantajan ei ole pakko hyväksyä virkavapaata, eikä muutakaan palkatonta lomaa töistä, jos ei halua myöntää.
Eli koska ap itse halusi loman tiettyyn aikaan, ei työnantajan tarvitse sanoa siihen mitään, riittää, että kuukautta ennen loman alkamista ajankohdan ilmoittaa. Laki kun ei edellytä etukäteen kertomaan, että ei saa lomaa tiettyyn aikaan.