Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetäänkö mua hyväksi vai onko tämä ihan normaalia?

Vierailija
16.05.2021 |

Nyt kun rajoituksia aletaan purkaa, niin kesälle on tiedossa jälleen ystävien ja sukulaisten juhlia. Häitä, rippijuhlia, YO-juhlia jne.

Tähän mennessä juhlavieraat tai heidän läheisensä ovat pyytäneet minulta seuraavia asioita:

- auto hääparille lainaan (meidän viisihenkinen perhe ottaisi taksin tai vuokraisi auton)
- leipoisin kolme kakkua rippijuhliin (en ole leipuri, enkä edes osaa tehdä kakkuja)
- olisin häissä lasten leikkinurkassa ruokailun ajan (koska omat lapseni jo niin isoja, etteivät tarvitse leikittäjää)
- ottaisin YO-juhliin autoon myös sankarin kummitädin (edelleen, meillä viisihenkinen perhe ja viiden hengen auto - jonkun meistä pitäisi mennä bussilla)
- auttaisi siivoamaan juhlien jälkeen
- olisin häissä kirkossa jakamassa maskeja ovella
- hakisin kukkia 160km päästä juhliin, koska ”asun sillä suunnalla”
- kävisin Tallinassa ostamassa viinejä, koska minulla on auto

En tajua. Oliko elämä tällaista ennen pandemiaa? Olenko unohtanut kaiken? Vai onko itsekkäimmät sukulaiseni ja ystäväni nyt järjestämässä juhlia? Onko tämä normaalia? Olen siis VIERAS, en millään tavalla itse osallisena näiden juhlien järjestelyissä. En ole siis kenenkään juhlijan sisko, äiti, kummitäti, en mikään.

Aijoo ja paras lopuksi: ”Ai teillä on sinä päivänä serkun häät toisella paikkakunnalla? No voisitko sä tulla aamupäivällä koristelemaan meille juhlapaikkaa ja leipomaan, ehtii hyvin jos tuut vaikka kasilta aamulla?”

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä vuonna yo-juhlat, 50v-synttärit ja rippijuhlat eikä ketään ole pyydetty siivoamaan, lainaamaan autoaan tai leipomaan kakkuja. Sen sijaan on yhdessä päätetty, että muutamaa ikävää sukulaista ei kutsuta, koska he keksivät ap:n tavoin mahdottomia tarinoita ja sitten juhlissa väittävät, että "piti tulla jo klo 7 tänne siivoamaan".

Vierailija
22/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole provo niin ei ole normaalia. Kuulostaa kummalliselta, että noin paljon pyydettäisiin asioita. Etenkin toi autojuttu epäilyttää ja siksi mietin, että tämä on provo. Mutta jos ei ole niin kieltäytyisin sinuna tiukasti suurimmasta osasta noista. Juhlien jälkeen voisin auttaa siivoamaan jos pitäisi auttaa läheistä sukulaista tai ystävää.

Autoa on pyydetty paljon, koska monella helsinkiläisellä nuorella ei ole autoa - edes ajokorttia. Ymmärrän tämän, mutten sitä, että olisin jotenkin velvollinen antamaan sitä noin vaan käyttöön.

Ap

Autottomuus on joskus kamalaa, mutta on erilaisia kuljetuspalveluita. Joita varmaan osaavat netistä itse etsiä. Sinun ei tarvi niistä välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi koko juhliin.

Vierailija
24/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä järkeä olisi lainata oma auto ja sitten itse vuokra. Hääpari pystynee itse vuokraamaan.

Vierailija
25/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole provo niin ei ole normaalia. Kuulostaa kummalliselta, että noin paljon pyydettäisiin asioita. Etenkin toi autojuttu epäilyttää ja siksi mietin, että tämä on provo. Mutta jos ei ole niin kieltäytyisin sinuna tiukasti suurimmasta osasta noista. Juhlien jälkeen voisin auttaa siivoamaan jos pitäisi auttaa läheistä sukulaista tai ystävää.

Autoa on pyydetty paljon, koska monella helsinkiläisellä nuorella ei ole autoa - edes ajokorttia. Ymmärrän tämän, mutten sitä, että olisin jotenkin velvollinen antamaan sitä noin vaan käyttöön.

Ap

Tuohon se ekologinen autoton elämäntapa juuri perustuu. Muilta pummaamiseen.

Vierailija
26/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kuvaajana työkaverin häissä, hän pyysi häävieraaksi ja pyysi kuvaamaan samalla, kun sitä harrastin. Otin satoja kuvia, varsinaiset hääkuvatkin ja kuvasin vihkitapahtuman videolle. Koko show kesti 4-5 tuntia. Vieraita oli 150 henkeä. Kun kaikki istui syömään, mulle ei ollut lautasta. Edes vesilasia ei tarjottu, seisoin yksin helteessä kuumana päivänä ilman ruokaa ja juomaa.

Oli viimeinen kerta kun autan ketään tai mitään juhlien järjestämisessä.

Vierailija
27/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua käytetään hyväksi. 

Minun olisi pitänyt serkkuni häiden takia muuttaa perheineni vaikka leirintäalueelle, että morsian ja sulhanen ja heidän vanhempansa olisivat voineet yöpyä ilmaiseksi meillä ennen häitä. Välit katkesi, kun kieltäydyin perheeni kanssa muuttamasta telttaan ja ehdotin heille hotellia. Lahja olisi kyllä kelvannut.

Vierailija
28/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen kesä tiedossa. Vastaisin kaikkiin kutsuihin ja muihin kyselyihin etten ikävä kyllä pysty osallistumaan, on jo sovittua menoa.

Tässä on sanottu kaikki, ja tämä on helpoin keino selviytyä vaivasta, ilman mitään tarpeettomia koristuksia. Mitään muuta ei tarvitse.

Ja tuollaisen mankumisen jälkeen mahd. omantunnon tuskia kieltäytymisestä ei tarvitse edes ajatella.

Vierailija
29/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Onneksi” on korona. En menisi yhteenkään kissaristiäisiin tänä kesänä itse. Vetoaisin siihen, että pandemia ei ole ohi, vaikka kuinka olisi sallittua kokoontua. Naureskelkoot selän takana mun puolesta.

Vierailija
30/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään ja sumeilematta!!! Näin korona-aikana sinun ei tarvitse tehdä yhtäkään noista tehtävistä.

Tiedän itsekin, kuinka empaattista ihmistä vedätetään.

Nyt jämäkkyyttä! Kerrot selkeästi ja rauhallisesti, että näin koronan jyllätessä, et lähde Tallinnaan, et kuskaa sitä ja tätä jne.

Harkitse, voitko jotain tehdä, mutta maski ym. suojautumisen oltava kunnossa.

Lisäksi, sulla on oma elämä, et ole mitenkään kohtuuton tai epäystävällinen, hoitakoot itse viinarallinsa tms.

Vierailija
31/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona!!! Miksi kukaan pitää mitään juhlia, haloo!!!

Vierailija
32/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noista osa (auttaisi siivoamaan juhlien jälkeen ja ehkä maskien jakokin ) on sellaisia, että jos on ihan lähipiiriä, niin voisi tuollaisissa pyytää auttamaan. Mutta jos ei oo lähipiiriä, niin törkeää. Nuo loput pyynnöt on törkeitä, oli sitten lähipiiriä tai ei, koska niitten toteuttamisesta koituisi sun perheelle taloudellisia kuluja ja hankaluuksia kun pitäisi kulkea taksilla tai ajaa satoja kilometrejä "turhaan". Ihme porukkaa, hanki itsellesi parempaa seuraa <3 

No tämä juuri. Jos olisin ihan lähipiiriä, niin tottakai voisin auttaa. Jakaa niitä maskeja ja hakea vaikka oman mummoni 100 kilometrin päästä ja laittaa oman esikoiseni junaan sen takia. Mutta nyt kyse on vieraammista ihmisistä ja siksi olen ihan puulla päähän lyöty.

Mihinkään en ole lupautunut. Enkä ajatellutkaan lupautua, mutta kilttinä ihmisenä mietin, olenko jotenkin tyly. Että osallistuuko kaikki muut jotenkin ja mä olen se, joka vaan ilmestyy juhliin auttamatta ollenkaan?

Ap

No et ole tyly. Nuo pyynnöthän hipovat jo "röyhkeimmät pyynnöt" -ketjun tasoa. Että älä pode yhtään huonoa omatuntoa sanomalla "ei käy" moisiin ehdotuksiin.

Vierailija
33/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on paljon juhlia yhtenä kesänä, meillä ei taida olla tänä kesänä yhtään kun siskon lapsia on päässyt kahtenä edellisenä kesänä ripille ja nyt ei vielä ole heilläkään valmistujaisia. Kaikki kaverit ja sukulaiset on jo naimisissa jotka aikovatkin mennä. Kummilapset on jo aikuisia...

Mutta joo, olen ollut joissain juhlissa auttamassa järjestelyissä, mutta on ollut perheenjäseniä tai ihan lähimpiä ystäviä, tuollaisia asioita minulta ei ole koskaan kysytty. Yleensä kun olen auttanut olen itse tarjoutunut auttamaan järjestelyissä.

Vierailija
34/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kolme ensimmäistä ranskalaista viivaa. Jos kesäjuhlia ei pidetä Porvoossa, niin ap:n pitää kasvattaa itselleen selkäranka. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun olet muiden kynnysmattona, kun tuttujen pyynnöt ovat tuolla tasolla.

Ei se ole Ap:n vika, jos tutut ovat häpeämättömiä mankujia.

Mutta ap voi tuttujen häpeämättömään mankumiseen vaikuttaa. Joko muokkaa omaa ulosantiansa sellaiseksi, että häneltä ei kehdata tuollaisia kysyä, tai vastaa sen verran jämäkästi, että seuraavia mankumisia ei enää tule. Ääritapauksessa joutuu jopa sosiaalista verkostoaan vaihtamaan. Jos ap on aiemmin suostunut kynnysmatoksi, niin silloin on myös hänen vikansa, että häneltä pyydetään älyttömyyksiä uudestaankin. Ihmisen pitää itse avata suunsa ja kertoa tyytymättömyydestään, eikä olettaa, että kanssaeläjät osaavat lukea ajatuksia. Tuttujen pyyntöjä on niin paljon, että taitaa ap:lla olla jo tuo nöyrän auttajan maine. 

Vierailija
35/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilatkoon viinansa netistä ja überin ahmed kyllä kuljettaa hesalais nuorukaiset minne he ikinä haluaakaan. Samoin sen yhen yo-juhlijan.

Vierailija
36/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainoastaan kieltäytyisi vaan myös kertoisin, miten tökeröjä pyynnöt ovat. Tai sitten et vaan vastaa mitään.

Vierailija
37/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kolme ensimmäistä ranskalaista viivaa. Jos kesäjuhlia ei pidetä Porvoossa, niin ap:n pitää kasvattaa itselleen selkäranka. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun olet muiden kynnysmattona, kun tuttujen pyynnöt ovat tuolla tasolla.

Olen toki aiemmin auttanut ihmisiä ja ollut mukana monessa juhlassa. Silloin olen kuitenkin ollut esim. kummitätinä ristiäisissä, siskona tai kaasona häissä, auttanut äitiäni pikkusisarusten YO-juhlissa jne. Mielestäni ihan ok. Nyt olen kuitenkin täysin rivivieras, varmaan etäisin ja tuntemattomin kaikille muille monessa juhlassa. Esim. rippijuhlat ovat serkkuni lapsen, jota en ole koskaan nähnyt. Serkun näin viimeksi jouluna 2019 ja silloinkin vanhemmillani.

Ap

Miksi edes menisit perheesi kanssa serkkusi lapsen rippijuhliin?

Tuommoisiin kutsutaan kaukaakin VAIN siksi, että konfirmoidun rahalahjat pyritään maksimoimaan.

Ja muutenkin; puhut koko ajan teidän viiden hengen perheestä, joka olisi menossa noihin tilaisuuksiin. Miksi ihmeessä? Korkeintaan voit itse pistäytyä, jos ovat kumminkin sinun sukulaisiasi/tuttujasi.

Vierailija
38/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua käytetään aivan törkeästi hyväksi. Itse en menisi varmaan yksiinkään noista juhlista. En ymmärrä mitä hyvää mieltä siitä edes saisit. Jengi olisi kuitenkin naama murollaan, jos et ole suostunut jeesaamaan.

Mäkin olin tuollainen kynnysmatto aiemmin, mutta sitten ryhdistäydyin ja elämä helpottui huomattavasti.

Vierailija
39/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ymmärrän todella, että juhlia varten voi pyytää apua, mutta olen siis todellakin aivan rivivieras. En millään tavalla osallisena juhlien järjestelyissä tai niin läheinen, että mun mielestä olisi edes soveliasta tällaista kysyä.

Ap

Kai olet kertonut tämän mielipiteen suoraan noille kysyjille? Onhan noista moni tosi härskejä pyyntöjä.

Vierailija
40/42 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyynnöt johtuvat siitä, että olet tunnettu aikaansaavana ja energisenä ihmisenä, johon voi kiireenkin keskellä luottaa.

Luot ympärillesi positiivista energiaa ja kaikki haluavat siitä osansa.

Olet myös helposti lähestyttävä. Sinä itse kuitenkin päätät miten pyyntöihin suhtaudut ja mitä haluat tai et halua.

Molemmissa vaihtoehdoissa sinun on tehtävä mielipiteesi selväksi, niin itsellesi kuin toisillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän